به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، نخستین جلسه شورای آموزش و پژوهش شرکت بازآفرینی شهری ایران، با حضور تنی چند از اعضا هیاتمدیره، مدیران دفاتر تخصصی و چهرههای برجسته دانشگاهی برگزار شد. این شورا به استناد مصوبه هیاتمدیره و در جهت تحقق سیاستهای کلان شرکت در حوزه دانشمحوری و ارتقای کیفیت تصمیمسازیها تشکیل شده است که ماموریت آن، راهبری پژوهشها، آموزشها و فعالیتهای ترویجی به پشتوانه اندیشه دانشگاهی و تجربه مدیریتی است؛ حرکتی که میتواند جریان بازآفرینی را از سطح اجرا به مرتبه تفکر علمی و سیاستگذاری ملی ارتقا دهد.
در ابتدای جلسه، مهرناز عطاران ـ سرپرست دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی ـ با تشریح اهداف و وظایف شورا گفت:«این نهاد به منظور راهبری، نظارت و جهتدهی به فعالیتهای پژوهشی، آموزشی و ترویجی شرکت شکل گرفته است. برنامههای بازآفرینی بدون پشتوانه علمی نمیتوانند ماندگار باشند، از اینرو رویکرد شرکت بر پایه پژوهش و تبادل آرا با فرهیختگان دانشگاهی استوار شده است.»
در ادامه، مجید روستا، عضو هیاتمدیره شرکت، تشکیل شورا را گامی در جهت سازماندهی سیاستهای آموزش محور دانست و افزود: «هدف شورای آموزش و پژوهش نظارت بر فرآیندهای دانشی و آموزشی شرکت و استفاده از خرد جمعی نخبگان است. این شورا چارچوبهای محتوایی نشستهای تخصصی، کارگاهها و مسیر تولیدات علمی را تعیین میکند؛ همچنین هدایت انتشار مکتوب و دیجیتال منابع تخصصی از وظایف اصلی آن است، شرکت بازآفرینی یک نهاد ملی است و سطح تحلیل و گزارش آن باید در تراز ملی دیده شود.»
در بخش دیگری از جلسه، ابوالفضل مشکینی ـ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و مدیرمسئول فصلنامه شهر پایدار ـ با اشاره به نقش بنیادین آموزش در ماموریتهای شرکت گفت: «از آغاز تأسیس شرکت بازآفرینی شهری ایران، آموزش و پژوهش جزو عناصر ذاتی ماموریت آن بوده و در هیچ نهاد مشابهی از وزارت راه و شهرسازی چنین تأکید و پیش زمینه ای وجود ندارد , اکنون فرصت مناسبی است تا با راهاندازی جایزه ملی سالیانه در حوزه بازآفرینی، چه در بخش طرحها و چه در پروژههای اجرا شده، برند علمی شرکت تثبیت شود و پیوند دانشگاه و میدان عمل احیا شود.»
عبدالرضا گلپایگانی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز تشکیل شورا را نشانهی بلوغ ساختار دانشی این نهاد دانست و اظهار داشت: «بافتهای ناکارآمد و سکونتگاههای غیررسمی نیازمند جریان مستمر اندیشهورزیاند، ما برای عبور از نگاه اجرایی صرف، به نهادی نیاز داریم که اندیشه را هدایت کند و شورای آموزش و پژوهش میتواند این نقش را ایفا کند.
او افزود: تشکیل شورای آموزش و پژوهش را میتوان نقطه عطفی در استقرار نظام دانایی در شرکت بازآفرینی شهری ایران دانست. این شورا با هدف تنظیم رابطهی میان تجربه اجرایی و تفکر نظری شکل گرفته است تا با الگوبرداری از مدل دانشگاهی در تصمیمسازی، هویت دانشی در تمامی فرآیندهای شرکت جاری شود.»
در پایان، احکام اعضای هیات علمی دانشگاهها که به عنوان اعضای ثابت شورا برگزیده شدهاند، توسط عبدالرضا گلپایگانی اعطا شد.
.