ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

شهردار زاهدان عنوان کرد: هدف این است، برخی محلات را که به سطح مطلوب‌تری رسیده‌اند با تخصیص اعتبارات بیشتر و افزایش سرانه‌های خدماتی و اجتماعی به سطح متوسط دیگر محلات همان شهر رسانده و جشن پایان حاشیه‌نشینی را در برخی محلات زاهدان برگزار کنیم.

محمد امیر براهویی شهردار زاهدان به همراه رییس شورای شهر با محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دیدار کرد. براهویی در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیحاتی در خصوص وضعیت بافت‌های ناکارآمد شهری زاهدان و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه ارایه کرد.

براهویی ابتدا با اشاره به این که شهر زاهدان به تناسب جمعیت رتبه اول و به لحاظ مساحت بعد از مشهد رتبه دوم حاشیه‌نشینی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: 44.4 درصد حدود یک سوم شهر زاهدان در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند، تاکنون 9 محله هدف بازآفرینی در زاهدان شناسایی شده که عمدتا در سکونتگاه‌های غیررسمی قرار دارند.

او ادامه داد: در پی بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به وضعیت حاشیه‌نشین‌ها و در راستای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، باید برای حذف پسوند حاشیه‌نشینی از محلاتی که شهروندان در آن‌ها زندگی می‌کنند گام‌های موثری بر داریم.

او با اشاره به این که زاهدان اولین الگوی کشور در توانمندسازی ساکنان بافت‌های فرسوده به شمار می‎رود، توضیح داد: بعد از ورود دولت و استفاده از کمک بانک جهانی، محلات حاشیه‌نشین زاهدان به عنوان پایلوت انتخاب شدند و حتی اجرای سند ملی توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری نیز از زاهدان شروع و به کل کشور تعمیم داده شد.

براهویی ادامه داد: تاکنون بیشتر به دنبال کمک رسانی به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی بودیم تا شرایط بهتری برای زندگی پیدا کنند اما این باعث افزایش محلات حاشیه‌نشین شد و اکنون درصددیم برنامه‌ریزی‌ها به سمتی برود که درآینده نزدیک شاهد کاهش سکونتگاه‎های غیررسمی باشیم.

شهردار زاهدان یکی از دلایل رشد سکونتگاه‎های غیررسمی را عدم مدیریت صحیح در مهاجرت روستانشینان به شهرها برشمرد و گفت: طی دو دهه گذشته وقوع خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان باعث شد تا ساکنان روستاها به سمت شهرهای بزرگ روی بیاورند، شهر زاهدان به عنوان مرکز استان از جذابیت خوبی برای مهاجرت برخوردار است به همین دلیل به لحاظ رشد جمعیت بعد از کرج رتبه دوم رشد جمعیت را به خود اختصاص داده است.

او با اشاره به این که دو برنامه اصلی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، توضیح داد: برنامه اول این است که خدمات خود را به شکل عادلانه در تمام نقاط شهر ارایه کرده و شکاف توزیع خدماتی را کاهش دهیم. برنامه مهم دیگر این است که به شیوه متفاوت کاهش سکونتگاه‌های غیررسمی را در دستور کار قرار دهیم. هدف این است، برخی محلات را که به سطح مطلوب‌تری رسیده‌اند با تخصیص اعتبارات بیشتر و افزایش سرانه‌های خدماتی و اجتماعی به سطح متوسط دیگر محلات همان شهر رسانده و جشن پایان حاشیه‌نشینی را در برخی محلات زاهدان برگزار کنیم.

او افزود: در این خصوص برنامه‌ریزی‌های خوبی با کمک دکتر آئینی انجام شد و این کار را به شکل پایلوت در زاهدان شروع خواهیم کرد، محله‌های کریم‌آباد و باباییان از محلات حاشیه‌نشین زاهدان مدنظر ما قرار دارند که با ارایه برخی خدمات به شکل متمرکز می‌توان پایان حاشیه‌نشینی آن‌ها را اعلام کرد.

او با اشاره به پروژه‌های در دست انجام شهر زاهدان گفت: بهسازی 1.5 کیلومتر از مسیل شیرآباد- قاسم‌آباد که یکی از مسیل‌های اصلی زاهدان به شمار می‌رود، در دست اقدام است و تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد. این مسیل در زمان بارندگی بیشترین خسارت را به بار می‌آورد.

براهویی احداث پارک و بوستان در محلات حاشیه‌نشین شهر را از دیگر اقدام‌هایی دانست که اکنون در دست انجام است و تصریح کرد: پارک کودک با 27 هزار متر مربع مساحت در محله کارخانه نمک به بهره‌برداری رسیده است و  پارک وحدت در محله کوثر با 37 هزار متر مربع در هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد. علاوه بر این هشت پارک محله‌ای نیز در محلات مختلف ساخته شده  و11 زمین بازی مخصوص کودکان نیز تجهیز شده است. همچنین هشت زمین چمن زمین مصنوعی نیز در محلات حاشیه‌ای شهر طی یک سال ساخته شد. احداث پارک خطی بلوار کشاورز را نیز می‌توان به این موارد افزود.

او یکی از مطالبات اصلی مردم را بهسازی و هدایت آب‌های سطحی برشمرد و گفت: در سال جاری200 هزار متر مربع بهسازی و آسفالت معابر خاکی سکونتگاه‌های غیررسمی انجام شده است از جمله آسفالت خیابان شهید رجایی که از خیابان‌های اصلی به شمار می‌رود. همچنین جانمایی ساخت فرهنگسرا در محله‌های شیرآباد و باباییان و تملک زمین دو هزار متری برای ساخت فرهنگسرا در محله کارخانه نمک از دیگر مواردی است که می‌توان به ‌آن اشاره کرد.

شهردار زاهدان در خصوص دیدار با مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز توضیح داد: یکی از محورهای این دیدار تامین اعتبار مورد نیاز پروژه‌ها از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری جهت کاهش مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی بود، تعریف تسهیلات جدید برای نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده به ویژه در محلات حاشیه‌نشین شهر یکی دیگر از موارد مطرح شده بود و قرار شد تا مصوبات جدیدی برای مرزنشینان اخذ شود و وام‌هایی به شکل قرض‌الحسنه به ساکنان این مناطق اعطا شود تا بتوانند نسبت به نوسازی مساکن خود اقدام کنند.

او یکی دیگر از موضوعات مورد بحث را بسته تشویقی شهرسازانه برشمرد و گفت: قرار شد در زاهدان راجع به این بسته اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گیرد و شهروندان را به استفاده از این بسته تشویق کنیم.