ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

 

 

دکترعباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها با حضور نمایندگان دستگاه‌ها بسیار جدی گرفته شده و تصمیمات اثربخشی داشته است، گفت: در چند دهه گذشته سرعت شهرنشینی بسیار سریع توام با تغییر سبک زندگی رخ داده و باید وارد اقدامات جدیدتری شویم که این مهم نیاز به همکاری تمام دستگاه‌ها دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دکتر عباس آخوندی در مراسم امضا تفاهم‌نامه بین بخشی میان وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و وزارت بهداشت که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد اظهار داشت: دو وزارتخانه در دو بخش حمل و نقل و شهرسازی با یكديگر می‌توانند همکاری داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این نکته که  بخش عمده آمار حوادث رانندگی به تحولات عمده شهرنشینی در ایران بازمی‌گردد گفت: در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از ۱.۵ میلیون خودرو در کشور تردد داشته‌اند، الان به نزدیک ۱۷ میلیون افزایش پیدا کرده است. همچنین رشد شهرنشینی در دهه ۳۰ کمتر از ۶ میليون نفر بوده است و الان به ۵۵ میلیون نفر یعنی حدود ۹ برابر رسیده است که نشان از سرعت شهرنشینی بسیار سریع و تغییر سبک زندگی و توسعه موتوری دارد.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به سهم ۲۸ درصدی ترافیک شهری تلفات رانندگی بیان داشت: تلفات ۲۲ درصدی موتورسواران و ۲۳ درصدی عابران‌پیاده نشان دهنده نیاز شدید به آموزش در حوزه شهرنشینی و ارتقا فرهنگی داریم.

 دکتر آخوندی با بیان اینکه جلسات کمیسیون ایمنی راه‌ها بسیار جدی گرفته شده و تصمیمات اثربخشی داشته است، تاکید کرد: در سه سال گذشته ماهی نبوده است که جلسه‌ای تشکیل نشود و خوشبختانه نمایندگان وزارت بهداشت و هلال احمر در این جلسات حضور فعالی دارند که نتیجه آن روند نزولی تعداد تلفات به حدود ۱۵۵۰۰ نفر در سال گذشته رسید که روند کاهش قابل توجهی است و فکر می‌کنم در پایان سال گزارش خوبی مبنی بر کاهش آمار تلفات ارائه شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عمده اقدامات انجام شده عمدتا هماهنگی بین دستگاهی و سیستم‌های کنترلی بوده است و از این به بعد باید وارد اقدامات جدیدتری شویم که این مهم نیاز به همکاری تمام دستگاه‌ها دارد.

وی تاکید کرد: برای کاهش سرعت نیاز به افزایش قدرت مدیریت الکترونیک جاده است. وزارت راه و شهرسازی در مجموع ۲۴۰ دوربین داشت که در دولت یازدهم قرارداری برای نصب و راه‌اندازی نزدیک به ۲۰۰۰ دوربین هوشمند جاده‌ای منعقد شد تا در هر ۱۰ کیلومتر از ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی کشور، یک دوربین هوشمند نصب شده داشته باشیم و هم اکنون حدود ۵۰۰ دوربین نصب شده در این راه‌ها وجود دارند.

 دکترآخوندی از کاهش سرعت در آزادراه تهران- قم به مقدار ۱۰ کیلومتر بر ساعت خبر داد و گفت: به دلیل همین کاهش سرعت، شدت تصادفات نیز کاسته می‌شود و آمار تلفات رانندگی نیز کاهش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی خطاب به وزیر بهداشت گفت: تفاوت دوربین‌های هوشمند جدید با سایر دوربین‌ها در ثبت میانگین زمان لازم با سرعت مجاز حد فاصل دوربین قبل و بعد است و اگر زودتر به دوربین بعدی برسد قطعا جریمه خواهد شد و قدرت کنترلی آن خوشبختانه بهتر است.

 وی در ادامه تاکید کرد: باید یک‌سری اقدامات سختگیرانه برای صدور گواهینامه انجام شود و این کار نیاز به همکاری دولت و مجلس دارد زیرا هنگامی که جمعیت کشور جوان است و این مقدار رشد افراد متقاضی داریم به نظر می‌رسد باید روند صدور گواهینامه سخت‌تر باشد.

 دکترآخوندی با اشاره به بررسی‌های انجام شده در کمیسیون ایمنی راه‌ها خاطرنشان کرد: اخیرا در این کمیسیون مقرر شد که ما مقررات سختگیرانه‌تری علاوه بر صدور گواهینامه در افزایش میزان جرایم رانندگی و ضبط گواهینامه فرد متخلف داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در مورد جرایم تصریح کرد: متاسفانه وقتی حرف از افزایش نرخ جرایم به میان می‌آمد آن را با تورم و خورد و خوراک یکی می‌کردند. البته اقداماتی صورت گرفت اما به نظر میزان فعلی در جهت اقدامات پیشگیرانه باید افزایش یابد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با توجه به اقدامات انجام شده در فرآینده‌های حمل و نقل عمومی بیان داشت: در این مدت کارهای زیادی انجام گرفت و از لحظه‌ای که یک شرکتی اقدام به جابجایی بار و مسافر می‌گیرد از همان لحظه نظارت و کنترل روی آن وجود دارد اما مجدد در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد که فرآیندهای نظارتی یک بار دیگر مورد بازنگری قرار گیرند تا نقایص مورد رسیدگی و برطرف شوند.

وی با بیان اینکه در کمیسیون ایمنی راه‌ها استاندارد ارزیابی جاده‌ها بر اساس ایمنی به تصویب رسید بیان کرد: مرتب داده‌ها توسط شرکت‌هایی خارج از وزارت راه و شهرسازی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند تا اقدامات استانداردسازی انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سامانه اطلاع رسانی ۱۴۱ نیز گفت: با ایجاد این سیستم، مردم از طریق اینترنت مستقیم به دوربین‌های مستقر در سطح جاده متصل و از وضعیت جاده‌ها مطلع می‌شوند. این در جهت ایجاد نظم بسیار موثر است و شاید یکی از سایت‌هایی است که از طریق نصب اپلیکیشن یکی از پربیننده‌ترین سایت‌های کشور باشد و این در جهت کمک به ایمنی بسیار موثر خواهد بود.

 دکتر آخوندی با اشاره به انجام پروژه S.O.S با همکاری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: در قم این طرح اجرا شد و نیاز است که به سایر استان‌ها تعمیم داده شود و با توجه به سیستم‌های تلفنی و ای تی انجام این کار بسیار راحت‌تر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: نرخ کاهشی تلفات از ۲۸ هزار به حدود ۱۵۵۰۰ نفر در عرض ۱۰ سال قابل توجه است و به نظر می‌رسد با نصب و راه‌اندازی دوربین‌هاي هوشمند و سخت‌گیری در صدور گواهینامه و کنترل رفتار عابران و موتورسواران این مقدار را باز هم بتوان کاهش داد.

وی با اشاره به رفتار عابران و موتورسواران گفت: این مساله رابطه مستقیم با سبک زندگی دارد و عمدتا در ۳۰ کیلومتری اول شهرها و پایان جاده حوادث رخ می‌دهد.

 دکتر آخوندی با اشاره به بهسازی بافت‌های فرسوده یادآور شد: از سال گذشته ستاد بازآفرینی شهری ایجاد شد و برای بافت‌ها هماهنگی خوبی انجام شد تا امکانات وزارت بهداشت، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها همه در یک محل متمرکز شوند. اما مشکل اصلی بافت‌های حاشیه‌ای و میانی شبکه معابر آلوده آنها است و ما در جهت طراحی و تامین قیر برای بهبود معابر بافت‌های مذکور و بهسازی محیط و توسعه بهداشت کمک خواهیم کرد.