ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: هم اکنون 69 پروژه بازآفرینی شهری در سطح استان در دست اجراست، در سال جاری نیز 13پروژه جدید در حوزه‌های مختلف بازآفرینی شهری برای استان تعریف شده است.

سید عبدالمجید نژادصفوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیحاتی در خصوص اقدام‌های انجام شده در حوزه بازآفرینی شهری ارایه کرد. او با اشاره به این که هم اکنون 69 پروژه بازآفرینی در سطح استان در دست اجراست، افزود: در سال جاری نیز 13 پروژه جدید تعریف شده است که شامل دو  پروژه در حوزه آب و فاضلاب، دو پروژه مربوط به حوزه برق، یک پروژه درمانی، چهار پروژه آموزشی، یک پروژه بهداشتی، سه پروژه احداث فضای عمومی و پیاده‌سازی و یک پروژه فضای ورزشی مستقل می‌شود.

نژادصفوی با بیان این که حدود 10 پروژه در حوزه ساماندهی آب و فاضلاب  حاشیه شهر مشهد در دست اجراست، گفت: می‌توان گفت ساماندهی فاضلاب حاشیه شهر از مهم‌ترین پروژه‌ها در این حوزه به شمار می‌رود، همچنین پروژه‌های روشنایی معابر محلات هدف بازآفرینی، احداث درمانگاه و نیز فضاهای آموزشی و ورزشی از جمله فعالیت‌هایی است که تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت زندگی ساکنان محلات هدف دارد.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی میانگین پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها از سال 96 تا کنون 80 درصد بوده و پروژه‌هایی که از سال گذشته آغاز به کار کرده‌اند تا کنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

او در خصوص اعتبارات در نظر گرفته شده برای اجرای این پروژه‌ها نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: کل اعتبار ابلاغی در چهار ردیف 63.5 میلیارد تومان بوده و مقدار تخصیص در نظر گرفته شده حدود 40 درصد معادل 25.200 میلیارد تومان است، خوشبختانه با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده موفق به جذب بالغ بر 35 میلیارد تومان اعتبار شده‌ایم که این میزان بیش از میانگین تخصیص در نظر گرفته شده برای سهم جذب استان است.

او در ادامه به فعالیت‌های انجام شده در سکونتگاه‌های غیررسمی اشاره کرد و گفت: شناسایی و تصویب محلات هدف در هفت شهر استان، تهیه و تصویب برنامه اقدام مشترک برای کل این شهر، شناسایی و تصویب بافت فرسوده بیش از 32 شهر، اجرای بیش از 50 پروژه در سطح استان با هزینه حدودی 145میلیارد تومان از سال 96 تاکنون از جمله فعالیت‌های انجام شده در این زمینه به شمار می‌رود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده نیز توضیح داد: اعطای تسهیلات نوسازی و بهسازی، پیگیری تخصیص و پرداخت قیر ساماندهی معابر شهری در بافت‌های فرسوده، شناسایی و اعطای گواهینامه صلاحیت برای مشاوران و پیمانکاران فعال در این بخش، کمک به ایجاد و فعالیت دفاتر تسهیلگری و توسعه‌گری در این محدوده‌ها از جمله اقدام‌های انجام شده در حوزه بافت‌های فرسوده به شمار می‌رود.

به گفته نژاد صفوی میزان بافت فرسوده شهرهای استان خراسان رضوی 4 هزار و 891 هکتار مشتمل بر 32 شهر و 117 محله و مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای استان 5 هزار و 636 هکتار مشتمل بر 8 شهر و 114 محله است.