مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن از پدید آمدن مفهوم جدیدی از تلاقی راه‌آهن وگردشگری خبر داد

مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن از پدید آمدن مفهوم جدیدی از تلاقی راه‌آهن وگردشگری خبر داد و گفت: جاذبه گردشگری در کنار ریل راه‌آهن می‌تواند تاثیر زیادی در  جذب گردشگر داخلی و خارجی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران،«وحیدعلی قارداشی» در نشست «ارزش‌های ماندگار و میراث فرهنگی در راه‌های کشور» که در محل شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد، اظهار داشت: ایستگاه‌های راه‌آهن، سازه‌ها، ابنیه‌ها، پل‌ها، تونل‌ها و المان‌هایدارای ارزش معماری و گردشگری فراوانی در مسیرخطراه‌آهن کشور وجود دارد که فوق‌العاده ارزشمند هستند وهر کدام می‌توانند زمینه گردشگری باشند.

قارداشی با اشاره به تجربه‌های داخلی و خارجی گردشگری با قطار، گفت: قطارهای گردشگری در تمام دنیا وجود دارد؛ حتی در ایران نیز قطار گردشگری به همراه گردشگران خارجی از مجارستان وارد ایران شد و کشور را شهر به شهر گشتند. به لحاظ بازخورد نیز برای آنها جالب بود که سوار قطار، چند اقلیم مختلف را در کشورمان مشاهده کرده‌اند.

وی به خدمات متقابل را‌ه‌آهن و گردشگری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مسیر حرکتی قطار دور از شهرها است و گردشگران در کنار مسیر ریلی حرکت می‌کنند،راه‌آهن با تجهیز سازه‌ها و ابنیه‌ها اقدام به احداث اقامتگاه برای گردشگران کرده تا تورهای  چند روزه به همراه اقامتگاه نیز شکل بگیرد.

مدیرکل دفترمهندسی ونظارت برتأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن افزود: با توجه به اینکه در گذشته بهترین معماران ایران در راه‌آهن مشغول به کار بودند، ایستگاه‌های راه‌آهن تهران، تبریز و مشهد و برخی سازه‌ها مانند پل «ورسک» و تونل‌های ساخته شده دارای معماری ارزشمند و فوق‌العاده هستند که می‌توانند گردشگران زیادی را جذب کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت راه‌آهن به دنبال احداث یک موزه ریلی است، اضافه کرد: در کشور تعدادی مسیر منفرد خط راه‌آهن وجود دارد؛ مانند میرجاوه به زاهدانکه هنوز زنده است و سایت میرجاوه در نزدیکی مرز پاکستان آنقدر زیبا و منحصر به فرد است که از آن می‌توان به عنوان یک موزه ریلی در کشور نام برد. البته باید به این سایت‌ها رسیدگی کرد و ثبت جهانی شوند.

وی در بخش دیگر سخنانش به انتقاد از برخی معماران معاصر پرداخت و گفت: نگاه به برخی از پروژه‌های معاصر، نوعی حس «کلنگی» بودن را در بیننده ایجاد می‌کند ولی وقتی به برخی ابنیه‌های 80 سال قبل دقت می‌کنی، گویی هنوز مستحکم و زیبا مثل روز اول پابرجا هستند. بنابراین بایسته است معماران و مهندسان با وجدان کار کنند تاآنچه را که طراحی می‌کنند و تحویل آیندگان می‌دهند، در گذر زمان جذاب‌تر شود.

قارداشی با بیان اینکه «برخی ابنیه‌های تاریخی که در گذشته در کشور ساخته شده‌اند همانند کلاس درسی برای دانشجویان هستند»، اظهار داشت:ظرافت‌های کاشی‌کاری،رنگ‌بندی وتراش سنگ‌های«مسجد شیخ لطف‌الله»چنان اعجاب‌انگیز است که دانشجویان باید با دیدن آن، تفکر کنند.

مدیرکل دفترمهندسی ونظارت برتأسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن در پایان تصریح کرد:شرکت راه‌آهن از پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه معماری راه استقبال می‌کند چون معتقد است که تمامی این آثار متعلق به همه  مردم  ایران است.