ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

وزارت نفت، برنامه اقدام مشترک در راستای تعهد به مسوولیت اجتماعی در اجرای طرح توسعه میدان نفتی سپهر – جفیر در شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان» با تأکید بر محلات هدف شهرهای هدف هویزه و سوسنگرد را ارایه کرد.

به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، جلسه‌ای با نمایندگان معاون امور مسوولیت‌های اجتماعی وزارت نفت در خصوص انجام هماهنگی «ارائه برنامه اقدام مشترک شرکت اکتشاف توسعه پاسارگاد در راستای تعهد به مسئولیت اجتماعی در  اقدام‌های اجرای طرح توسعه میدان نفتی سپهر – جفیر در شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان» با تأکید بر محلات هدف شهرهای هدف هویزه و سوسنگرد به شکل ویدیو کنفرانس برگزار شد. در این جلسه شهرام فرضی معاون امور مسوولیت اجتماعی وزارت نفت، زهرا اسکندری مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری، محمد جامع معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان، مهدیه پورشاد نماینده شرکت اکتشاف توسعه و تولید پاسارگاد، منصور استادی معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری و کمال نوذری کارشناس راهبر استان خوزستان  حضور داشتند.

در ابتدا اسکندری، هدف از تشکیل جلسه را لزوم هماهنگی برنامه‌های مسوولیت اجتماعی وزارت نفت در خصوص توسعه شهری در محلات هدف شهرهای هویزه و سوسنگرد و ایجاد انسجام بین سازمانی اجرای طرح سپهر – جفیر با برنامه‌ها و اقدام‌های سایر دستگاه‌های سطح شهرستان و استان عنوان کرد و گفت: در واقع وزارت نفت به واسطه مسوولیت اجتماعی خود، کار محرومیت‌زدایی در شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان را از مدت‌ها قبل شروع کرده است، از آنجایی که بودجه مربوط به اقدام‌های عمرانی و توسعه‌ای در بخش مسوولیت اجتماعی وزارت نفت عموما متناسب با ظرفیت و نیازهای مردمی مدیریت نشده است؛ بنابراین برنامه شرکت پاسارگاد می تواند نقطه عطفی برای شروع این نوع همکاری بین بخشی باشد. به همین منظور از قبل جلساتی برای همکاری و هماهنگی برگزار شده است و این جلسات ادامه‌دار خواهد بود.

در ادامه پورشاد نماینده شرکت اکتشاف توسعه و تولید پاسارگاد نتایج تفصیلی تدوین برنامه اقدام مشترک مبتنی بر نیازهای مردمی در طرح توسعه میدان نفتی سپهر – جفیر در شهرستان‌های هویزه و دشت آزادگان و اقدام‌ها و هماهنگی‌های انجام شده را ارائه کرد. او در این خصوص توضیح داد: در قالب این طرح کمبودهایی در سطح شهر و محدوده‌های روستایی هدف طرح شناسایی شده و پیشنهادات و نحوه هماهنگی و همکاری‌های لازم برای رفع آن‌ها ارائه شده است.

شهرام فرضی معاون امور مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، نیز با ارائه توضیحات تکمیلی به تایید برنامه مسئولیت اجتماعی تهیه شده شرکت پاسارگاد توسط مقام عالی وزارت نفت اشاره و آمادگی وزارت نفت را در زمینه اجرای این برنامه در هماهنگی با سایر دستگاه‌ها اعلام کرد.

پس از آن محمد جامع معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان  با اشاره نتایج این طرح اظهار کرد: در استان خوزستان امکان افزایش همکاری‌های ستادی با شرکت‌های تابعه نفتی وجود دارد و می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود و انتظاراتی که مردم از وجود نفت در استان دارند، برنامه‌های جدیدی تعریف کنیم.

او با اشاره به این که اکنون استان خوزستان از مشکلات متعددی رنج می‌برد، عنوان کرد: توجه صنعت نفت به اقدام‌های توسعه‌ای و عمرانی در راستای مسوولیت اجتماعی می‌تواند اعتماد مردم استان را زنده کند. به عنوان نمونه شرکت مناطق نفت خیز جنوب دارای شرکت‌های تابعه متنوعی است و ظرفیت‌های بالایی دارد، حضور شرکت اکتشاف توسعه و تولید پاسارگاد در بخش محرومیت زدایی و توسعه پایدار می‌تواند باعث تشویق سایر شرکت‌های تابعه به مشارکت در این امر شود .

او افزود: متاسفانه در زمینه محرومیت‌زدایی دچار بی‌برنامگی و اقدام‌های جزیره‌ای شده‌ایم. با این وجود رویکردی که وزارت نفت وشرکت پاسارگاد در شهرهای سوسنگرد و هویزه پیش گرفته با رفتارها و رویکردهای علمی انطباق دارد.

جامع با اشاره به این که وزارت نفت تاکنون مسولیت‌های اجتماعی‌اش را در زمینه‌های مختلفی انجام داده است،  تصریح کرد: انتظارها از وزارت نفت در استان خوزستان بالاست و اقدامات و برنامه‌ها باید هدفمند و در مسیر صحیح قرار گیرد. وزارت نفت در سایر امور و در زمینه وظایف سایر دستگاه‌ها در حال هزینه کرد است اما همان طور که گفتم این فعالیت‌ها به شکل منسجم و هم افزا نبوده و اکنون برای اولین بار است که شرکتی مانند شرکت پاسارگاد برنامه‌ای منسجم و مبتنی بر نیازهای مردمی تدوین کرده است، شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز به دنبال انسجام‌بخشی و هم افزایی به این فعالیت‌هاست.

در ادامه جلسه کمال نوذری کارشناس راهبر استان خوزستان در دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری ضمن تایید برنامه اقدام مشترک که توسط شرکت پاسارگاد ارائه شده بود، گفت: این برنامه تمام جنبه‌های مربوط به توسعه محلات از بعد اجتماعی، زیست محیطی و کالبدی را مورد توجه قرار داده و مولفه‌های مربوط به عدالت فضایی و عدالت محیط زیستی در آن گنجانده شده است. او بر لزوم انجام مسوولیت‌های اجتماعی توسط دستگاه‌های مختلف به واسطه انجام اقدام‌های  عمرانی و بهره‌برداری‌های با مقیاس ملی از منابع استان خوزستان اشاره کرد و گفت: برای همکاری و همراهی هر چه بیشتر دستگاه‌های استانی با این برنامه نیاز است تا نتایج بخشی از مطالعات که مرتبط با محدوده‌های ناکارآمد شناسایی شده، به تصویب برسد. علاوه بر این نیاز است تا محلات ناکارآمد شهرهای هویزه و سوسنگرد به عنوان محلات هدف استان در زمینه تهیه و اجرای برنامه‌های اقدام مشترک (موضوع بند الف ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه) قرار گیرد. او همچنین بر لزوم هماهنگی نتایج طرح توسعه میدان نفتی سپهر – جفیر با سند راهبردی و عملیاتی برنامه پنج ساله شهر سوسنگرد تاکید کرد.

در ادامه جلسه جامع، دو پیشنهاد را مطرح و عنوان کرد که کارگروه کالبدی ذیل ستاد بازآفرینی استان با حضور مجموعه نفت و دستگاه‌های اجرایی خدمات‌رسان برای بررسی نتایج این طرح تشکیل و در نهایت طرح در ستاد بازآفرینی استان خوزستان مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

اسکندری نیز در پایان جلسه اظهار کرد: گام اول این است که بتوانیم ستاد شهرستان را تشکیل دهیم و محلات هدف و نتایج مطالعات آن را در جلسه ستاد شهرستان و سپس در کارگروه های ذیل ستاد استان و نهایتا در ستاد استان به تصویب برسانیم و این محلات در اولویت برنامه اقدام مشترک دستگاه‌ها قرار گیرند. هچنین باید متناسب با این موضوع در کنار تشکیل کارگروه کالبدی و زیرساختی، کارگروه اجتماعی و فرهنگی نیز برای بررسی طرح تشکیل و ارتباطات با بخش محلی وزارت نفت آغاز شود تا با همکاری وزارت نفت و همراهی سایر دستگاه‌ها بتوانیم هر چه سریع‌تر اجرای برنامه محلات ناکارآمد شهرهای هویزه و سوسنگرد را شروع کنیم.

او  با اشاره به برنامه بین بخشی اقدامات اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی از محل ردیف بودجه سازمان امور اجتماعی کشور گفت: برخی از محلات هدف این برنامه با محدوده‌های هدف طرح توسعه میدان نفتی سپهر – جفیر در شهرهای هویزه و سوسنگرد همپوشانی دارد که این موضوع بستر مناسبی را برای هم افزایی هر چه بیشتر برنامه‌ها و اقدامات و همچنین پیشبرد امور در مقیاس بزرگتر فراهم می‌کند.

اسکندری همچنین نتایجی از اقدام‌های انجام شده در زمینه برنامه بین بخشی اقدام‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی را ارائه و اظهار کرد: در این برنامه هماهنگی‌های بین دستگاهی بر عهده شرکت بازآفرینی شهری ایران بوده و در آینده هماهنگی‌های لازم در استان خوزستان و در شهرهای هویزه و سوسنگرد برای اجرای هر دو برنامه به عمل خواهد آمد.