به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مراسم گردهمایی خانواده بزرگ ارتباطات و اطلاعرسانی وزارت راه و شهرسازی که با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، جمعی از معاونان وزیر و روابط عمومیهای شرکتها و نهادهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در استانهای سراسر کشور برگزار شد، فرازی از صحبتهای مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب را یادآوری کرد و گفت: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب آوردهاند «آمار بزرگ راهسازی و خانهسازی و ایجاد مراکز صنعتی و اصلاح امور کشاورزی و رساندن برق و آب و مراکز درمانی و واحدهای دانشگاهی و سد و نیروگاه و امثال آن به دورترین مناطق کشور، حقیقتاً افتخارآفرین است؛ بیشک این همه، نه در تبلیغات نارسای مسوولان انعکاس یافته و نه زبان بدخواهان خارجی و داخلی به آن اعتراف کرده است؛ ولی هست و حسنهای برای مدیران جهادی و با اخلاص نزد خدا و خلق است.»
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه افزود: یکی از مهمترین وظایف روابط عمومیها این است کمک کنند تبلیغات نارسای مسوولان رسا شده و حقایق و دستاوردهای مثبت زحمتکشان و خادمان به مردم ارایه شود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با اشاره به این که سال گذشته فعالیتهای بسیار خوبی در حوزه بازآفرینی شهری انجام شد، اظهارکرد: برای مثال سال گذشته در سفری به استان کردستان و مریوان از محله موسک که یکی از محلات سکونتگاهی غیررسمی است، از مدرسه 9 کلاسه نیمه تمام با 50 درصد پیشرفت بازدید کردیم که ظرف کمتر از سه ماه مدرسه تکمیل و به بهره برداری رسید و اول مهر 1401 دانشآموزان از مدرسه استفاده کردند و اهالی این محل بعد از 30 سال صاحب مدرسه شدند.
او افزود: مورد دیگر احداث کانال محله شینآباد پیرانشهر در مدت دو ماه دیوارهسازی شد و شرایط بهداشتی محله را متحول کرد، اتفاقات از این دست بسیار است اما لا به لای خبرهای منفی گم میشوند و کسی از شادی مردمان این محلات خبردار نمیشود در حالی که نشر اخبار اینچنینی توسط روابط عمومیها منجر به امیدآفرینی و ایجاد نشاط در جامعه میشود.
آئینی با اشاره به این که در حوزه بازآفرینی شهری ظرفیتهای بسیاری برای اطلاعرسانی به شهروندان وجود دارد، تصریح کرد: سال گذشته فعالیتهای بسیاری در این حوزه انجام شد و در حال حاضر 114 هزار واحد مسکونی در بافتهای فرسوده در دست ساخت است که شامل بیش از 20هزار پروژه میشود.
او با بیان این که در حوزه بازآفرینی شهری روابط عمومیها بیشترین نقش را دارند، توضیح داد: روابط عمومیها میتوانند با استفاده از ابزارهای مختلف اطلاعرسانی، ساکنان محلات هدف را برای نوسازی توجیه کنند. اطلاع رسانی، ترویج و آگاهیبخشی جهت مشارکت با سازندگان یکی دیگر از مواردی است که روابط عمومیها باید در اولویت کار خود قرار دهند، در واقع میتوان گفت روابط عمومیها موتور محرک شتابدهی به جریان نوسازی هستند.
آئینی با اشاره به این که ظرفیت تولید بیش از 4 میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده و ناکارآمد فعلی کشور وجود دارد، عنوان کرد: این موضوع میتواند در کنار نهضت ملی مسکن به عنوان طرح دوم وزارت راه و شهرسازی مد نظر قرار گیرد، واقعیت این است که باید با اطلاعرسانی مردم را پای کار بیاوریم وقتی خود مردم وارد میدان شوند سرعت پیشرفت پروژهها افزایش مییابد زیرا مردم به دنبال سرعت بخشی به گردش سرمایهشان هستند.
او با اشاره به صحبتهای وزیر راه و شهرسازی در خصوص این که بهترین و سریعترین راه تولید مسکن، نوسازی در بافتهای فرسوده است، تصریح کرد: به گفته وزیر راه و شهرسازی، شهرداریها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی محسوب میشوند بنابراین از روابط عمومیهای استانها درخواست میکنم با روابط عمومی شهرداریها همافزایی و همکاری ویژه داشته باشند تا بتوانیم اخبار خدمات عمرانی و شهری را به اطلاع عموم مردم برسانیم.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از روابط عمومیها خواست تا مردم را با حقوق قانونی خودشان آشنا کنند و افزود: در حوزه بازآفرینی شهری ایران قوانین مختلفی وجود دارد از جمله قانون حمايت از احيا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناكارآمد شهری، ماده 12 قانون جهش تولید مسکن و برخی مصوبات نظیر بسته تشویقی کالبدی 19 بندی که نیاز به ترویج دارند و روابط عمومیها با استفاده از امکاناتی و ابزارهایی که در اختیار دارند باید تمام تلاش خود را برای ترویج این قوانین و به خصوص ترویج بسته تشویقی به کار برند. در این بسته تشویقی، تسهیلات مختلفی برای مالکان و سازندگان دیده شده است اما در حال حاضر این دو قشر اطلاع چندانی از بندهای این مصوبه ندارند و در صورت آگاهی بخشی و اطلاعرسانی قطعا روند نوسازی شتاب خواهد گرفت.
او همچنین عنوان کرد: با حمایت دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی هماهنگی ویژهای با صدا و سیما صورت گرفته است و روابط عمومیهای زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی میتوانند از این فرصت برای ترویج بستههای تشویقی و نیز اطلاعرسانی در خصوص فعالیتهای انجام شده استفاده کنند.
او در پایان از روابط عمومیهای فعال در حوزه بازآفرینی شهری تقدیر و تشکر کرد و گفت: در دی ماه همزمان با برگزاری دومین پویش جهادی « بم، سفیر نوسازی برای ایران قوی» روابط عمومیهای برتر در این حوزه معرفی خواهند شد.