نشست مروری بر فرآیند تدوین دستورالعمل ساماندهی منظر راه های برون شهری ایران " در روز بیست و هفتم دی ماه برگزار شد .

نشست دوم از دفتر سیزدهم سلسله نشست های شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با موضوع " مروری بر فرآیند تدوین دستورالعمل ساماندهی منظر راه های برون شهری ایران "  در روز بیست و هفتم دی ماه در محل سالن اجتماعات شرکت برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران در ابتدای این نشست  مهندس هوشنگ عشایری عضو هیئت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و دبیر علمی نشست از ابلاغ طرح جامع معماري منظر راه‌های کشور تا پایان اسفند 95 خبر داد و گفت: وزارت راه و شهرسازی پس از شکل‌گیری نگرش حول «معماری منظر راه»، به سه حوزه «انتخاب مسیر»، «فیزیک بستر راه» و «توجه به نشانه‌ها، ابنیه‌ها و ساختمان‌های واقع در کنار و بستر راه» ورود کرده است.

رئیس کارگروه  معماری راه  با اشاره به طرح موضوع «معماری راه» از سوی وزیر راه و شهرسازی، گفت: عنوان «معماری راه» مظهر پیوند راهسازی و شهرسازی است و به نوعی یک پاسخ به نقدهایی است که درباره سنخیت ترکیب دو وزارتخانه «راه و ترابری» و «مسکن و شهرسازی» مطرح می‌شود.

در ادامه نشست  دکتر فرزین فردانش  عضو هیئت علمی دانشگاه به تشریح یافته‌های پروژه مطالعاتی دانشگاه شهید بهشتی درباره مطالعه تطبیقی ضوابط معماری منظر راه در کشورهای مختلف پرداخت

وی  هدف از این مطالعه تطبیقی را بهره‌گیری از تجربه‌های جهانی در زمینه ضوابط معماری راه و بومی‌سازی و بکارگیری آنها جهت تدوین ضوابط معماری راه در ایران دانست و درباره رهیافت‌های این مطالعه تطبیقی، اظهارداشت : ضوابط معماری راه در دنیا پیشینه درازی ندارند. اولین ضوابطی که در دنیا در زمینه معماری راه وجود دارد مربوط به ضوابطی است که اواخر دهه 90 میلادی در آمریکا تهیه شده است.

 دکتر فردانش تصریح کرد: در احداث راه، همه چیز را نباید به چشم «صرفه اقتصادی» و «کاهش حجم عملیات خاکی» و یا در قالب «درآوردن قوس و پیچ مهندسی» و «تنظیم شیب» نگاه کرد بلکه راه هویت و چشم‌اندازی برای خود دارد.

درا دامه   مهندس سید حسین میرشفیع    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه  زیربناهای حمل‌ونقل کشوربعنوان عضو پنل نشست  با اشاره به اینکه در حوزه ضوابط منظر راه در مرحله گام‌های ابتدایی قرار داریم، گفت: بهتر است درباره تدوین ضوابط منظر راه، آرمانی فکر نکنیم بلکه طوری عمل کنیم که ضوابط یکنواخت نبوده و آزادی عمل داشته باشند.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در اشاره به مواردی که زمینه‌های ورود ایران به بحث معماری راه را مناسب کرده است، اظهار داشت: شبکه راه‌ها گستردگی مناسبی پیدا کرده است. در حال حاضر حدود 92 درصد جمعیت روستایی کشور از راه آسفالت بهره‌مند هستند. طول شبکه‌های آزادراهی کشور در حد قابل قبولی توسعه یافته و این شرایط را محیا می‌کند که به معماری راه توجه بیشتری داشته باشیم.

در پایان خانم دکتر  نیلوفر رضوی عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه شهید بهشتی  دیگر عضو پنل نشست با بیان اینکه ضوابط منظر راه به درد جدایی کالبد و کاربری راه از شهرهای اطراف رسیدگی می‌کند، گفت: این ضوابط باید گفتگوی بین دستگاه‌های متولی معماری راه را فراهم کند.

 وی گفت: اگر جایگاه راه‌های تاریخی را با آنچه امروز می‌سازیم، مقایسه کنیم در یک نگاه خیلی کلی به این نتیجه می رسیم در راه‌های قدیم، «رسیدن» بیشتر از «عبور» مطرح بوده و در گذشته به رسیدن‌گاه‌ها یا همان مقصد بیشتر می‌پرداختند. به همین دلیل آستانه‌های ورود و دروازه‌های شهر بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت. بسیاری از راه‌ها با ضوابط امروز چندان سازگار نبود اما مفهوم و آیین ورود را به رسمیت می‌شناختیم.

به گفته این استاد دانشگاه شهید بهشتی، جدا کردن کالبد و کاربری راه از شهرهای اطراف، مورد نقد مسئولان امروزی است که با مفهوم عبور بیشتر سر و کار دارند چراکه به دنبال ایجاد سهولت بیشتر در عبور هستند. این تفکیک جدی، یک کشمکش مداوم ایجاد کرده است و ما می‌بینیم به اصطلاح قدما این دو مورد به کاه و کهربا تبدیل شده‌اند.

 اخبار تکملی این نشست  در روزهای آتی از محضرتان خواهد گذشت .