wrapper

اخبار شرکت

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان تهران گفت: حدود 4.5 میلیون نفر از جمعیت 13.5 میلیون نفری استان تهران در محلات هدف بازآفرینی سکونت دارند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمدنادر محمدزاده، با بیان اینکه بازآفرینی هم اکنون در کشور ما دارای ادبیات و رویکرد جدیدی نسبت به گذشته است، گفت: امروز در محلات هدف برنامه بازآفرینی اقدامات وسیع تر و جامع تری برای ارتقا کیفیت زندگی شهری لحاظ می شود.

وی با اشاره به اینکه 63 فاکتور برای بازآفرینی یک محله مدنظر قرار می گیرد، گفت: در بازآفرینی شهری فقط نوسازی و بهسازی مد نظر نیست و علاوه بر لحاظ کردن ضروت های ایمنی و حداقل های مورد نیاز شهرسازی، فاکتورهای مهمی که غالبا اجتماعی و اقتصادی هستند و موجب بهبود شرایط و کیفیت زندگی شهروندان می شود، مورد توجه قرار می گیرد.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران اظهارکرد: اقدامات به هم پیوسته که ترکیبی از اقدامات عمرانی، آموزشی و ترویجی است، ارتقا کمی و کیفی یک محله را رقم می زند و تجربه بیش از 100 سال گذشته نشان می دهد که امروزه تنها اقدامات عمرانی برای مدیریت شهرها کافی نیست.

4.5 میلیون نفر از جمعیت تهران در محلات مورد هدف بازآفرینی سکونت دارند

وی با اشاره به اینکه حدود 14هزار هکتار در تهران سطح محلاتی است که ضرورت بازآفرینی در آن وجود دارد، افزود: حدود 4.5 میلیون نفر از جمعیت 13.5 میلیون نفری تهران که بیش از یک میلیون و 200 هزار خانوار هستند، در محلات هدف بازآفرینی سکونت دارند.

محمدزاده با اشاره به تشکیل دو ستاد بازآفرینی تهران و شهرستان های تهران اظهارکرد: این ستادها با ایجاد هم افزایی می توانند دستگاه های خدمت رسان را همراستا با بازآفرینی شهری کنند.

وی با اشاره به شناسایی 100 محله در شهرستان ها و بخشی از 180 محله در تهران به عنوان محله های هدف بازآفرینی شهری، گفت: در تهران 18 محله در اولویت اول و 50 محله با اولویت دوم بازآفرینی و در شهرهای اطراف تهران 45 محله در اولویت اول بازآفرینی قرار دارند.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران بیان کرد: بر اساس برنامه پنج ساله بازآفرینی سالانه 270 محله در کشور در دستور کار قرار دارد و مجموعا 63 محله به عنوان اولویت اول استان تهران هستند.  

محمدزاده با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت شهری در سال های پس از انقلاب اسلامی ایران، ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی سطح خدمات بسیار پایین بود و در قسمت هایی از شهر مردم واقعا در حلبی آبادها زندگی می کردند. روستاها از امکانات بسیار پایینی برخوردار بودند و راه آسفالت در روستا معنا و مفهومی نداشت.

وی بیان کرد: در حال حاضر حاشیه نشینی به دلیل کثرت جمعیت، افزایش یافته، اما جمعیت حاشیه نشین مشکل روزمره فیزیکی ندارند و فقط نگرانی هایی در خصوص بحران های بعد از زلزله و همچنین ایجاد فرآیندی برای زندگی مطلوب در این مناطق وجود دارد.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران تصریح کرد: هم اکنون در روستاهای با جمعیت زیاد، راه روستایی غیرآسفالت نداریم و کمتر از 300 کیلومتر، از حدود 2 هزار کیلومتر راه روستایی در تهران آسفالت نشده است که غالبا مربوط به روستاهایی است که جمعیت محدودی دارند.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب تنها آزاد راه تهران-کرج در حال بهره برداری بود و پروژه آزاد راه کرج-قزوین آغاز شده، ولی به بهره برداری نرسیده بود اما بعد از انقلاب اقدامات گسترده ای در این خصوص انجام شد.

محمد زاده تاکید کرد: بعد از انقلاب ما کف جامعه را بالاتر آورده ایم و امروزه بخش متوسط جامعه توانمندی بالاتری دارند. این موضوع در همه حوزه ها از جمله حوزه راه و شهرسازی محسوس است، ضمن اینکه در سال های پس از انقلاب نقاط دورتر از مرکز و روستاها و جاهایی که جمعیت کمتری داشتند مورد توجه بیشتری قرار گرفتند.

2 تا 3 هزار پلاک در منطقه یک تهران دارای تخلف ساختمانی هستند

وی اظهارکرد: بر اساس مطالعه ای که یک سال و نیم پیش در منطقه یک تهران انجام شد، بررسی های اولیه میدانی نشان داد از حدود 2 تا 3 هزار پلاک مورد بررسی تقریبا همه پلاک ها تخلف ساختمانی و حدود 8 تا 9 هزار طبقه، اضافه بنا داشتند.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران بیان کرد: تقریبا آستانه جمعیتی همه محلات تهران مانند منطقه یک که از سطح اقتصادی بالاتری برخوردارند، از سقف تعیین شده در طرح جامع عبور کرده و در منطقه یک نیز بسیاری از ظرفیت های طرح جامع، ساختمان های نیمه کاره است که استفاده نمی شود ولی در حال حاضر بیش از 100 هزار نفر از جمعیت پیش بینی شده در طرح جامع عبور کرده است.

بیشتر برج های تهران نزدیک یا روی گسل ساخته شده اند

محمدزاده با بیان اینکه بیشتر برج های ساخته شده در تهران نزدیک و بعضا نیز روی گسل های شمال تهران ایجاد شده اند، گفت: بیشتر گسل های تهران از ضلع شمال می گذرد. خوشبختانه وزارت راه و شهرسازی نقشه آنها را منتشر کرده و هر شخصی بخواهد می تواند موقعیت ملک خود را با توج به محدوده گسل مشاهده کند. 

 وی افزود: بر اساس مصوبه ای که شورای عالی شهرسازی و معماری حدود یک سال پیش تصویب کرد، در حال حاضر در هیچ منطقه ای از تهران برای ساختمان های بیشتر از 12 طبقه مجوز ساخت صادر نمی شود. امیدواریم مدیریت جدید حاکم بر شهرداری تا جایی که می تواند به این موضوعات سامان دهد تا شاهد اقدامات اشتباه در این حوزه نباشیم.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران اظهارکرد: برای افزایش توانمندی مردم و سازندگان حرفه ای مسکن برای ساخت هر واحد مسکونی در کلانشهرها و شهرهای کوچک، مبالغ 50 و 40 میلیون تومانی، به عنوان تسهیلات ارائه می شود که این مبالغ برای انبوه سازان در صورت استفاده از فن آوری های نوین ساخت تا سقف 110 میلیون تومان قابل افزایش است.

وی ادامه داد: وام ودیعه مسکن 20 میلیون تومانی به منظور جابجایی افرادی که تصمیم به تخریب و نوسازی مسکن خود دارند و وام مسکن اولی ها که برای خریداران مسکن است نیز از جمله تسهیلات در نظرگرفته شده است و زوجین می توانند با سپرده گذاری 40 میلیون تومانی به مدت یک سال،  160 میلیون تومان وام با سود 6 درصد در بافت فرسوده دریافت کنند.

محمدزاده با اشاره به اینکه بانک مسکن در حال حاضر به عنوان بانک اصلی بیشترین خدمات در حوزه تسهیلات را ارائه می دهد، گفت: برخی از بانک های دیگر نیز به این منظور اعلام آمادگی کرده اند و هم اکنون دفاتر تسهیلگری، دفاتر بازآفرینی شهری ادارات کل راه وشهرسازی  و سازمان های نوسازی و بهسازی می توانند متقاضیان را برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی کنند.

کمیسیون ماده 100، شهرسازی را به هم می ریزد

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران در ادامه با بیان اینکه یکی از مسائلی که شهرسازی را به هم می ریزد، قانون کمیسیون ماده 100 شهرداری است، تصریح کرد: چالش اساسی این است که ارکان تشکیل دهنده کمیسیون ماده 100 منافع مشترک دارند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر جریمه ای که سازنده برای تخلف پرداخت می کند نسبت به سودی که از ساخت به دست می آورد بسیار کمتر است، گفت: جریمه ساخت حتی به نصف سود ساخت هم نمی رسد و برای مهندسان نیز تخلف سازندگان حجم کار بیشتری ایجاد و موجب می شود که مبلغ بیشتری دریافت کنند.

محمدزاده بیان کرد: میزان مبلغی که شهرداری برای اعطای پروانه دریافت می کند از میزان جریمه ای که می گیرد بسیار کمتر است، بنابراین شهرداری نیز که از ارکان ماده 100 است در این چرخه منفعت میبرد، منتفع می شود. به همین دلیل معمولا دیده می شود که شهرداری ها 35 درصد بودجه خود را از منابع کمیسیون ماده 100 تامین می کنند.

وی با بیان اینکه هیچ یک از ارکان ماده 100 از تخلف در ساخت متضرر نمی شوند، تاکید کرد: باید این چرخه را متضرر کرد. برای نمونه درآمد شهرداری از این حوزه قطع شود و به حساب خزانه واریز شود.

لزوم بازنگری در قانون نظام مهندسی

محمدزاده در ادامه با بیان اینکه قانون نظام مهندسی با شرایط روز قابل مقایسه نیست و نیازمند بازنگری جدی است، گفت: وزارت راه و شهرسازی اقدامات مناسبی را انجام داده و آیین نامه مفصلی در این رابطه تنظیم کرده که البته هنوز به مرحله تصویب و ابلاغ نرسیده است.

مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان تهران گفت: در حال حاضر اعتبارات قابل توجهی در دولت و مجلس در نظر گرفته شده تا برای اصلاح زیرساخت ها در محلات مورد هدف برنامه بازآفرینی اختصاص یابد.

وی ادامه داد: اعتباراتی که در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد به وسیله تفاهم نامه هایی که بین دستگاه های خدمات رسان و شهرداری ها منعقد شده، به صورت اهرمی هزینه خواهد شد تا با اقدامات و فعالیت های مشترک برنامه بازآفرینی به سرانجام مناسبی برسد.  

محمدزاده با بیان اینکه امید است در فاصله کوتاهی مردم نتایج برنامه بازآفرینی را ببینند، خاطرنشان کرد: در برنامه بازآفرینی نقش اصلی را مردم بازی می کنند و مشارکت و مطالبه گری آنها اثرات بسیار مثبتی را در اجرای برنامه ها ایجاد خواهد کرد.

نظرات (0)

هیچ نظری در اینجا وجود ندارد

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان یک مهمان
پیوست ها (0 / 3)
مکان خود را به اشتراک بگذارید

ارتباط با مدیرعامل

سامانه های عمومی

سامانه های ستادی

درباره ما

هسته اولیه شرکت بازآفرینی شهری ایران در سال 1364 با تاسیس دفتر بهسازی بافت شهری در حوزه معاونت شهرسازی و معماری وزارت مسکن و شهرسازی سابق شکل گرفت. بعدها و به منظور پیش‌نگری، پیش‌گیری و درمان مسائل مورد اشاره و با رسالت تجدید حیات شهری و نیل به شهر پایدار و مشارکتی، سازمان عمران و بهسازی پدید آمد.

بیشتر بدانید . . .

 

آمار سایت

Today61
Yesterday597
Total582012

Visitor Info

  • IP: 34.229.97.16

1398-01-03

اطلاعات تماس

آدرس : تهران، بالاتر از میدان ونک، خیابان شهید خدامی، شماره 51

تلفن : 87571

نمابر : 88779892

پیامک : 30008612

پست الکترونیکی : info@udrc.ir