ابزارهای دسترسی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به استان فارس، در جلسه ستاد بازآفرینی شهری این استان که با حضور مقامات استانی تشکیل شد، از تغییر و تحول در روند نوسازی بافت‌های فرسوده با استفاده از ظرفیت گروه‌های جهادی تخصصی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست با تقدیر از زحمات مسوولان استانی، اظهار کرد: ۳۱ شهر در استان فارس دارای مناطق مصوب بازآفرینی شهری اعم از بافت تاریخی، بافت فرسوده و بافت حاشیه‌ای هستند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر وظایف قانونی ستادهای بازآفرینی شهرستان‌ها و حجم بافت‌های هدف اظهارکرد: با نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر ساخت مسکن جدید برای خانوارها، ساخت واحدهای بیشتر و بهبود فضای شهری را هم به دنبال خواهد داشت.

آیینی با بیان اینکه روندهای قبلی، اهداف تعیین شده را محقق نخواهد کرد و نیازمند یک اقدام تحولی هستیم، خاطر نشان کرد: دولت و شهرداری‌ها به تنهایی قادر به انجام همه امور نیستند و باید همه نهادها دست به کار شده و از ظرفیت آن‌ها و نیز ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.

او نقش مردم را در اقدام تحولی بسیار حایز اهمیت دانست و تاکید کرد: مرحله اول کار متقاعدسازی مردمی است و باید مردم ساکن در این محلات با گفت وگوی چهره به چهره توسط افراد متخصص، هسته‌های تسهیلگری و گروه‌های جهادی تخصصی توجیه شده و از تسهیلات، مزایا و امتیازات در نظر گرفته شده مطلع شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی فراهم کردن فضای تشویقی برای توسعه‌گران و انبوه سازان را گام دوم این اقدام تحولی دانست و تصریح کرد: بسته تشویقی مورد نظر باید به گونه‌ای باشد که برای سازندگان توجیه اقتصادی نوسازی در بافت‌های فرسوده را ایجاد کرده و آنها را از ورود به بازارهای سرمایه‌ای موازی باز دارد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با تاکید بر کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی در بافت‌های هدف به عنوان یکی از مشوق‌ها برای سازندگان، ابراز امیدواری کرد: شهرداری‌های سطح استان که طبق قانون باید بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف صدور پروانه ساختمانی را در نظر بگیرند، بیشترین میزان همکاری و تخفیف را در خصوص این بافت ها قایل شوند و دولت موظف است تا ۱۰۰ درصد تخفیف را به شهرداری‌ها عودت دهد.

آیینی همچنین درباره حمایت مالی از نوسازی بافت‌های هدف گفت: مالکان می‌توانند در دوران جابجایی و ساخت از ودیعه اسکان موقت استفاده کنند که مبلغ آن ۴۵ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه است و علاوه بر آن از محل تسهیلات ویژه نوسازی به عاملیت بانک مسکن، وام‌هایی در نظر گرفته شده که مبلغ آن در شهرهای مختلف متفاوت است اما در همه آنها مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان به صورت صفر درصد و بدون سود بانکی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: منبع دوم تسهیلات نهضت ملی مسکن است که برای نوسازی بافت های فرسوده قابل استفاده بوده و از شروط چهارگانه نهضت ملی مسکن هم معاف هستند و نیز نرخ سود این تسهیلات برای بافت های فرسوده ۱۲ درصد خواهد بود.

او در ادامه با اشاره به توافق انجام شده با صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر عنوان کرد: طبق این توافق در شهر شیراز میزان تسهیلات نوسازی در بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت احمد بن موسی(ع) مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان بوده و ۲۰۰ میلیون تومان مازاد با نرخ ۹ درصد خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نوسازی محله ای را هدف اصلی در احیای بافت های فرسوده برشمرد و ابراز کرد: نوسازی محله‌ای بیش از سایرین مورد حمایت بوده و برای آنها تا دو طبقه تراکم تشویقی در نظر گرفته شده است. برای تسهیلات بانکی مذکور هیچ محدودیتی وجود ندارد.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با توجه به محدودیت منابع باید به سمت ساخت پروژه‌های چند منظوره حرکت کنیم. پروژه‌های چند منظوره می‌تواند همزمان پاسخگوی نیازهای فرهنگی، ورزشی و آموزشی محلات هدف بازآفرینی شهری باشد.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه در دنیا مدارس اجتماع محور ساخته می‌شود که صبح‌ها نیاز آموزشی و بعدازظهرها سایر نیازهای محله را تامین می‌کنند، اظهار کرد: براساس برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، اعضای عضو ستاد بازآفرینی شهرستان‌ها، نیازهای محله را پیش‌بینی و بر اساس توانمندی دولت اولویت بندی کنند. همچنین پروژه‌هایی که درسال جاری قابلیت اجرایی دارند به ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان معرفی شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: متاسفانه در سنوات گذشته این محلات محروم بودند و نسبت به جمعیت ساکن سهم اعتبارات آنها داده نشده است،  ستادهای بازآفرینی شهری پایدار شهرستان‌ها و استان‌ها باید در جهت کاهش و رفع این تبعیض تلاش کنند.

آئینی در ادامه با اشاره به ظرفیت بند «د » تبصره 11 قانون بودجه سال 1401 گفت: در این بند منابع بسیار خوبی برای ساخت پروژه‌هایی نظیر درمانگاه، مدارس و سایر نیازمندی‌های محلات وجود دارد و گفت: تعداد پروژه‌های نیمه تمام بازآفرینی زیاد است  با این وجود به صورت اهرمی از پروژه‌هایی که در ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان مصوب می‌شود، حمایت می‌کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که  باید موضوع توانمند‌سازی جوامع محلی به جد مدنظر ستادهای بازآفرینی شهری پایدار شهرستان‌ها و استان‌‌ها قرار گیرد، تصریح کرد: قبل از اینکه به فکر نوسازی واحد مسکونی این محلات باشیم باید توجه داشت که ساکنان این محلات در موضوعاتی نظیر معیشت، بهداشت،اشتغال و آموزش با مشکل مواجه‌اند. بنابراین نیاز است سازمان‌‌های  حمایتی نظیر کمیته امداد  امام (ره)، ستاد فرمان اجرایی امام (ره)، بهزیستی، جمعیت هلال احمر، بنیاد مسکن، بنیاد مستضعفان و جانبازان باید به این محلات ورود پیدا کرده و در جهت رفع این مسایل و مشکلات نقش‌آفرینی کنند.

او با بیان این که طرح توانمندسازی محلات کم برخوردار در سطح کشور در حال اجراست، گفت: دستگاه‌های حمایتی با تقسیم وظایف بین خودشان ارایه خدمات به این محلات را با ایجاد خانه هلال، خانه احسان و خانه برکت و ... آغاز کرده‌اند.

آئینی در ادامه از اعضای حاضر در ستاد خواست تا از ظرفیت‌های موجود در قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال 1389 مجلس شورای اسلامی آگاهی کامل پیدا کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: براساس ماده 12 قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری دولت مي‌تواند هزينه‌‌ بخش‌هاي غيردولتي به منظور تأمين خدمات و فضاهاي عمومي، فرهنگي، گردشگري، آموزشي، مذهبي و ورزشي در مناطق ياد شده را جزو هزينه‌هاي قابل قبول مالياتي مؤديان محسوب کند.