مهندس سید محمد بهشتی گفت: ورود و توجه وزارت راه و شهرسازی به وجه تاریخی ساخت راه و شهرها، توسعه پایداری می باشد

 

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: ورود و توجه وزارت راه و شهرسازی به وجه تاریخی ساخت راه و شهرها،  توسعه پایداری می باشد که به محیط زیست توجه دارد و محصول تعامل انسان با طبیعت است.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، «سید محمد بهشتی» در پنجمین و آخرین جلسه از سلسله نشست‌های «معماری و منظر راه» که در شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران برگزار شد، گفت: ورود وزارت راه و شهرسازی به تبار تاریخی راه و شهرسازی خبر خوشحال‌کننده است چراکه در دهه‌های اخیر مطالعه تاریخ، در ساخت راه‌ها و شهرها فراموش شده بود. بنابراین توجه به این موضوع می‌تواند بحث فرهنگی یک جامعه باشد.

بهشتی با اشاره به سابقه و وجه فرهنگی و تاریخی در ساخت راه‌ها، گفت: در ساخت و سازهای قرن اخیر نسبت به سابقه تاریخی احداث راه‌ها به شدت غفلت شده است؛ به نحوی که دچار توهم در امور جاری و روزمره شده‌ایم و فکر می‌کنیم با وجود تکنولوژی، ابزار و علم در قرن 21 ، از توجه به تاریخ و بازخوانی آن بی‌نیاز هستیم. و این توهم در دوره معاصر، خود را در لباس علم به ما معرفی می‌کند.

وی با توضیح اینکه « کهن‌ترین آثار معماری ساخته شده توسط بشر، خانه بوده است» گفت: قدیمی‌ترین و کهن‌ترین تجربه معماری بشر قبل از یکجانشینی، ساخت راه توسط انسان بوده، چون انسان در آن زمان در حرکت بوده و نیاز به راه داشته است.

 بهشتی افزود: می‌دانیم در ایران سابقه سکونت انسان به 70 هزار سال پیش برمی‌گردد و اگر انسان در این کشور زندگی می‌کرده، حتما نیاز به راه داشته است. بنابراین سابقه راه به سابقه حضور بشر در سرزمین برمی‌گردد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، تجربه‌‌ تاریخی را نیاز امروز کشور دانست و ادامه داد: راه‌های تاریخی که در کشور وجود دارد در طول تاریخ همچنان ویژگی‌های امن بودن، هموار، کوتاه و معتبر بودن خود را حفظ کرده است.

بهشتی با انتقاد از اینکه در طراحی راه‌های کشور، وجه تاریخی راه در نظر گرفته نمی‌شود، گفت: تجربه تاریخی از زوایای مختلف در مقیاس‌های مختلف کاملا معنادار است و راهگشای معماری و طراحی امروز خواهد بود.

وی افزود: راه‌هایی که امروز ساخته می‌شود امن نیست؛ گذر از آنها سهل و آسان نیست؛ به راحتی با وقوع سیل، ریزش کوه و طغیان رودخانه‌ها آسیب دیده و از بین می‌روند و تمام این‌ها دست به دست هم داده‌اند تا مسیرهایی که ساخته می‌شوند، امن نباشند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: اگر در مطالعات خود به روند تاریخی احداث راه و جاده نگاهی کنیم حتما طراحان این راه‌ها را تحسین خواهیم کرد. ما راهی نداریم جز این‌که به تجربه‌های تاریخی مراجعه کنیم و این تجربیات می‌تواند آموزنده باشد. بنابراین نباید خود را بی‌نیاز از تاریخ ببینیم.