ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ضرورت ایجاد تغییر نگرش برای بهبود عملکرد نوسازی در بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: توانمندسازی، ارتقای قلمرو عمومی و نوسازی مسکن، سه هدف مهم در آغاز رویکرد جدید بهسازی شهری به شمار می‌روند.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دکتر  محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران  در نشست مدیران کل ادارات راه و شهرسازی استان‌ها که دیروز یکم خرداد ماه برگزار شد درباره بحث بازآفرینی و توانمندسازی محدوده‌ها و محله‌های ناکارآمد شهری در ایران اعلام کرد: درحال حاضر ما باید به این نکته دقت کنیم که آیا واقعا تمامی اقدامات و فعالیت‌های ما در این حوزه صحیح بوده است؟ به راستی ساکنان پلاک‌هایی که در محلات ناکارآمد شهری خریداری شد‌ه‌اند درحال حاضر کجا ساکن هستند؟ با پاسخ به این پرسش‌ها و موارد مشابه به نظر می‌رسد نه تنها در پروژه‌های شهری بلکه در محلات نیز دچار اشتباه‌هایی شده‌ایم.

وی در این‌باره افزود: ما برای یافتن راه حلی برای بهبود عملکرد نوسازی در بافت‌های فرسوده باید تغییر نگرشی اساسی داشته باشیم، اکنون که کشور در بحرانی‌ترین شرایط ممکن به سر می‌برد ما باید اقدامات بزرگی انجام دهیم و به سمت روش‌ها و سیاست‌های جدیدی برویم که زمینه لازم برای این تغییر رویکرد را فراهم سازد.

 دکتر ایزدی در ادامه با بیان اینکه درحال حاضر ۱۹ میلیون نفر از جمعیت کشور (که برابر با ۳۰ درصد جمعیت کشوری است) در بافت‌های نابسامان شهری زندگی می‌کنند گفت: ۱۳۰ هزار هکتار از مساحت کشور را این بافت‌ها تشکیل می‌دهند که ۵۶ هزار هکتار آن برای بافت‌های ناکارامد شهری، ۲۵ هزار هکتار بافت‌های تاریخی و ۴۸ هزار هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش عواملی مانند سرایت آسیب‌های بهداشتي –آموزشی به  کل شهر، تهدید جدی  مخاطرات طبیعی برای وقوع فاجعه‌های انسانی، تقابل هنجارهای فرهنگی و بروز تنش، رشد شکاف اجتماعی سبب افت عدالت اجتماعي و ناکارایی برنامه‌ها، کم رنگ شدن اعتماد مردم و کاهش مشارکت ازجمله پیامدهای ناشی از تداوم توسعه مدل شهرنشینی نادرست (تمرکز بر کلانشهرها و رها شدن شهرهای میانه) در کشور هستند، افزود: بر اساس مطالعه نزدیک به ۵۰۰ شهر بزرگ، کلانشهر و مراکز استان، جمعیت مناطق محروم از یک ششم به یک چهارم جمعیت کل شهر در حدود یک دهه افزایش یافته است که قطعا اگر شهرها با فقر برخورد سازنده‌ای نکنند، فقر برخورد ویرانگری با آنها خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در بخش دیگری از سخنانش آغاز دو بازه نوسازی و بهسازی ۱۰ ساله به طور سالانه ۲۷۰ محله را در کشور راهکاری مناسب در پیشبرد هرچه بهتر اهداف اعلام کرد و گفت: ما در گام اول این اقدام نیز باید شهرها و محلات اولویت دار را برای شروع مشخص و سپس نوع اقدامات ضروری برای اجرا را تعیین کنیم.

 دکتر ایزدی همچنین با تأکید بر این مطلب که با توجه به محدودیت منابع اقتصادی در این طرح فضایی رقابتی بین استان‌های کشور به وجود خواهد آمد گفت: هر استانی که شرایطش برای آغاز طرح بهسازی فراهم باشد در اولویت اقدامات قرار خواهد گرفت.

وی در پایان توانمندسازی، بهسازی و ارتقای قلمرو عمومی و بهسازی و نوسازی مسکن را اهداف مهم و اساسی اجرایی در این بخش اعلام کرد و گفت: با توجه به تجارب موجود از سال‌های گذشته اجرای این طرح باید به صورت همزمان در سه بخش ذکر شده صورت گیرد چراکه اگر یکی از آنها تحقق نیابد طرح مورد نظر با موفقیت روبه رو نخواهد نشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش درخصوص بخشی ازاقدامات دولت که ازسوی شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری پیگیری می‌شود در قالب دو ردیف تملک دارایی سرمایه‌ای طی برنامه پنجم توسعه ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴ اعلام کرد: از کل بودجه مصوب با عنوان مطالعه و کمک به بهسازی و نوسازی بافت فرسوده شهری از ۳۶۷۶ میلیون ریال اعتبار مصوب تنها ۴۶ % تخصیص یافته است که از این محل، ۴/۱ % از هدف کمی پیش‌بینی شده محقق شده که برش استانی عملکرد از محل این ردیف به شرح زیر گزارش شده است:

 

- تشکیل و راه‌اندازی ستادهای استانی و شهرستانی بازآفرینی

 

- شناسایی محدوده‌ها و محله‌های هدف در ۴۹۵ شهر، تهیه طرح بهسازی و نوسازی در ۲۳۴ شهر

 

-  تهیه طرح ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی (حاشیه نشینی) ، ۹۱ شهر

 

- اجرای بیش از ۲۲۱ پروژه اجرایی در ۲۰ شهر کشور در ۵۵ محله.

 

- تکمیل و اجرای بیش از ۳۰ پروژه بهسازی محیطی و کمک به زیر ساخت‌‏ها و شبکه‏‌های شهری

 

- تملک، مرمت و تجهیز ۱۲۰ ساختمان ارزشمند و استفاده مجدد از آن در۸ شهر

 

- اجرای ۴۵ پروژه نوسازی مسکن با مشارکت بخش خصوصی

 

- مدیریت فرایند نوسازی۲۸۸۸۸۱ واحد فرسوده مسکونی و در نتیجه نوسازی ۹۷۶۳۶۷ واحد

 

- انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک با ۱۵ نهاد و دستگاه اجرایی

 

- آموزش مهارت‌های پایه، اشتغال و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در قالب ۹۲۳۰ نفر ساعت با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشوردر محله‌های هدف/