ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی با مشارکت شرکت بازآفرینی شهری ایران، بسیج مستضعفین، شرکت عمران شهرهای جدید، بنیاد مسکن و سازمان راهداری در روزهای ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست خبری نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی (بازآفرینی شهری، مسکن راه و روستایی) با مشارکت بسیج مستضعفین با بیان این که در حوزه نوسازی بافت های فرسوده رویکرد جدیدی را با همکاری وزارت راه و شهرسازی رقم زده‌ایم، عنوان کرد:  از ابتدای دولت سیزدهم رویکرد شرکت به بازآفرینی شهری، مردمی‌سازی بوده است، توضیح داد: نوسازی مردمی به این معناست که زمین و سرمایه متعلق به مردم بوده و ساخت و ساز توسط سازندگان و گروه‌های جهادی انجام می‌شود. حتی نظارت هم می‌تواند با در نظر گرفتن شرایطی توسط مردم صورت گیرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به این که وزیر راه و شهرسازی نیز بر نوسازی مردمی تاکید دارند، تصریح کرد: در راستای شعار سال که «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده است، شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز شعار جهش نوسازی با حضور مردم را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این که هر کجا که مردم وارد عمل شده و دولت نقش ناظر را دارد، شاهد تحولات خوبی در آن حوزه بوده‌ایم، عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های شهر مطلوب در قرآن امنیت عنوان شده است، در واقع شهر مطلوب شهری که مردم نگرانی از بابت سقف‌های لرزان نداشته باشند و از آنجا که جان 10 میلیون نفر در بافت‌های ناکارآمد کشور ساکن‌اند و جان آن‌ها در معرض خطر است، نوسازی بافت‌های فرسوده در اولویت کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفته است.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در بافت‌های فرسوده  بیش از 5 هزار محله وجود دارد که ۴هزار و 3۰۰ محله در بافت فرسوده و هزار و 170 محله  نیز در سکونتگاه‌های غیررسمی قرار دارد و در مجموع ۳۰۰ هزار کوچه را شامل می‌شود.

آیینی با بیان این که در نوسازی بافت‌های فرسوده با سه چالش اصلی مواجه هستیم در این باره توضیح داد: چالش اول این است که ساکنان بافت‌ها از توان اقتصادی لازم برای ساخت و ساز برخوردار نیستند و حتی در صورت پرداخت تسهیلات مالی توانایی بازپرداخت آن را ندارند، بنابراین باید زمینه ورود سرمایه گذاران را برای ساخت و ساز در مناطق آماده کنیم.

او ادامه داد: چالش بعدی این است که ورود به این مناطق برای سرمایه گذاران صرفه اقتصادی ندارد که برای رفع این مشکل نیز تهیه و تدوین بسته‌های تشویقی شهرسازانه، اداری و مالی را در دستور کار قرار دادیم و این مشکل تا حدودی حل شد. اکنون در 564 شهر بسته تشویقی اجرا می‌شود که از این تعداد  ۲۳۴ شهر بسته تشویقی بومی خود را اجرایی می‌کنند.

او افزود: چالش سوم آگاه سازی مردم در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده جهت نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و تشویق آن‌ها به نوسازی است، علیرغم تمام فعالیت‌های انجام شده هنوز اکثریت مردم ساکن در بافت‌های فرسوده از بسته‌های تشویقی و حمایت‌های دولت در این زمینه آگاه نیستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:  هم اکنون2 میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در کشور وجود داردکه از سال ۱۳۸۴ تا کنون بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار واحد مسکونی ساخته شده  است. امروز آمار صدور پروانه ساخت و ساز در محدوده بافت‌های فرسوده از مرز ۲۶۶ هزار پروانه عبور کرده  است. همچنین در دولت سیزدهم ۸۲ هزار و ۴۸۵ واحد مسکونی تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.

آئینی با اشاره به اینکه سال گذشته رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده بعد از انقلاب شکسته شد، عنوان کرد: برای آگاه کردن مردم چاره‌ای جز ارتباط چهره به چهره با ساکنان نداریم و این امر نیازمند حلقه واسطی است که مورد اعتماد مردم و مسوولان باشد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: این واسطه‌ها که همان حلقه‌های میانی هستند مردم و سازندگان را به ساخت و ساز در این بافت‌ها تشویق کنند. در این مسیر بسیج مستضعفین همواره پیشرو بوده و تا کنون ۴۲۸ حلقه میانی با همکاری این نهاد شکل گرفته و هدف تشکیل ۲ هزار حلقه میانی است و با فعال شدن حلقه‌های میانی به زودی شاهد تحولات خوبی در حوزه کاهش بافت‌های فرسوده خواهیم بود.

او با اشاره به این که هفته آینده گردهمایی گروه‌های جهادی را برگزار خواهیم کرد، افزود: در این همایش در روز اول سه برنامه توجیهی برای سرحلقه‌های نوسازی برگزار می‌شود و نحوه مذاکره با مردم، تبیین حقوق آنها، نحوه دریافت پروانه، چگونگی دریافت تسهیلات مالی، تشریح بسته‌های تشویقی،  نحوه تجمیع با همسایه‌ها، نحوه مشارکت مردم با یکدیگر و با سازندگان  جزو سرفصل های این جلسات آموزشی به شمار می رود.

همچنین در این مراسم سردار ابوالفضل طهماسبی جانشین سازمان بسیج سازندگی کشور ضمن تبریک روز  کارگر گفت:  بسیج سازندگی سال گذشته بیش از ۱۲ هزار مسکن برای اقشارآسیب‌پذیر احداث کرد.آبرسانی به هزار و ۶۳۸ روستا  وآسفالت  و هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه روستای از دیگر فعالیت‌های بسیج سازندگی در سال 1402 به شمار می‌رود.

سردار طهماسبی  افزود: سال گذشته ۲۰ هزار و ۲۶۲ پروژه با مشارکت ۱۰ هزار گروه جهادی انجام شد، اکنون نیز ۵۱ هزار گروه جهادی شناسنامه‌دار داریم که در سامانه اطلس جهادی ثبت شده‌اند.

او با اشاره به این گردهمایی گفت: این امر کار آسانی نیست و همه باید دست به دست هم دهیم تا کار به خوبی پیش رود. برای این منظور در روز  دوم گردهمایی تفاهم‌نامه همکاری میان مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و نیز چندین تفاهم‌نامه با شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی منعقد می‌شود.

در ادامه این نشست معاون وزیر راه و شهرسازی و سردار طهماسبی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.