ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروز ۶ اردیبهشت و در حاشیه بازدید رئیس‌جمهور از محلات شهر تهران، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط راه آهن در  منطقه ۱۷ شهری تهران در سالهای گذشته به دلیل ایجاد آسایش و امنیت از روی زمین به زیر زمین منتقل شده است، تصریح کرد: بعد از این عملیات چندین موضوع مورد تاکید قرار گرفت از جمله این موضوعات، ایمنی تونل احداث شده، تهویه مناسب تونل، روشنایی کافی تونل و همچنین امکان تخلیه سریع مسافران هنگام بحران بود که بر رعایت آنها تأکید شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در توافق شرکت راه آهن با شهرداری تهران بنا شد تا زمین‌های روی تونل ریلی زیرزمینی برای رفاه حال مردم واگذار شود. در این توافق، شهرداری تهران، مکلف به مناسب سازی، ایجاد فضای سبز و احداث پیاده رو شد که هم اکنون بخشی از فضای سبز و پیاده روها برای رفاه حال مردم منطقه ایجاد شده و بخشی از کار باقی مانده است.

بذرپاش با اشاره به اینکه اکنون اختلاف نظرهایی در خصوص زمین‌های روی این تونل ریلی زیرزمینی وجود دارد، توضیح داد:  در خصوص حریم‌های مسیر راه آهن باید تصمیم گیری شود، در حریم ۱۷ متری، ایمنی الزامی است و باید حفظ شود و در حریم ۳۰ متری برخی مناطق نیاز است تا تسهیلگری‌هایی انجام شود.

او افزود: هم‌اکنون پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی برای حریم بعد از ۱۷ متر در محدوده ۳۰ متری به دولت ارائه شده که در کمیسیون زیربنایی دولت به تصویب رسیده است و هم اکنون منتظر تایید هیأت وزیران است که با تصویب پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی گشایش خوبی برای ساکنان مسیر ریلی منطقه ۱۷ اتفاق می‌افتد.

بذرپاش ادامه داد: در صورت تصویب هیئت وزیران، محدوده ۳۰ متری از حریم ۱۷ متری ریلی که اکثراً نیز بافت فرسوده است امکان نوسازی را پیدا می‌کنند. این حریم‌ها با رعایت حقوقی که باید به دولت و راه آهن پرداخت شود آزادسازی می‌شوند و مجوز ساخت و ساز خواهند یافت.

نوسازی بافت فرسوده شهری سیاست اصلی دولت است

او با تاکید بر اینکه نوسازی بافت فرسوده سیاست‌های اصلی دولت است، توضیح داد: ۱۳ هزار پلاک در منطقه ۱۷ تهران و در محدوده تونل ریلی وجود دارد که به عنوان پلاک فرسوده هستند و در صورت موافقت هیأت دولت با امکان ساخت و ساز، بافت فرسوده منطقه نوسازی می‌شود.

بذرپاش گفت: با آزادسازی ۱۳ هزار پلاک فرسوده حریم ۳۰ متری تونل ریلی منطقه ۱۷ تهران امکان ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی فراهم می شود که گشایش خوبی برای شهر تهران خواهد بود.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، محمد آئینی در جلسه ستاد بازآفرینی استان آذربایجان شرقی که با حضور اعضای هیات مدیره،معاونین و مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران و مدیران اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی برگزار شد با بیان این که در حوزه بازآفرینی شهری با همکاری و همیاری مدیریت شهری تبریز خدمات ماندگاری ارایه شده است، عنوان کرد: حدود 7 هزار و 100 هکتار بافت فرسوده و  133 هزار بنای ناپایدار در استان وجود دارد که از این میزان  85 هزار بنا در محدوده بافت فرسوده قرار دارند.

دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که با تخریب و نوسازی 85 هزار بنای ناپایدار در محدوده بافت فرسوده استان می‌توان 250 هزار واحد مسکونی تولید کرد، گفت: نوسازی 133 هزار واحد ناپایدار در استان آذربایجان شرقی، ظرفیت بی‌بدیلی برای احداث واحدهای جدید فراهم می‌کند، بنابراین باید بستر‌های لازم برای این کار را فراهم کنیم که مهمترین آن اعمال تشویقات و حمایت‌های لازم برای سازندگان مسکن است.

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: سنددار‌کردن اراضی تصرفی سکونتگاه‌های غیررسمی یکی ‌از بزرگترین خدمات به ساکنان آن‌ها محسوب می‌شود و انتظار داریم نهضت سنددار‌کردن املاک فاقد سند در استان آذربایجان شرقی راه اندازی شود.

آیینی با بیان این که بیش از 90 درصد پروژه‌های بازآفرینی در راستای احیای محور تاریخی – فرهنگی شهر تبریز  انجام شده است، اظهار کرد: به گفته وزیر راه و شهرسازی، شهرداری‌ها شرکای راهبردی این وزارتخانه هستند، خوشبختانه با بیشتر شهرداری‌ها همکاری خوبی داریم که این همکاری منجر به تسریع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده  و کاهش سقف‌های لرزان می‌شود.

او افزود: همچنین از اعضای شورای اسلامی شهر‌ها به عنوان سفیران بازآفرینی و مطالبه‌گران حقوق مردم می‌خواهم نظارت ویژه‌ای بر شهرداری‌ها در اجرای تکالیف قانونی شهرداری در حوزه بازآفرینی  و نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف‌اند حداقل ۵۰ درصد تخفیف ارایه دهند،گفت: این تخفیف‌ها تا ۱۰۰ درصد هم ممکن است و قانون‌گذار این حق را برای سازندگان و مالکان در محلات فرسوده قایل شده که از حداقل ۵۰ درصد  تخفیف در عوارض پروانه و تراکم ساخت بهره مند شوند.

او با بیان این که  یکی از محورهای ارزیابی و نظارت ریاست جمهوری در استان‌ها مربوط به اقدامات حوزه بازآفرینی شهری است، تصریح کرد: شهرداری‌ها می بایست اهتمام ویژه‌ای ‌در خصوص ورود اطلاعات صدور پروانه ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده در سامانه ستاد  ملی بازآفرینی داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعطای قیر رایگان به محلات هدف بازآفرینی شهری به شرط تحقق برنامه نوسازی مسکن صورت می‌گیرد، بیان داشت: انتظار می‌رود شهرداری‌ها ارایه تخفیف در صدور  پروانه  ساختمانی در بافت‌های فرسوده را به شکل جدی دنبال کنند.

محمد آئینی؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران روز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه با هدف شرکت در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان آذربایجان شرقی با حضور استاندار و بازدید از وضعیت پروژه‌های بازآفرینی شهر تبریز به این استان سفر‌ می‌کند.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بازدید از شهرک جوانان‌، سکونتگاه غیررسمی حاشیه اتوبان پاسداران و همچنین پروژه‌های نوسازی مردمی و پروژه‌های بازآفرینی پیرامون مسجد کبود و میدان شهید بهشتی شهر تبریز از جمله‌ برنامه‌های دیگر‌ محمد آیینی در سفر یک روزه به استان آذربایجان شرقی است.

گفتنی است در نشست مشترک معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیران و کارشناسان اداره کل راه و شهرسازی و مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران‌ وضعیت پروژه‌های بازآفرینی شهری در‌ استان آذربایجان شرقی با هدف رفع موانع موجود و تسریع فعالیت های حوزه بازآفرینی شهری در این استان مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه برخی از مدیران کل اداره راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تبریز از روند پیشرفت پروژه آیمان  به عنوان مدرن ترین و هوشمند ترین مجموعه زیستی کشور و همچنین پروژه واحدهای مسکونی شهرک جوانان تبریز که با هدف جابجایی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیر‌رسمی آغاز شده است، بازدید کرد . 

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دیدار با سازندگان و مجریان پروژه‌های بازآفرینی شهری در تبریز به ارزیابی و  بررسی مسایل پرداخت و افزود: افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نوسازی ۱۵۰ هزار واحد مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شده است بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده پیش بینی می‌شود از این تعداد حدود ۱۰۰ هزار واحد تا پایان سال به بهره برداری برسد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در بازید از طرح مسیرگشایی خیابان 45 متری انقلاب گفت: این طرح یکی از پروژه‌های شاخص کشور است که موجب تحولی چشمگیر در بافت فرسوده شهری تبریز می‌شود و موفقیت طرح‌های بازآفرینی شهری با همراهی و همدلی مدیران شهری و استانی و با مشارکت مردمی امکان پذیر خواهد شد.

لازم به ذکر است، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه سفر یک روزه به استان آذربایجان شرقی با حضور در اداره کل راه و شهرسازی به بررسی مسایل و ارایه راهکارها و تدابیر لازم در جهت تسریع و بهبود پروژه‌های بازآفرینی این استان پرداخت.

همچنین آئینی در جریان این سفر از پروژه مرمت و بازسازی مجموعه تاریخی صاحب الامر بازدید کرد.

بر اساس این گزارش برگزاری جلسه ستاد بازآفرینی پایدار آذربایجان شرقی با حضور استاندار و سایر اعضای ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان از دیگر برنامه‌های محمد آئینی در این سفر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در اولین جلسه شورای نوسازی مسکن در سال جدید از هدف‌گذاری برای تشکیل 2 هزار حلقه میانی خبر داد و گفت: به طور متوسط باید در هر استان ۶۰ حلقه میانی طی شش ماه اول سال شکل گیرد و لازم است  ادارات کل استان‌ها  تمرکز خود را بر این موضوع بگذارند.

دبیر ستاد ملی  بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه توجیه کردن و جلب اعتماد ساکنان بافت‌های فرسوده، کار نوسازی مسکن در این بافت‌ها را رونق می‌دهد، عنوان کرد: قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که وزیر راه و شهرسازی نیز بر استفاده از ظرفیت حلقه‌های میانی در وزارتخانه با محوریت شرکت بازآفرینی شهری ایران تاکید دارد، تصریح کرد: بعد از برگزاری گردهمایی «گروه‌های جهادی( حلقه های میانی) در راه و شهرسازی « که در اردیبهشت برگزار می‌شود، چندین پویش مرتبط در تمام محلات هدف کشور نیز برپا خواهیم کرد. هدف این است در سال جاری فعالیت‌ها مضاعف شده و حداقل 150 هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها در دست نوسازی قرار گیرد.

آئینی با بیان این که در این راه باید از ظرفیت تمام گروه‌های جهادی استفاده کنیم، ضمن تبریک روز ارتش اظهارکرد: ارتش یکی از ظرفیت‌های خوبی است که همیشه در حوزه محرومیت زدایی حضور پر رنگ داشته است و جلب همکاری این نهاد کمک بزرگی در این مسیر خواهد بود.

او همچنین استفاده از توانایی‌های اعضای شوراهای شهر را از دیگر ظرفیت‌ها در این زمینه برشمرد و گفت: اعضای شوراهای شهر به شکل مستقیم با مردم در ارتباط هستند و می‌توانند در زمینه اطلاع رسانی بسیار مثمر ثمر باشند. ا ز سوی دیگر وزارت کشور نیز بر استفاده از ظرفیت سازمان امور اجتماعی کشور تاکید دارد و باید با برنامه‌ریزی از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تشکیل و آموزش حلقه‌های میانی بسیار مهم است زیرا هیچ ارتباطی نمی‌تواند به اندازه ارتباط چهره به چهره تاثیرگذار باشد.

همچنین در این جلسه سعید اسدی‌ محجوب مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران گزارشی از وضعیت تشکیل حلقه‌های میاتی ارایه کرد و گفت: تا کنون در ۸۶ شهر و ۳۸۱ محله 374 حلقه میانی تشکیل شده است.

اسدی افزود:  در ۲۶۱ محله هدف بازآفرینی شهری تعداد ۴۴ هزار و ۸۷۵ مورد بسته تشویقی به صورت چهره به چهره بین ساکنان محلات هدف توزیع و اطلاعات لازم در خصوص انواع تسهیلات شهرسازانه و مالی برای نوسازی مسکن در اختیار آن‌ها قرار گرفت.

گفتنی است در جلسه نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی شهری ایران اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران شرکت و همچنین مدیران ادارات راه و شهرسازی استان‌ها و نیز شهرداری‌های کشور به صورت وبینار حضور داشتند.

 

زیر مجموعه ها