ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان ایلام اظهارکرد: در هر شهر، سه نوع محلات هدف بازآفرینی و بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شناسایی شده و سند ملی بازآفرینی شهری رویکرد ملی به نوع فرآیند بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری را مشخص کرده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: یک کارگروه تخصصی ذیل ستاد بازآفرینی شهری با هدف جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز در سکونتگاه‌های غیر‌رسمی تشکیل شده و این ستاد ‌و کارگروه در کل کشور فعال بوده و در سطح استان‌ها با جدیت تشکیل و تصمیمات آن اجرایی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار واحد بناهای ناپایدار و فاقد هرگونه سازه در محلات هدف بازآفرینی شهری شناسایی شده است گفت : سهم استان ایلام 26 هزار بنای ناپایدار است که باید نوسازی و مقاوم‌سازی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه چنانچه سکونتگاه‌‌های حاشیه‌ای برای ادامه زیست انسانی مناسب باشد، ساماندهی می‌شوند، گفت: نظارت بر اعمال تخفیف حداقل 50 درصدی پروانه ساخت و اخذ مجوز‌ها باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد و مدت زمان متوسط صدور پروانه‌های ساختمانی باید به یک ماه کاهش یابد چرا که حق مردم است. همچنین از مدیران حوزه شهری می‌خواهیم تا از ظرفیت‌های قانونی بودجه جاری که بندهایی برای محرومیت‌زدایی مناطق محروم و کمتر برخوردار دارد، استفاده کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نهضت بهسازی و آسفالت معابر خاکی محلات هدف گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده ظرف سه سال آینده هیچ معبر خاکی مطابق ضوابط طرح‌های توسعه شهری در محلات هدف نخواهیم داشت.

پروژه‌های حوزه بازآفرینی شهری به شکل چند منظوره تعریف شود

 

eilam 2

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران طی این سفر در  آیین افتتاح کتابخانه عمومی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در محله بانبرز شهر ایلام شرکت کرد و گفت: باید نیازهای محلات بر اساس اولویت‌های جدید احصا و پروژه‌های چند منظوره در محلات تعریف شود تا بتوان برای چند موضوع در بخش‌های مختلف فرهنگی، ورزشی، بهداشتی و آموزشی جهت ارایه خدمات به مردم از آن‌ها استفاده کرد.

بر اساس این گزارش آئینی با بیان اینکه مردمی‌سازی یکی از اهداف دولت سیزدهم در طرح بازآفرینی شهری است، گفت: برای این منظور باید از مشارکت خود مردم، سرمایه‌گذاران و خیران استفاده شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر لزوم تقویت و شتاب بخشی طرح بازآفرینی شهری در محلات هدف افزود: نگاه مثبت دولت سیزدهم به بازآفرینی شهری فضای خوبی برای فعالیت در این حوزه فراهم کرده است، معیشت، بهداشت و اشتغال سه موضوع اصلی است که باید در محلات کمتر برخوردار مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی  بیان کرد: ادبیات بازآفرینی در دولت سیزدهم تغییر یافته است، در واقع عمده مشکل در محلات هدف بازآفرینی فرسودگی و حاشیه‌نشینی نیست بلکه از بسیاری شاخص‌ها همچون خدمات آموزشی، فرهنگی و مسکن مناسب عقب ماندگی وجود دارد ، تلاش دولت این است با همکاری نهادهای حمایتی فاصله بین محلات برخوردار و مناطق  کمتر برخوردار کاهش یابد.

گفتنی است معاون وزیر راه و شهرسازی در این سفر از برخی پروژه‌های بازآفرینی شهری از جمله پایگاه خدمات اجتماعی و درمانگاه محله بانبرز ایلام نیز بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران در این مراسم که با حضور آئینی مدیرعامل شرکت، حجت الاسلام و المسلمین دهستانی، فرماندهی مرکز مقاومت بسیج وزارت راه و شهرسازی، اعضای هیات مدیره، مدیران و جمعی از کارمندان شرکت برگزار شد؛ آئینی با اشاره به اینکه درصد بالایی از عزیزان شاهد، رزمنده، ایثارگر و بسیجی در مجموعه شرکت مشغول فعالیت هستند، گفت: شواهد نشان از این دارد که روحیه بسیجی در بین اکثر کارمندان وجود دارد و شرکت از این حیث یکی از شرکت‌های قابل قبول و بالنده در وزارت راه و شهرسازی به شمار می‌رود.

آئینی در ادامه به ادبیات فاخر امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری در خصوص بسیج اشاره کرد و گفت: در یکی از این تعابیر از بسیج به عنوان مدرسه عشق نام برده شده است که به معنای عشق به خدا، عشق به اسلام، عشق به پیامبر، عشق به بندگان خدا و عشق به ولی نعمتان انقلاب  است که همه این‌ها چراغ راه و مسیر ماست. این ادبیات به ما تذکر می‌دهد باید بیشتر از گذشته به بسیج توجه کنیم تا در کارهایمان موفق شویم.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه داد: همچنین از بسیج به عنوان «معراج اندیشه اسلامی» و «میقات پا برهنه‌گان» یاد شده است، باید بتوانیم این ادبیات عمیق را در شرکت توسعه دهیم. مقام معظم رهبری در صحبت‌هایشان با بسیجیان شاخص‌های یک بسیجی مخلص در شرایط کنونی را برشمردند که لازم است این صحبت‌ها را با گوش جان بشنویم و سرلوحه کارهای خود قرار دهیم.

او با تاکید بر این که هر جا محرومیت وجود داشته باشد بسیجی آنجا حضور دارد، عنوان کرد: از آن جا که اساس کار شرکت بازآفرینی شهری ایران، محرومیت‌زدایی در حوزه‌های مختلف بویژه در حوزه کالبدی است، بنابراین شایسته نیست با حضور این همه بسیجی در شرکت، معابر خاکی همچنان در محلات هدف بازآفرینی وجود داشته باشد و باید بیش از گذشته عزم خود را برای بهسازی و آسفالت معابر خاکی محلات هدف به کار بریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر امسال 1200 کیلومتر از معابر خاکی محلات هدف با حمایت شرکت آسفالت شد، سال دیگر این میزان باید سه برابر شود. علاوه بر این مناطقی که با محرومیت‌های دیگر در حوزه خدمات آموزشی، بهداشتی، درمانی و غیره مواجه‌اند؛ نیازمند حضور و تلاش بسیجیان برای رفع محرومیت هستند. هر جا که نیاز به گذشت و ایثار دارد، عرصه حضور بسیج است.

او با تاکید بر این که با حضور بسیجیان باید روند کارها سرعت چند برابری پیدا کند، تصریح کرد: باید نتیجه جلسات این چنینی که در تکریم بسیج برگزار می‌شود را در عملکرد این نهاد ببینیم. بسیجی گره گشاست و هر چه بیشتر بتوانند گره از مشکلات مردم باز کنند به اهداف و ادبیات فاخر بسیج نزدیک‌تر می‌شوند. 

محمد امیر براهویی شهردار زاهدان به همراه رییس شورای شهر با محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دیدار کرد. براهویی در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیحاتی در خصوص وضعیت بافت‌های ناکارآمد شهری زاهدان و فعالیت‌های انجام شده در این زمینه ارایه کرد.

براهویی ابتدا با اشاره به این که شهر زاهدان به تناسب جمعیت رتبه اول و به لحاظ مساحت بعد از مشهد رتبه دوم حاشیه‌نشینی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: 44.4 درصد حدود یک سوم شهر زاهدان در سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند، تاکنون 9 محله هدف بازآفرینی در زاهدان شناسایی شده که عمدتا در سکونتگاه‌های غیررسمی قرار دارند.

او ادامه داد: در پی بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به وضعیت حاشیه‌نشین‌ها و در راستای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران، باید برای حذف پسوند حاشیه‌نشینی از محلاتی که شهروندان در آن‌ها زندگی می‌کنند گام‌های موثری بر داریم.

او با اشاره به این که زاهدان اولین الگوی کشور در توانمندسازی ساکنان بافت‌های فرسوده به شمار می‎رود، توضیح داد: بعد از ورود دولت و استفاده از کمک بانک جهانی، محلات حاشیه‌نشین زاهدان به عنوان پایلوت انتخاب شدند و حتی اجرای سند ملی توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری نیز از زاهدان شروع و به کل کشور تعمیم داده شد.

براهویی ادامه داد: تاکنون بیشتر به دنبال کمک رسانی به ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی بودیم تا شرایط بهتری برای زندگی پیدا کنند اما این باعث افزایش محلات حاشیه‌نشین شد و اکنون درصددیم برنامه‌ریزی‌ها به سمتی برود که درآینده نزدیک شاهد کاهش سکونتگاه‎های غیررسمی باشیم.

شهردار زاهدان یکی از دلایل رشد سکونتگاه‎های غیررسمی را عدم مدیریت صحیح در مهاجرت روستانشینان به شهرها برشمرد و گفت: طی دو دهه گذشته وقوع خشکسالی در استان سیستان و بلوچستان باعث شد تا ساکنان روستاها به سمت شهرهای بزرگ روی بیاورند، شهر زاهدان به عنوان مرکز استان از جذابیت خوبی برای مهاجرت برخوردار است به همین دلیل به لحاظ رشد جمعیت بعد از کرج رتبه دوم رشد جمعیت را به خود اختصاص داده است.

او با اشاره به این که دو برنامه اصلی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم، توضیح داد: برنامه اول این است که خدمات خود را به شکل عادلانه در تمام نقاط شهر ارایه کرده و شکاف توزیع خدماتی را کاهش دهیم. برنامه مهم دیگر این است که به شیوه متفاوت کاهش سکونتگاه‌های غیررسمی را در دستور کار قرار دهیم. هدف این است، برخی محلات را که به سطح مطلوب‌تری رسیده‌اند با تخصیص اعتبارات بیشتر و افزایش سرانه‌های خدماتی و اجتماعی به سطح متوسط دیگر محلات همان شهر رسانده و جشن پایان حاشیه‌نشینی را در برخی محلات زاهدان برگزار کنیم.

او افزود: در این خصوص برنامه‌ریزی‌های خوبی با کمک دکتر آئینی انجام شد و این کار را به شکل پایلوت در زاهدان شروع خواهیم کرد، محله‌های کریم‌آباد و باباییان از محلات حاشیه‌نشین زاهدان مدنظر ما قرار دارند که با ارایه برخی خدمات به شکل متمرکز می‌توان پایان حاشیه‌نشینی آن‌ها را اعلام کرد.

او با اشاره به پروژه‌های در دست انجام شهر زاهدان گفت: بهسازی 1.5 کیلومتر از مسیل شیرآباد- قاسم‌آباد که یکی از مسیل‌های اصلی زاهدان به شمار می‌رود، در دست اقدام است و تا پایان سال جاری به اتمام می‌رسد. این مسیل در زمان بارندگی بیشترین خسارت را به بار می‌آورد.

براهویی احداث پارک و بوستان در محلات حاشیه‌نشین شهر را از دیگر اقدام‌هایی دانست که اکنون در دست انجام است و تصریح کرد: پارک کودک با 27 هزار متر مربع مساحت در محله کارخانه نمک به بهره‌برداری رسیده است و  پارک وحدت در محله کوثر با 37 هزار متر مربع در هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد. علاوه بر این هشت پارک محله‌ای نیز در محلات مختلف ساخته شده  و11 زمین بازی مخصوص کودکان نیز تجهیز شده است. همچنین هشت زمین چمن زمین مصنوعی نیز در محلات حاشیه‌ای شهر طی یک سال ساخته شد. احداث پارک خطی بلوار کشاورز را نیز می‌توان به این موارد افزود.

او یکی از مطالبات اصلی مردم را بهسازی و هدایت آب‌های سطحی برشمرد و گفت: در سال جاری200 هزار متر مربع بهسازی و آسفالت معابر خاکی سکونتگاه‌های غیررسمی انجام شده است از جمله آسفالت خیابان شهید رجایی که از خیابان‌های اصلی به شمار می‌رود. همچنین جانمایی ساخت فرهنگسرا در محله‌های شیرآباد و باباییان و تملک زمین دو هزار متری برای ساخت فرهنگسرا در محله کارخانه نمک از دیگر مواردی است که می‌توان به ‌آن اشاره کرد.

شهردار زاهدان در خصوص دیدار با مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز توضیح داد: یکی از محورهای این دیدار تامین اعتبار مورد نیاز پروژه‌ها از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری جهت کاهش مشکلات سکونتگاه‌های غیررسمی بود، تعریف تسهیلات جدید برای نوسازی و مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده به ویژه در محلات حاشیه‌نشین شهر یکی دیگر از موارد مطرح شده بود و قرار شد تا مصوبات جدیدی برای مرزنشینان اخذ شود و وام‌هایی به شکل قرض‌الحسنه به ساکنان این مناطق اعطا شود تا بتوانند نسبت به نوسازی مساکن خود اقدام کنند.

او یکی دیگر از موضوعات مورد بحث را بسته تشویقی شهرسازانه برشمرد و گفت: قرار شد در زاهدان راجع به این بسته اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گیرد و شهروندان را به استفاده از این بسته تشویق کنیم.

 

عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این­که باید توان اقتصادی این بافت‌ها در رقابت با سایر بافت‌های دیگر شهر ارتقاء یابد افزود: اعتقاد بر این است احیای و نوسازی محدوده بافت‌های فرسوده از لحاظ پایداری اجتماعی، اقتصادی و محیط­زیستی باید در اولویت قرار گیرد. ایشان با بیان این­که بافت‌های فرسوده دارای هویت هستند، اظهارکرد: در گسترش بی‌رویه شهر شاهد از بین رفتن منابع طبیعی و میراث نسل آیندگان هستیم و لذا توسعه شهری باید به سمت بهسازی و نوسازی بافت­های  فرسوده حرکت کند.

به گفته او ماموریت شرکت بازآفرینی شهری ایران چه ‌به صورت مستقیم از طریق سیاست­گذاری و اقدامات اجرایی محرک و حمایتی و یا از طریق ستاد ‌ملی بازآفرینی شهری پایدار که دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط عضو هستند، راهبری هماهنگی تصمیمات و اقدامات را برای احیا‌، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده‌  با نگاه تسهیل‌گری در نوسازی بافت‌های فرسوده دنبال می­کند.

 عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این­که نوسازی و مقاوم سازی مسکن، احداث‌ سطح خدمات روبنایی و زیر‌بنایی و توانمندسازی ساکنان در محدوده بافت‌های فرسوده و بافت‌های ناکارآمد شهری برای شرکت بازآفرینی شهری ایران سه محور عمده بازآفرینی شهری است؛ اظهار داشت: دولت ‌در حوزه نوسازی و مقاوم سازی مسکن  از طریق تسهیلات و اعتبارات و اعطای امتیازات ویژه از سازندگان و توسعه‌گران در محدوده‌ بافت‌های فرسوده شهری حمایت می‌کند.

سید­الحسینی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها موظف هستند حداقل ۵۰ درصد هزینه های صدور پروانه را  تخفیف بدهند، عنوان داشتند که انتظار بر این است با مساعدت آنها این امکان  تا ۱۰۰ درصد هم فراهم شود. ایشان با اشاره به بسته تشویقی شهر‌سازانه که اخیرا توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، تصویب شده است، گفت‌: در کنار تسهیلات مختلفی که تا‌کنون وجود داشته از جمله تخفیف در هزینه‌های ساخت و ساز، اعطای تسهیلات بانکی و ارزان قیمت برای اسکان موقت و نوسازی، اخیرا نیز بسته تشویقی شهرسازانه در قالب چهار بسته مختلف تدوین و  ابلاغ شده است. بسته اول شامل بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری، بسته دوم نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله،بسته سوم نوسازی در عمق بافت فرسوده و بسته چهارم نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع را شامل می‌شود.

عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد؛ مدیران و مسئوولان باید به این باور برسند که احیا و نوسازی بافت فرسوده علاوه بر کمک به توسعه شهری پایدار و به عدالت اجتماعی وکاهش فاصله‌های طبقاتی کمک می­کند.

 شایان ذکراست، دراین نشست تعدادی از مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز حضور داشتند.

معاون وزیر راه وشهرسازی از تهیه بسته سیاستی ضدرانت برای تعیین تکلیف و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور خبر داد. محمد آیینی، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، ضمن توضیح درباره ابعاد و گستره سکونتگاه‌های غیررسمی در کشور، از قرار گرفتن «لایحه جامع ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی» در مراحل آخر تصویب در دولت برای ارسال به مجلس برای تبدیل آن به قانون خبر داد. آیینی در حالی از تهیه یک بسته سیاستگذاری ضد‌رانت در قالب این لایحه برای سنددار کردن و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی خبر داد که در عین حال به ۵ ابهام مهم در ارتباط با تصویب‌‌نامه اخیر هیات وزیران درباره شرایط واگذاری زمین‌‌های تصرف‌شده تا قبل از سال ۱۳۹۴ نیز پاسخ داد. آیینی در این باره اعلام کرد: در کل این آیین‌‌نامه را برای ساماندهی دست‌‌کم بخشی از سکونتگاه‌های غیررسمی مفید می‌‌دانیم. البته تلاش کرده‌‌ایم تا در لایحه جامع ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی که هم‌‌اکنون به عنوان نسخه ضدرانت واگذاری زمین به ساکنان این سکونتگاه‌ها در مراحل آخر بررسی در دولت قرار دارد و به زودی در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود، تمام ابهامات موجود در این آیین‌‌نامه برطرف شود. در حالی که تصویب‌‌نامه هیات وزیران همه اراضی تصرفی تا قبل از سال ۱۳۹۴ را دربرمی‌گیرد و سکونتگاه‌های غیررسمی بخشی از زمین‌‌های موضوع این آیین‌‌نامه است اما این لایحه جامع، تنها مختص سکونتگاه‌های غیررسمی است و تلاش شده است تا در آن هر نوع مسیر رانت و سودجویی افراد و گروه‌های خاص و غیرنیازمند، مسدود شود.

هم‌‌اکنون ۱۰ درصد جمعیت کل کشور بدمسکن هستند؛ براساس تعاریف جهانی، فقر مسکن در دو سطح قابل طبقه‌‌بندی است. سطح اول مربوط به افرادی است که هزینه تامین مسکن در سبد هزینه‌‌ای خانوارهای آنها بیش از ۳۰ درصد است که هم‌‌اکنون بخش زیادی از مستاجرها به‌ویژه در کلان‌شهرها، در این گروه قرار دارند. نوع دوم فقرای مسکن، «بدمسکن‌‌ها» هستند که به لحاظ کیفیت سطح زندگی در شرایط نامطلوب سکونتی قرار دارند. ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی جزو بدمسکن‌‌های گروه دوم هستند.

نیمه دوم مهرماه امسال، هیات وزیران آیین‌‌نامه اجرایی مربوط به بند (ک) تبصره ۱۱ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را مصوب و ابلاغ کرد. براساس این بند از قانون بودجه، به وزارت راه وشهرسازی اجازه داده شده بود تا با اولویت سکونتگاه‌های غیررسمی آن دسته از اراضی تحت مالکیت خود  را که از سال ۹۴ به قبل از سوی متصرفان مورد ساخت‌وساز قرار گرفته است به آنها واگذار کند تا بتوانند سند رسمی دریافت کنند. اما آیین‌‌نامه اجرایی این بند از قانون بودجه، با واکنش گروهی از کارشناسان رو‌‌به‌رو شده و نقدهایی به آن وارد شد.۵ ابهام و نقد مهم در ارتباط با این آیین‌‌نامه از سوی جامعه کارشناسی و گروهی از صاحب‌نظران شهرسازی مطرح شد. گروهی از کارشناسان اعلام کردند، این آیین‌‌نامه به نفع زمین‌‌خواران تدوین شده و اگر چه در قانون به صراحت اعلام شده است که این اراضی باید به نفع سنددار شدن و در نتیجه فراهم شدن زمینه قانونی برای نوسازی و بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی و دریافت وام نوسازی (بانک‌پذیر شدن این سکونتگاه‌ها)، واگذار شود، اما عملا محتوای این آیین‌‌نامه و امتیازهای در نظر گرفته شده در آن به نفع زمین‌‌خوارهایی است که در سال‌های گذشته تاکنون با وجود عدم نیاز، اقدام به تصرف اراضی دولت در حوالی پایتخت و به ویژه شهرهای خوش‌آب و هوای استان‌های شمالی کشور کرده‌‌اند. آنها معتقدند اگر واقعا قصد سیاستگذار از تدوین این آیین‌‌نامه کمک به سنددار شدن، بانک‌‌پذیر شدن و کاهش نرخ بدمسکنی به واسطه نوسازی و بهسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی بود، می‌توانست تنها این امتیاز را برای ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی قائل شود و اراضی تصرف‌شده از سوی زمین‌‌خوارها را حداقل به قیمت روز و نه قیمت منطقه‌‌ای که حداکثر یک‌دهم ارزش روز این زمین‌‌هاست به آنها واگذار کند. این در حالی است که تعیین واگذاری بر مبنای قیمت منطقه‌‌ای، از دیدگاه آنها عملا به معنای اعطای رانت گسترده به زمین‌‌خوارهایی است که در سال‌های قبل قانون‌‌شکنی کرده و زمین‌‌های دولت را تصرف کرده‌‌اند. ضمن آنکه ممکن است خطر زمینه‌‌سازی برای تصرف اراضی بیشتر از سوی زمین‌‌خوارها را در آینده تشدید کند. نادیده گرفتن بخشی از سکونتگاه‌های غیررسمی در این آیین‌‌نامه، عدم تفکیک سکونتگاه‌های غیررسمی و زمین‌‌های تصرف شده از سوی زمین‌‌خواران، خطر تغییر کاربری‌‌های گسترده، خطر تسری واگذاری به زمین‌‌های دولتی سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها علاوه بر زمین‌‌های تصرفی وزارت راه وشهرسازی بخشی از دیگر ابهامات و نقدهایی بود که کارشناسان حوزه مسکن و شهرسازی به این تصویب‌‌نامه وارد کردند.

اما معاون وزیر راه‌وشهرسازی معتقد است در نهایت این آیین‌‌نامه دست‌‌کم برای بخش قابل توجهی از سکونتگاه‌های غیررسمی می‌تواند مفید باشد و زمینه نوسازی و بهسازی آنها  را در راستای کاهش نرخ بدمسکنی در این مناطق فراهم کند؛ او همچنین معتقد است، در لایحه جامع ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی همه این نواقص برطرف شده است و صرفا مساله ساماندهی سکونتگاه‌ها آن‌‌هم به صورت واگذاری مشروط برای مسدودسازی مسیر هر نوع رانت، مورد تمرکز واقع شده است.

فقط ۱۰ درصد متصرف‌‌ها بدمسکن‌‌اند

محمد آیینی، معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد: برآوردها نشان می‌دهد تنها حدود ۱۰ درصد از اراضی تصرف شده دولت، شامل سکونتگاه‌های غیررسمی است و مابقی، سایر اراضی تصرفی است. وی در تشریح ابعاد سکونتگاه‌های غیررسمی به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: هم‌‌اکنون حدود ۵ میلیون قطعه زمین تصرفی شناسایی شده است که شاید کمتر از ۱۰ درصد آنها اراضی محل ساخت سکونتگاه‌های غیررسمی از سوی نیازمندان و افراد بدمسکن باشد.

منبعروزنامه دنیای اقتصاد – شماره روزنامه : 5598 – مورخ 1401/08/26

زیر مجموعه ها