ابزارهای دسترسی

در آبان ماه، 1392 شورای سیاست‌گذاری شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به منظور هدایت و راهبری فرایند سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی تشکیل شد. اعضای شورای سیاست‌گذاری در رابطه با نقش شورای یاد شده به عنوان اصلی‌ترین بازوی مشورتی شرکت مادر یا در حقیقت اتاق اندیشه‌ورزی آن، غالبا استادان و صاحبنظران مدعو، خارج از ساختار تشکیلاتی شرکت می‌باشند.

در انتخاب و دعوت از اساتید، با توجه به موضوع جلسات که در حوزه مأموریت شرکت مادر و متناظر به مفهوم بازآفرینی شهری است، تلاش شده است تا تنوعی از تخصص‌های مرتبط با مسائل و چالش‌های زیست شهری گرد هم آیند.  حضور فرهیختگان حوزه‌های گوناگون شهری، برای شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران سرمایه اجتماعی عام و سرمایه فکری گرانقدری به ارمغان آورده است. همچنین به منظور برقراری بیشترین ارتباط میان نظرها و سیاست‌های برآمده از جلسات مذکور، علاوه براعضای هیأت مدیره، همواره تعدادی از اعضای ساختار داخلی شرکت در جلسات حضور می‌یابند.

 جلسات بنا به ضرورت‌ها و الویت‌های شرکت مادر، غالبا در سه دسته موضوعی، برنامه‌ریزی و برگزار  می‌شوند که عبارتند از: سیاست‌گذاری و مدیریت دانش، مدیریت برنامه‌های موضوعی، مدیریت برنامه‌های موضعی. در این جلسات که هر دو هفته یک بار تشکیل میشوند، طیف گسترده‌ای از راهبردها، رویکردها، نگرش‌ها و اقدامات پیشنهادی در ارتباط با موضوع، مطرح و به بحث گذاشته می‌شوند.

 بهره‌گیری؛ تحلیل و اطلاع‌رسانی در باب بحث‌های طرح شده، در دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری (دفتر مطالعات کاربردی و امورترویجی،) در سه سطح به انجام می‌رسد. در سطح نخست؛ جمع‌بندی و  خلاصه‌ای از مجموعه مباحث طرح شده در هر جلسه به صورت هفتگی برای اعضاء و همچنین به منظور اعمال در سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت به بخش‌های مرتبط ارسال می‌گردند.

 در سطح بعدی؛ در پایان هر سال برای کاربردی‌تر کردن نتایج به دست آمده و ترویج و بسط آن‌ها چه در ساختار داخلی و چه در ساختارهای همکار با شرکت مادر، نتایج جلسات مورد تحلیل و ارزیابی دقیق‌تر محتوایی قرار می‌گیرند. بررسی تحلیلی در دبیرخانه شورای سیاست‌گذاری و با راهبری و هدایت کمیته تخصصی دفتر مطالعات که تعدادی از اعضای شورا را شامل می‌شوند، به انجام می‌رسد. در فرآیند تحلیل یاد شده، دو هدف عمده پیگیری می‌شوند:

  1. شناسایی رویکردها و نگرش‌های حاکم بر جلسات؛ و
  2. شناسایی راهبردها و برنامه‌های پیشنهادی در قالب محورهای مورد تأکید.

 هدف اول به منظور شناسایی رویکردهای حاکم، تعریف شده است تا ضمن شناسایی رویکردهای افتراقی و متضاد، چگونگی عملکرد شرکت مادر برای تعدیل نظرات و دستیابی به شیوۀ کاربردی‌تر کردن نتایج را روشن سازد. در هدف دوم نیز کوشش می‌شود تا محورهای مشترک و همسو میان رویکردهای متناقض جهت اعمال در رویکردها و راهبردهای اقدام، شناسایی و معرفی شوند.

 در جلسات شورای سیاست‌گذاری چه در طرح مباحث بنیادین نظری و چه در مسیر بررسی تجارب عملی، رهنمودها و راهکارهای ارزشمندی برای بهره‌گیری طیف گسترده‌ای از مخاطبان حوزه بازآفرینی شهری ارائه می‌گردد. بنابراین، بخشی از نتایج و جمعبندی‌های حاصل از فعالیت شورای سیاست‌گذاری در سطح عمومی‌تری از طریق سایت شرکت، نشریه هفت شهر و یا سایر عرصهِ‌های اطلاع‌رسانی تخصصی انتشار می‌یابند.

  1. هدف از راه‌اندازی و وظایف شورای سیاست‌گذاری

از آبان ماه 1392 با توجه به مأموریت‌های محوله شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، شورای سیاست‌گذاری شرکت مادر، به عنوان شورایی تخصصی- مشورتی با هدف بررسی سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های بازآفرینی محله‌ها و محدوده‌های هدف برنامه‌های بازآفرینی شهری، تشکیل شده است و تاکنون به صورت هر دو هفته یکبار تشکیل جلسه داده است. بر این اساس اهداف اصلی این شورا عبارتند از:

  • هم اندیشی در باب سیاست‌ها و اقدامات شرکت مادر؛
  • نظارت و ارائه مشاوره برای تدوین سیاست‌ها و تصمیم‌سازی به منظور پیشبرد اهداف و تسریع در اجرای برنامه‌ها؛
  • تدوین ساز وکار لازم جهت بازبینی اقدامات بازآفرینی محله‌ها و محدوده‌های هدف؛ و
  • هم‌اندیشی در باب بنیادهای مفهومی و نظری بازآفرینی محله‌ای با توجه به متن خاص ایران.

 

  1. جـایگاه شـورای سـیاسـتگذاری در چشـمانداز عملـکرد شـرکت عمـران و بهسـازی شـهری ایران

در 16شـهریور سال 1393 براساس مفاد سـند چشم‌انداز 1404ماده‌ی 16 قانون حمایت از احیاء، بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناکارآمد شهري و اصل 138 قانون اساسی، سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری به عنوان زمینه و چارچوب اصلی هدایت کننده برنامه‌های شرکت مادر در محله‌ها و محدوده‌های هدف به تصویب رسیده است.

در قالب برنامه‌های شرکت مادر جایگاه شورای سیاست‌گذاری به عنوان واسطی میان سند پیش گفته  و برنامه‌های شرکت، با هدف ارائه مشاوره و هدایت جریان عملیاتی کردن سـند ملی تعریف شده است. از این روی و باتوجه به مجموعه اقدامات و برنامه‌های شرکت مادر، سه محور موضوعی اصلی برای جلسات شوراء به شرح زیر تعریف شده‌اند:

  • سیاست‌گذاری کلان و مدیریت دانش بهسازی و نوسازی شهری؛
  • مدیریت برنامه‌های موضوعی (نرم‌افزاری)؛ و
  • مدیریت برنامه‌های موضعی (سخت‌افزاری).

موضوع هر جلسه برحسب نیازهای ستادی، استانی، شرایط خاص و مأموریت‌های محوله در سه محور  اصلی مورد اشاره تعیین و نتایج هر یک از جلسات در قالب نظام ارزیابی و پایش در بازنگری و تدقیق برنامه‌های شرکت مادر تأثیرگذار می‌باشند.