دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با حضور در جمع مدیران راه و شهرسازی استانهای سراسر کشور سیاستهای وزارتخانه در حوزه مسکن را تشریح کرد.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در نشست مدیران راه و شهرسازی سراسر کشور که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد ضمن گرامیداشت ایام نیمه شعبان و تبریک آن، گفت: در حوزه مسکن و شهرسازی، نکتهای که ما در وزارت راه و شهرسازی تعقیب میکنیم و به نظر من بسیار مهم است در دو حوزه برنامهریزی فیزیکی و برنامهریزی مالی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. همه ما تقریبا این درد مشترک را تشخیص دادهایم که شهرهای ما از درون دچار فرسایش میشوند و از بیرون به صورت متخلخل در حال رشد بیرویه هستند. همچنین عدمتعادل بسیار گسترده در سرزمین، دومین دردی است که در حوزه برنامهریزی فیزیکی با آن روبهرو هستیم.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تمدنهای دنیا در جایی شکلگرفته که آب وجود داشته است افزود: متاسفانه در کشور ما روند معکوسی در جریان است و شاهد هستیم که در حال حاضر در حاشیه خلیجفارس و دریایعمان میانگین جمعیت نسبت به سایر نقاط کشور بسیار پایین است. ما در کشور به جمعیتی حدود ۴.۸ نفر در کیلومتر مربع جمعیت رسیدهایم که بسیار رقم پایینی است یا اینکه گفته میشود آب از خلیجفارس و دریای عمان به مناطق مرکزی بیاوریم که مستلزم هزاران میلیارد تومان هزینه است. در حالیکه میشود جمعیت را به سمت سواحل خلیجفارس و دریایعمان سوق داد و هزینهای کمتر از نقل و انتقال آب را نیز به دنبال دارد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: وضعیتی که در ایران رخ داده شامل توزیع نامتوازن جمعیت در کل کشور است. برای نمونه تهران را که در نظر میگیریم جمعیت شهری استان تهران و حومه بیش از ۱۴.۵ میلیون نفر است که این جمعیت فقط برای شهر تهران 8.6 میلیون نفر است.
دکتر آخوندی گفت: ما در اینجا فقط درد دل نمیکنیم بلکه تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی این است که بیاییم و از ظرفیت زمینهای موجود بهرهبرداری لازم را داشته باشیم. ما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی به این نتیجه رسیده ایم که دو کار را باید به سرانجام برسانیم: نخست آنکه سیاست ما سیاست بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری شود که بحثی واقعی است و ما باید در وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال کنیم. لذا این کارآمدترین راهکاری است که باید در سراسر کشور آن را دنبال کنیم و به جز این راه، چارهای دیگر نداریم.
وی ادامه داد: قرار نیست ما بار دیگر، زمین به شهرهایمان اضافه کنیم. باید از اراضی داخل شهر حداکثر بهرهوری را داشته باشیم. اگرچه این کار بسیار دشوارتر است. من متوجه هستم که توسعه یک زمین لم یزرع و بدون معارض در مقایسه با بازتوسعه اراضی شهری که هر ۱۰۰ مترمربع آن چند مالک دارد کار بسیار مشکلتری است. برای ساماندهی اراضی درونشهری گرفتاریهای فراوانی وجود دارد اما تلاش ما در وزارت راه و شهرسازی، بهسازی بافتهای ناکارآمد شهری است چون این کار متضمن رشد و توسعه پایدار خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: نتیجه سیاست گذشته در مورد بافتهای شهری گسترش بیرویه سکونتگاههای ناکارآمد شهری شد و در حال حاضر بر اساس آمارهای شرکت عمران و بهسازی شهری ایران میبینیم که ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور در وضعیت بدمسکنی زندگی میگذرانند.
وی ادامه داد: مسائل پیش آمده برای شهرهای ما و رشد حاشیهنشینی نشان میدهد سیاست گذشته در مورد مسکن درست نبوده است. بدینمعنا هرچقدر هزینه و سرمایهگذاری بیشتری کرده و آمار ساخت و ساز را افزایش دهیم تا زمانی که برنامههای شهرسازی و ساخت و ساز به سمت حاشیهها باشد، وضعیت بدتر میشود. به همین دلیل نیز ما باید به سمت مرکز و داخل شهرها برگردیم و نگاه درونشهری داشته باشیم.
دکترآخوندی تاکید کرد: نگاه درونشهری برنامه محوری و سیاست اصلی ما در حوزه مسکن و شهرسازی در این دوره از وزارت راه و شهرسازی است.
تاکید بر نگاه درونشهری به شهرسازی
وی گفت: ما واقعا باید در توسعه شهرهای میلیونی و کلانشهرهای خود توقف داشته باشیم و به دنبال توسعه شهرهای میانی برویم. ما در ایران، بیش از ۱۰۰ شهر با جمعیت بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار نفر جمعیت را داریم. این شهرها باید شهرهای اصلی محور توسعه ما شوند، در غیراینصورت اگر ما به عنوان نمونه جمعیت کلانشهر ۱۴.۵ میلیونی تهران را به ۲۰ میلیون نفر یا بیشتر برسانیم چه سودی برای ساکنان این شهر یا دیگر شهرهای ما خواهد داشت؟
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جمعیت ۳.۸ میلیون نفر ساکن در مشهد گفت: سلسله مراتب شهرها نشان از شکاف عمیق جمعیتی بین شهرهای بزرگ و شهرهای میانی دارد که باید به تعادلی مناسب برسد. همه کلانشهرهای ما این مشکل را دارد که بین کلانشهرها با شهرهای میانی فاصله جمعیتی قابل توجهی وجود دارد که باید متوازن توزیع میشد.
دکتر آخوندی تاکید کرد: باید در ایران سیاستی اتخاذ کنیم که توسعه شهرهای میانی را مد نظر داشته باشد؛ اگرچه این طرح در کشور شاید چندان مطلوب جلوه نکند و در عوض سیاست پرطرفدار این باشد که گفته شود به جمعیت کلانشهرهایی همچون تهران، مشهد و سایر شهرها اضافه شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با ادامه روند توسعه شهری به روش موجود، آخر کار، واقعا از جهت منابع زیستی قابل تداوم نیست و جایی باید با مردم با صراحت، صداقت و شفافیت گفتگو شود که توسعه شهرهای بزرگ قابل تدوام نیست و باید به سمت توسعه شهرهای میانی رفت. این بحث اصلی است که باید آن را اجرا کنیم. برای اینکار نیز اصلیترین بحث ما این است که باید تمامی منابع مالی و زمین که در اختیار وزارت راه و شهرسازی است به اضافه تمامی منابع حمل و نقل در اختیار این سیاست قرار بگیرد.
دکتر آخوندی گفت: بزرگترین خاصیتی که ادغام وزارت راه با شهرسازی دارد این است که سیاست توسعه سکونتگاهها را با سیاست توسعه حمل و نقل یکی کنیم وگرنه این ادغام چه ویژگی های مثبتی خواهد داشت؟ ویژگی مثبت آنجایی است که بتوانیم سیاست حمل و نقلی مناسب برای توسعه سکونتگاهها داشته باشیم تا سکونتگاههای میانی بتوانند بهتر رشد کنند. تنها در این صورت است که میشود از این ادغام حداکثر استفاده را برد. این سیاستی است که ما در وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال میکنیم و قاعدتا دکتر ایزدی ( معاون وزیر و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران ) جزئیات برنامه عمران و بهسازی شهری و بحث های بازآفرینی را توضیح خواهند داد.
وی ادامه داد: برای اینکار ما نظام مالی میخواهیم و برای سیستم مالی در این دو ساله تمام تلاش ما این بود که تمام ابزار مالی جدید را تعریف کنیم که شامل ابزارهای مالی متکی بر پس انداز؛ صندوق پسانداز یکم و انواع سیستمهای پس انداز، بحث حساب پس انداز ویژه که راه افتاد، اخیرا نیز مدلی را تعقیب و پیشنهاد کردیم که شورای پول و اعتبار آن را تصویب کرد که به MBS مشهور است و در واقع به معنای صدور انتشار اوراق به پشتوانه اقساط دریافتی تسهیلات اعطایی پیشین مسکن (تسهیلات رهنی) است.
دکتر آخوندی گفت: قرار است به زودی ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق متکی به تسهیلات رهنی منتشر شود و برآورد ما این است که این اوراق، ظرفیت ۱۰ هزار میلیاردتومان را دارد و می توان پول عمده ای را به سیستم بانک وارد کرد بدون آنکه متکی به منابع بانک مرکزی شویم.
وی افزود: مفهوماش این است که بانک مسکن چندین هزار میلیاردتومان به مردم تسهیلات داده است که مردم در قبال آنها، هرماه قسطهای تسهیلات را ظرف ۱۵ تا ۲۰ سال آینده پرداخت می کنند. بانک مسکن از طریق MBS میتواند درآمدهای آتی خود را به امروز تنزیل کند و اقساط آن نیز توسط شخص یا سازمان و یا ارگانی که این اوراق را خریداری میکند دریافت شود.