
سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان گفت: امروزه در طرح های شهرسازی كشور به افراد پیاده توجه كافی نمی شود و این باعث به وجود آمدن مشكلات فراوانی برای حركت آنان در معابر می شود.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره راه و شهرسازی استان هرمزگان، ابراهیم رستم گورانی سرپرست مدیریت شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان گفت: رشد تكنولوژی، پیشرفت بهداشت و در نهایت افزایش جمعیت منجر به توسعه بیش از حد شهرها شده و این اگرچه برای جوامع شهری نكات مثبت و مفیدی را به ارمغان آورد لیكن حضور ماشین و تسلط همه جانبه آن به زندگی انسانها در محیط شهری موجب فراموشی نیازهای واقعی آنها و بوجود آمدن چالشها و دغدغههایی برای مسئولین شهری هم از بعد ترافیك شهری و هم از بعد سلامتی و جسمی و روح و روان انسانها منجر شد.
امروزه در طرحهای شهرسازی كشور به افراد پیاده توجه كافی نمیشود و این باعث به وجود آمدن مشكلات فراوانی برای حركت آنان در معابر میشود. همچنین با شروع هزاره سوم و گسترش ارتباطات مجازی كه ایجاد فضاها و مكانهایی را برای تعامل و ارتباطات رو در رو و حضوری انسانها میطلبد، لزوم معرفی، ترویج و تبیین مبانی نظری ایجاد محدودههای پیاده مدار به خصوص از جهت توجه به توسعه پایدار و با درنظر گرفتن كلیه مسائل و مشكلات ترافیكی و كالبدی و اقدامات عملی در این زمینه بیشتر از قبل حس میشود.
با توجه به شواهد فراوان، در شهرهای ایران آنگونه كه شایسته است به فضاهای عمومی شهرها و از جمله محدودههای پیاده مدار توجهی نشده است و حساسیت و اهمیت آن برای بسیاری از مسئولان امور شهری شناخته شده نیست.
حوزه مدیریت شهرسازی و معماری اداره كل راه و شهرسازی در راستای رضایتمندی شهروندان و همچنین ایجاد فضایی جهت پیادهروی و از طرفی در راستای احترام و توجه به حقوق معلولین در طرحهای شهرسازی، به این مقوله توجه ویژهای داشته است.
در طرحهای شهری اعم از جامع، تفصیلی و همچنین طرحهای موضوعی و موضعی، یكی از نكات برجسته در بررسی طرحها توجه به فضاهای پیاده است. این فضاها در شهرهای هرمزگان مفغول مانده و نظر به موقعیتی كه شهرهای استان بویژه شهرهای ساحلی دارند، میتوانند یكی از پتانسیلهای گردشگری بوده و همچنین در ایجاد هویت و تعلق خاطر در بافتهای فرسوده نقش بسزایی ایفا نمایند. امید است با مشاركت شهروندان بتوان در ایجاد محیطی مناسب و دارای هویت شهری اقداماتی انجام داد.