ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

نشست نهم از سلسله نشست‌های توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی با حضور مدیران، استادان دانشگاه , دانشجویان وکنشگران شهری در محل شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران, نشست نهم از سلسله نشست های توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی با سخنرانی محمد سعید ایزدی استاد دانشگاه و فعال حوزه بازآفرینی شهری آغاز شد که محور سخنرانیش , بررسی راهکارهای نوین ارتقای کیفیت زیست در سکونتگاه‌های کم‌برخوردار و جمع‌بندی دستاوردهای هشت جلسه پیشین بود , عبدالرضا گلپایگانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دومین سخنران این نشست بود که با تأکید بر نقش گفت‌وگو، هم‌پیوندی نهادی و تاب‌آوری اقلیمی، سیاست‌های جدید بازآفرینی شهری را تشریح کرد.

ایزدی در آغاز سخنان خود گفت: ۳۰ درصد از مساحت شهرهای ایران در وضعیت بدمسکنی قرار دارند؛ این آمار نشان‌دهنده عقب‌ماندگی جدی در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و تولید مسکن تدریجی و اجتماعی است , اگر سیاست زمین و مسکن ارزان و اشتغال پایدار در مرکز توجه قرار نگیرد، بحران زیست شهری در دهه آینده تشدید خواهد شد.

او با اشاره به سابقه برگزاری نشست‌ها  در دوره های پیشین شرکت , افزود که از سال ۱۳۹۲ تاکنون این سلسله نشست‌ها , پیوست تخصصی ارتباطی میان استان‌های کشور با بدنه کارشناسی ملی بوده است.

ایزدی بر ضرورت رصد و پایش مستمر پروژه‌های بازآفرینی تأکید کرد و گفت: اجرای پروژه های بازآفرینی بدون ارزیابی کافی به نتیجه نمی‌رسد؛ باید نظام رصد و پایش فعال بماند و پیشنهاد می کنم , جستارهای کیفیت شرکت بازآفرینی مجدداً راه‌اندازی شوند.

او افزود: حرکت بازآفرینی هم در مسیر بالا به پایین و هم پایین به بالا باید فعالانه پیش برود؛ این مأموریت هم وظیفه حاکمیتی است و هم نیازمند مشارکت فعال همه بازیگران از سطح محلی تا ملی که البته نقش ستادهای بازآفرینی استانی و ملی در تحقق هماهنگی میان این سطوح , کلیدی است.

در بخش دیگری از سخنان خود، ایزدی تأکید کرد: سرعت گسترش سکونتگاه‌ها از پیش‌نگری و پیشگیری جلوتر رفته است؛ باید از توان دستگاه‌هایی چون قوه قضاییه و سایر نهادهای دست اندرکار در اجرای سیاست‌های پیشگیری بهره گرفت , او این رویکرد را برگرفته از اندیشه گیدنز در اهمیت ساختارگرایی و متکی بر ادبیات سند ملی توانمندسازی دانست.

وی در پایان با اشاره به اهمیت بعد فرهنگی در بازآفرینی شهری افزود: در حالی‌که شهرهای بزرگ جهان دارای سند جامع فرهنگی هستند، در ایران تنها سرانه کالبدی در حوزه فرهنگ درتدوین سندهای شهری در نظر گرفته می‌شود , این در حالیست که محله رودکی نمونه‌ای موفق از رویکرد فرهنگی در تحقق مفهوم بازآفرینی شهری است که حضور تئاتر، کافه‌ها و فضاهای کار اشتراکی روح اجتماعی جدیدی به این محله بخشیده است.

در ادامه، عبدالرضا گلپایگانی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، سخنان خود را با پراهمیت برشمردن محور گفت‌وگو و تعامل میان کنشگران شهری آغاز کرد و گفت: برای درک دقیق پدیده حاشیه‌نشینی، باید سکونتگاه‌های غیررسمی را به رسمیت شناخت و فضای گفت‌وگوی واقعی را میان بازیگران و کنشگران این حوزه فراهم کرد , باید همه به این باور برسیم که بدون گفت‌وگو هیچ برنامه‌ای به درستی پیش نمی‌رود.

گلپایگانی خبر از افتتاح خانه آفرینش‌های شهری در آینده نزدیک داد و افزود: این خانه فرصتی برای گفت‌وگوهای مؤثر میان متخصصان، مدیران و فعالان اجتماعی است تا بازآفرینی شهری از گفت‌وگوی نظری به اقدام عملی برسد.

وی در ادامه به تأثیر تغییرات اقلیمی و افزایش کوچ های اجباری اشاره کرد و گفت: تغییرات اقلیمی شرایط زیستی را در ایران به‌شدت دگرگون کرده است؛ پیش‌بینی خشکسالی گسترده در سال‌های پیش‌رو از ضرورت‌های توجه جدی به ابعاد آینده‌پژوهی در بازآفرینی شهری است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، ثبت مالکیت رسمی برای متصرفان واجد شرایط، تأمین خدمات پایه و پرهیز از جابجایی‌های غیرضروری را سه محور بنیادین برنامه های بازآفرینی در حوزه حاشیه نشینی معرفی و خاطرنشان ساخت : هدف بازآفرینی، ارتقای اجتماعی–اقتصادی محلات هدف است نه جابجایی سکنه , پیوند مردم با محل زندگی‌شان سرمایه‌ای اجتماعی است که نباید از بین برود.

گلپایگانی بر بهره‌گیری از تسهیلگران محلی، سمن‌ها و مشاوران اجتماعی به عنوان ابزار اجرایی در حوزه حاشیه نشینی تأکید کرد و افزود: حضور مردم و نهادهای محلی در برنامه‌ریزی بازآفرینی , ضامن پایداری نتایج و عدالت فضایی است.