ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، این شرکت پیرو سیاست رویش وزارت راه و شهرسازی و در راستای حمایت از کسب و کارهای نوپای فعال در حوزه معماری و شهرسازی و نیز به منظور بهره‌گیری حداکثری از ظرفیت کسب و کارهای نوپا نخستین رویداد استارتاپ کمپ مسکن و شهرسازی را برگزار کرد.

در این راستا از سال 1398 بحث حمایت و توانمندسازی استارتاپ‌های فعال در حوزه مسکن و شهرسازی در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری ایران و دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی قرار گرفت، پس از تبیین اولویت‌های موضوعی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محورهای عمومی و اختصاصی رویداد در دو نوبت و از طریق فراخوان عمومی در بهمن و اسفند 1398 اعلام شد.

محورهای عمومی رویداد شامل ارتقای کیفیت زندگی و زیست‌پذیری در بافت‌های ناکارآمد شهری، توسعه پایدار شهری، شهر هوشمند، تاب‌آوری شهری، انرژی و پایداری در صنعت ساختمان و حمل و نقل بود. همچنین محورهای اختصاصی رویداد شامل روش‌های تامین مالی پروژه‌های بازآفرینی شهری، ارتقای مشارکت‌های مردمی در پروژه‌های بازآفرینی شهری، طراحی و ساخت مسکن و مقاوم‌سازی در بافت‌های ناکارآمد شهری، ارتقای توانمندی‌های اجتماعی و اقتصادی ساکنان محله‌های ناکارآمد شهری و تامین مالی جمعی در پروژه‌های بازآفرینی شهری معرفی شده بود.

بر این اساس در سال 1399 پس از دریافت اولیه ایده‌ها به منظور ایفای وظایف آموزشی- ترویجی شرکت در چارچوب سیاست طرح رویش، 6 دوره کارگاه آموزشی-تخصصی برای شرکت‌کنندگان به صورت مجازی و با هدف مهارت‌آموزی تخصصی برای طرح‌های برتر برگزار شد.

 در ادامه پس از توانمندسازی تیم‌های شرکت‌کننده با تاکید بر اصول و معیارهای مورد تاکید در رویکرد بازآفرینی شهری و نیز استانداردهای مطرح در راه‌اندازی کسب و کارهای نوپا و داوری ارایه‌های انجام شده نفرات برتر مشخص شدند.

بر اساس این گزارش، فاطمه کریمی با استارتاپ شارینو و ارایه‌ ایده در خصوص چارچوب جلب مشارکت‌های مردمی در اجرای پروژه‌های بازآفرینی به عنوان نفر اول، هومن بینایی با استارتاپ دکتر هوم و ارایه‌ ایده در خصوص ایجاد پلتفرم هوشمند مدیریت در حوزه صنعت ساختمان نفردوم و احسان عراقی‌زاده با استارتاپ خوشه و ارایه ایده در خصوص خدمات ویژه شهروندی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری به عنوان نفر سوم انتخاب شدند.

همچنین نفرات چهارم تا هشتم نیز به ترتیب فاطمه جدی با استارتاپ شارمان و ارایه ایده در خصوص طراحی و ساخت المان‌های شهری به وسیله زباله‌های قابل بازیافت، سید رضا رزاز با استارتاپ لییز و ارایه ایده در خصوص ایجاد شناسنامه فنی و اجرایی شفاف آنلاین ساختمان، هلیا صارمی با استارتاپ سبتا و ارایه ایده در خصوص راه‌اندازی کشاورزی شهری در محلات و محدوده‌های هدف بازآفرینی، صادق رشیدی‌فرد با استارتاپ اسنپ بازار و ارایه ایده در خصوص احیای اقتصادی بافت مرکزی و بازار شهرها، امیررضا کاکاوند با استارتاپ واقعیت مجازی و ارایه ایده در خصوص بیان طرح‌های توسعه شهری به صورت واقعیت مجازی انتخاب شدند.

لازم به ذکر است، این رویداد با همکاری و پشتیبانی مشترک صندوق کارآفرینی امید، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، مرکز رشد اصفهان و ... برگزار شد.

همچنین نظر به اهمیت موضوع، بحث پشتیبانی مطالعاتی و آموزشی از کسب و کارهای نوپا در برنامه اجرایی سال 1400 شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز پیش‌بینی شده است و هدف این است تا با آگاهی‌بخشی به بدنه تخصصی شرکت و ادارات کل راه و شهرسازی استانی، دوره‌های آموزشی- تخصصی در خصوص تسهیل‌گری راه‌اندازی و حمایت‌های ممکن از کسب و کارهای نوپا برگزار شود.

 همچنین، طرح مطالعاتی «ارایه راهکارهای ارتقا اشتغال در سکونتگاه‌های غیررسمی مبتنی بر فناوری اطلاعات و استفاده از شیوه‌های کسب و کارهای نوین» در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار دارد.