مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران موضوع بافتهای ناکارآمد شهری و حاشیه نشینی در شهرهای اطراف استان تهران را نسبت به تمام کشور متفاوت خواند.
به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد نادر محمدزاده در این باره گفت: چند محور باعث شده تا تهران متفاوت باشد و به همین دلیل هم تهران نیازمند برنامه ریزی و تخصیص بودجه های بافت متناسب با این موضوع است.
وی گفت: از مهمترین مسائل، تراکم زیاد در بافتهای فرسوده تهران است در حالیکه متوسط تراکم جمعیت شهری در کشور حدود 50 نفر در هر هکتار است در برخی از شهرهای استان تهران این تراکم در بافتهای هدف به حدود 800 نفر در هکتار می رسد. از طرفی تهران نزدیک به 14 میلیون نفر جمعیت دارد یعنی 17 درصد از جمعیت کل کشور در کمتر از یک درصد مساحت کشور زندگی می کنند. علاوه بر این موضوع 20 درصد از جمعیت ساکن در محلات هدف بازآفرینی کشور با جمعیت 4.5 میلیون نفر در شرایط بدمسکنی هستند.
محمدزاده افزود: نکته قابل توجه اینجاست که اگرچه آمارها نشان از تثبیت جمعیت مهاجر به استان تهران دارد اما براساس آخرین گزارش مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران، در سال تحصیلی جدید حدود 110 هزار دانش آموزش به ثبت نام های جدید دانش آموزان مدارس شهرستانهای استان تهران اضافه شده اند. این امر حکایت از افزایش 180 هزار خانوار و سکنه جدید در شهرستانهای تهران دارد و این یعنی شروع مهاجرت جدید نه به شهر تهران که به شهرهای اطراف تهران.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تصریح کرد: مسئله مهم دیگر در استان تهران موضوع حمل و نقل به ویژه رفت و آمد شهر تهران با شهرهای حومه ای است. به جرات می توان گفت به صورت روزانه یک میلیون و 300 هزار خودرو وارد شهر تهران شده و از آن خارج می شود. متاسفانه آمارها حکایت از افزایش سالانه 15درصد بار ترافیکی این کلان شهر دارد. به عبارت دیگر اگر با همین روش به حمل و نقل شهر تهران اضافه شود در کمتر از 6 سال آینده ترافیک ورودیهای تهران دو برابر خواهد شد و در نتیجه ناچاریم حمل و نقل حومه ای تهران را در اولویت برنامه ها قرار دهیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفت: یکی دیگر از مسائل مهم استان تهران موضوع مدیریت یکپارچه سرزمینی است. شاید کمتر کسی باور کند که بزرگترین شهر ایران یعنی تهران تقریبا حریم مستقل ندارد و حریم شهر تهران با ایجاد هر شهر و شهرستان جدید مرحله به مرحله کاسته شده و تقریبا چیزی از آن باقی نمانده است.
محمدزاده در پایان گفت: در کل برای حل مسائل تهران نیازمند یک نگاه جامع به کل مسئله مجموعه شهری تهران همراه با یک عزم همگانی هستیم. مهمترین اولویت ما در حوزه حاشیه نشینی و حل این معضل، توجه به حمل و نقل عمومی به ویژه خطوط ریلی حومه ای، تامین منابع و امکانات بویژه برای جمعیت بد مسکن، اصلاح قوانین و نقشه های تقسیمات کشوری و حریم در مجموعه شهری تهران هستیم که خوشبختانه این موارد در قالب مجموعه پیشنهاد در جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار مطرح شد که بخشی از پیشنهادات مورد تصویب قرار گرفت که امیدواریم در دستور کار اجرایی دستگاههای مربوطه نیز قرار گیرد.