ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

نود و هفتمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی در حوزه مدیریت بحران با حضور بیش از ۶۵۰ نفر از متخصصین و علاقمندان به این حوزه به‌صورت حضوری و برخط و با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، عبدالرضا گلپایگانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست با اشاره به جمعیت 8 ‌تا ۱۰ میلیون نفری حاشیه‌نشینان در کشور به ارزشمندی مدل‌های موفق اشاره‌ کرد و این تجارب را چراغ راه در شرایط بغرنج و پیچیده خواند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با ذکر روند رو به رشد این چالش‌ها در شهر، حاشیه‌نشینی را یکی از مهم‌ترین مسایل بحرانی در کشور در کنار مسایل اجتماعی و اقتصادی خواند و گفت: کلیدترین راهبرد درمان مساله حاشیه‌نشینی، به رسمیت شناختن حق سکونت برای کسانی است که به ناچار در این مناطق ساکن شده‌اند در کنار بحران‌های اقلیمی نظیر سیل‌، زلزله و غیره در جامعه، در صورت کم توجهی بحران‌های اجتماعی می‌تواند ابعاد گسترده پیدا کند و باید برای پیشگیری و درمان آن اقدام کرد.

گلپایگانی با اشاره به اینکه باید متناسب با شرایط زندگی اقشار مختلف جامعه، مدل‌های مختلف ساخت مسکن تعریف کنیم، افزود: در برنامه هفتم پیشرفت کشور موضوع پیشگیری و پیش‌نگری در محلات بازآفرینی شهری مورد توجه قرار گرفته است.

مجید جودی معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در نشست بازخوانی تجربه ساماندهی بافت ناکارآمد و در معرض خطر شهر بندر امام خمینی (ره)،  گفت: پیشینه ساکنان  شهر بندر امام خمینی( ره ) از مهاجران آبادان و خرمشهر بوده‌اند که مدیریت شهری آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناخت و درنتیجه وضعیت کالبدی نامناسبی در شهر ایجاد شد و با توجه به اهمیت و موقعیت حساس بندر امام خمینی امر ساماندهی بافت ناکارآمد و در معرض خطر شهری را بیش از پیش ضروری ساخت.

جودی در ادامه بیان کرد: تا جای ممکن سعی بر آن شد خطوط تصرفات حفظ شود و با توجه زندگی افراد در این واحدها، تلاش برای جابه‌جایی مردم کاری مردود بود و در جاسازی الگوی اصلی ساماندهی قرار گرفت. با وجود این الگو، برخی از قطعات به علت ریزدانه‌گی، قرارگیری در معابر، قرارگیری در فضای خدماتی، نیاز به جابه‌جایی داشتند. برای امر جابه‌جایی مزایایی شامل تسهیلات بلندمدت کم‌بهره، کمک بلاعوض و اعتبارات زیربنایی در نظر گرفته شد و زمین مورد نیاز توسط بنیاد مسکن به قیمت منطقه‌‎ای از وزارت راه و شهرسازی خریداری و به مردم واگذار شد.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پایان نشست به اجرای مرحله‌ای و گام‌به‌گام برای کنترل اجاره‌بهای واحدهای مسکونی شهر و تهیه دستورالعمل منعطف واگذاری اشاره کرد که از دستاوردهای طرح ساماندهی بافت ناکارآمد و در معرض خطر شهر امام خمینی بود.

سحر ندائی طوسی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی، در این نشست به بررسی طرح ساماندهی بافت ناکارآمد بندر امام خمینی پرداخت. این محدوده پس از سیل ۱۳۹۹ دچار آسیب‌های جدی شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با نمایش تصاویری از شرایط منطقه پس از سیل، به مصوبه دولت در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را به‌عنوان متولی ساماندهی و پژوهشکده سوانح طبیعی را به‌عنوان مشاور پروژه تعیین کرد. این پژوهشکده مسئولیت اقداماتی نظیر استقرار دفتر محلی، انجام مطالعات شهرسازی، اجتماعی و ژئوفیزیکی، طراحی و اجرای شبکه‌های زیربنایی و روبنایی و تهیه طرح‌های سازه و معماری را بر عهده گرفت.

ندائی طوسی گام‌های اجرایی را به تفصیل شرح داد که شامل تدوین سازوکار مشارکت بین‌دستگاهی، جلب مشارکت خانوارهای ساکن در پهنه‌های در معرض خطر، نقشه‌برداری و تهیه نقشه‌های پایه به‌روز، شناسایی تعداد قطعات موجود در محلات نابسامان و ... بود.

طوسی همچنین بر نقش کلیدی ستاد ساماندهی و بازسازی بندر امام تأکید کرد که با مشارکت مردم جایگزین دفاتر توسعه محلی شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به چالش‌های موجود، مشکلاتی مانند تمایل ساکنان به ماندن در محل، وابستگی‌های معیشتی و خانوادگی، تراکم بالای خانوارها در واحدهای مسکونی و ... را از جمله موانع اجرای پروژه برشمرد.

 

savaneh2

savaneh6

savaneh4

savaneh3