عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از ابلاغ دستورالعمل ساماندهی منظر راه‌های کشور تا پایان اسفند 95 خبر داد

 

 

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از ابلاغ دستورالعمل ساماندهی منظر راه‌های کشور تا پایان اسفند 95 خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی پس از شکل‌گیری نگرش حول «معماری منظر راه»، به سه حوزه «انتخاب مسیر»، «فیزیک بستر راه» و «توجه به نشانه‌ها، ابنیه‌ها و ساختمان‌های واقع در کنار و بستر راه» ورود کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران ،مهندس «هوشنگ عشایری» عضو مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و رئیس کارگروه «معماری راه» عصر دوشنبه 27 دی ماه در نشست «معماری راه؛ رهیافتی نوین در ارتقای کیفیت منظر راه‌های برون شهری کشور» با اشاره به طرح موضوع «معماری راه» از سوی وزیر راه و شهرسازی، گفت: عنوان «معماری راه» مظهر پیوند راهسازی و شهرسازی است و به نوعی یک پاسخ به نقدهایی است که درباره سنخیت ترکیب دو وزارتخانه «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» مطرح می‌شود.

عضو هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، به یادآوری مقصود از «معماری» در «معماری منظر راه» پرداخت و افزود: کلمه معماری در «معماری راه»، مفهوم اندیشه و تفکر را می‌دهد و صرفا به معنای خط کشیدن نیست.

وی در اشاره به سه حوزه‌ای که وزارت راه و شهرسازی پس از شکل‌گیری نگرش حول «معماری منظر راه» ورود پیدا کرده است، به حوزه‌های «انتخاب مسیر»، «فیزیک بستر راه» و «پرداختن به نشانه‌ها، ابنیه‌ها و ساختمان‌های واقع در کنار و بستر راه» پرداخت.

 مهندس عشایری درباره مأموریت «انتخاب مسیر»، با اظهار به اینکه در انتخاب مسیر راه، تا کنون ویژگی‌هایی را از دست داده و آیین‌نامه و ضابطه‌ای در این باره وجود ندارد، تصریح کرد: در گذشته‌ای نه چندان دور نگاه‌مان این بود که برای شهرها کمربندی احداث شود و فقط نگاه مان این بود که کاربران بستر راه را از مجموعه شهری جدا کنیم؛ چراکه قبل از ادغام دو وزارتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، نگاه در راهسازی صرفا مبتنی بر توجه کاربران بستر راه بود و شهروندانی که از کنار راه ارتزاق می کردند و به آن هویت می دادند مورد غفلت واقع می شدند. 

وی افزود: بعضاً بلافاصله پس از بهره‌برداری هر کمربندی، عکس‌العمل مردم قابل تأمل بود چراکه به عنوان نمونه، مردم یکی از شهرها یک روز پس از بهره‌برداری کمربندی شهرشان، با اسپری مشکی روی آن تابلو را پوشاندند تا خودروها از داخل شهرشان عبور کنند نه از کمربندی. پیام مردم آن شهر در واقع این بود که زندگی‌شان تحت‌الشعاع کمربندی تازه احداث شده قرار گرفته است. در آزمان، درک این مفهوم و عکس‌العمل‌ها برای کسانی که تفکر 100 درصدی در توسعه راه دارند، به اندازه کافی ملموس نبود.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه در حال حاضر آنچه به عنوان اولویت تعریف «معماری راه» مطرح شده است صرفا انتخاب مسیر و ایجاد یک بستر برای تردد روان کاربران راه نیست، بلکه این مفهوم در زمینه احداث راه‌های جدید به این مطلب توجه دارد که راه‌ها با توجه به اقلیم‌های متنوع، آبادی‌ها، سکونتگاه‌ها و کسانی که به این راه وابسته‌اند، پایه‌گذاری شوند.

رئیس کارگروه معماری راه درباره دومین حوزه مورد توجه این کمیته، گفت: دومین موضوع، بحث «فیزیک بستر راه» است؛ به این معنا که آیا در راهی که ساخته می‌شود فقط باید به آئین‌نامه هندسی راه‌ها یا ممتد و منقطع بودن خط کشی توجه کنیم و یا اینکه باید اصولی رادر کنار آئین نامه هندسی راه ها را سرلوحه خود قرار دهیم که راننده وقتی از بستر راه استفاده می‌کند، از حرکت جاده لذت ببرد.

 مهندس عشایری در خصوص سومین حوزه مورد تاکید کارگروه معماری راه نیز گفت: در احداث راه‌های جدید لازم است نشانه‌ها، ابنیه‌ها، ساختمان‌ها، کاروانسراها، استراحتگاه‌ها و تمامی بناهای قابل لمس و قابل شهودی که هم در بستر و هم در کنار راه، به صورت طبیعی یا انسان‌ساز وجود دارند، مورد توجه قرار گیرند.

به گفته وی، تا کنون 12 جلسه کارشناسی در حوزه معماری راه با حضور مشاوران برگزار شده و ابراز امیدواری کرد خروجی این جلسات، نهایی شدن و ابلاغ طرح جامع معماري منظر راه‌های کشور به ویژه ابلاغ دستورالعمل ساماندهی منظر راههای برون شهری ایران تا پایان اسفند 95 به عنوان یک طرح جامع در راستای بهره‌مندی شهروندان از یک راه ایمن ، روان ، خوب، منطقی و زیبا باشد.