ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است و پس از طی مراحل نهایی و تایید، بافت‌های تاریخی کشور از بسته تشویقی در راستای طرح‌های ویژه حفاظت از این بافت‌ها بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه شورای نوسازی مسکن این شرکت که با حضور خسرو دانشجو معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با موضوع «موانع و مشکلات و ارایه پیشنهادات جدید در رابطه با بسته‌های تشویقی در بافت‌های فرسوده» برگزار شد با بیان اینکه راهبرد اصلی ما در حوزه بازآفرینی شهری، شتاب بخشی به نوسازی مسکن است، اظهارکرد‌: توزیع قیر رایگان برای بهسازی معابر شهری محلات هدف بازآفرینی شهری و حمایت های مالی از شهرداری‌های محلات هدف بازآفرینی شهری، زمانی محقق خواهد شد که به ازای هر هکتار در بافت‌های فرسوده یک پروانه نوسازی در سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری بارگذاری شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به سخنان وزیر راه و شهرسازی در نخستین گردهمایی گروه‌های مردمی و جهادی مبنی بر شکستن رکورد آمار صدور پروانه نوسازی در بافت‌های فرسوده گفت: سال گذشته با تلاش و همکاری ارزشمند همه دست اندرکاران در حوزه بازآفرینی شهری به آمار خوبی در نوسازی بافت‌های فرسوده دست پیدا کردیم که امیدوارم  طی روزهای آتی با ثبت باقیمانده پروانه نوسازی سال 1402 در سامانه ستاد ملی بازآفرینی به آمار مد نظر خودمان دست پیدا کنیم.

آئینی اجرای بسته‌های تشویقی کالبدی یا شهرسازانه در بافت‌ها‌ی فرسوده را برای سازندگان و مالکان در بافت فرسوده بسیار موثر خواند و بیان داشت: صدور پروانه‌های مسکن در بافت‌های فرسوده باید به طور میانگین به رقم 25 درصد برسد به عبارت دیگر از هر چهار پروانه ساختمانی یک  پروانه باید در بافت‌های فرسوده صادر شود.

او با اشاره به این که بسته تشویقی مخصوص بافت های تاریخی را آماده کرده ایم و اکنون در مرحله تصویب قرار دارد، تصریح کرد: از آنجا که بسیاری از مفاد بسته تشویقی 19 بندی مغایرتی با قوانین ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی ندارد می توان این بندها را در بافت های تاریخی نیز اعمال کرد.

خسرو دانشجو معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره به  این که مصوبه 19 بندی مشوق‌های شهرسازی،  بستر بسیار مناسبی جهت توسعه و نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم کرده است، گفت: تحقق 89 درصدی اجرای مصوبه مذکور در شهرهای کشور نشان دهنده این است که مصوبه تهیه شده با واقعیت‌های این بافت‌ها همخوانی نسبی دارد.  شهرهایی که مصوبه 19 بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده-اند با توجه  به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری  نسیت به جهت اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند.

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که تجربه سال گذشته  حکایت از این دارد که تهیه بسته بومی تجربه بسیار خوب و اثرگذاری در شهرها بوده است، تصریح کرد: با توجه به بستر مناسبی که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران ایجاد کرده می‌توان برای تمامی شهرها بسته بومی تهیه  نمود.

به گفته دانشجو نمی‌توان برای تمامی شهرهای کشور از یک نسخه واحد استفاده کرد و باید برای هر بافت و ناحیه نسخه مخصوص و راهکار درست در جهت نوسازی مسکن ارایه داد. او در این خصوص افزود: بافت تاریخی پهنه وسیعی از کشور را فرا گرفته است اما تا کنون  ضوابط مشخصی برای ساخت و ساز در این بافت ارایه نشده است از این رو امکان نوسازی در این بافت‌ها وجود ندارد.

او با اشاره به این که در بسیاری از شهرها بافت تاریخی مستعد سکونت است، عنوان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری مشترک معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شده است و پس از طی مراحل نهایی و تایید، بافت‌های تاریخی کشور از بسته تشویقی در راستای طرح‌های ویژه حفاظت از این بافت‌ها بهره‌مند خواهند شد.

دانشجو همچنین اظهار امیدواری کرد: طی جلساتی که میراث فرهنگی و وزارت کشور در شهرهای مختلف با مردم داشتند با درخواست مردم مبنی بر تقویت سکونت بافت تاریخی مواجه شدند امید است با تصویب پیش‌نویس تهیه شده، گشایشی اتفاق بیفتد که نهایتا نگرانی‌ها برطرف شده و کام مردم ساکن در بافت تاریخی شیرین شود.  بافت های فرهنگی- تاریخی  مستعد یک اتفاق خوب است و امیدوارم فرصت پیش آمده مغتنم شمرده شود.