ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

به گفته نماینده وزارت آموزش و پرورش در ستاد بازآفرینی شهری پایدار یکی از موانع اصلی توسعه در حاشیه کلان‌شهرها آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و مجاب نبودن خانواده‌ها به امر آموزش است که بر مسائل سخت‌افزاری غلبه دارد.

 

 به گزارش روابط عمومی  شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، محمد دیمه‌ور معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از موانع اصلی توسعه در حاشیه کلان‌شهرها آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و مجاب نبودن خانواده‌ها به امر آموزش است که بر مسائل سخت‌افزاری غلبه دارد، عنوان کرد: خوشبختانه در پوشش دانش‌آموزی وضع مطلوبی داریم و ۹۸.۶ درصد جمعیت ۶ تا ۱۲ سال در مدارس مشغول تحصیل هستند که این آمار روبه رشد است و مابقی بازماندگان از تحصیل نیز به همت استان‌ها روانه مدارس می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه بخشی ازجمعیت ۶ تا ۱۲ سال بازمانده از تحصیل، کودکان کار هستند، گفت: کودکان کار اغلب در حاشیه‌های غیر رسمی کلان‌شهرها به سر می‌برند و کودک کار بودن آنها معلول مهاجرت خانواده از روستا و نیز مسائل معیشتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و نیز عدم تامین زیرساخت‌های معیشتی و آموزشی مورد نیاز در حاشیه شهرهای بزرگ  است.

دیمه‌ور ادامه داد: کمبود فضاهای آموزشی درحاشیه کلان‌شهرها و مسائل معیشتی و فرهنگی همچنین آسیب‌های اجتماعی سبب شده که کودکان در سن آموزش وارد بازار کار شوند.

وی تصریح کرد: در برخی استان‌ها ازجمله سیستان و بلوچستان که دارای شرایط متفاوت هستند با اینکه ۵۲ درصد جمعیت آن روستایی است و درصد جمعیت بازمانده از تحصیل درآن از بقیه استان‌ها بیشتر است ولی کار برای افزایش پوشش تحصیل آسان‌تر از حاشیه کلان‌شهرهاست چراکه مشکل استانی چون سیستان و بلوچستان با تامین سخت‌افزارهای آموزشی چون فضاهای آموزشی و معلم و نیروی انسانی برطرف می‌شود ولی در حاشیه کلان‌شهرها باید بتوانیم به دشواری بر آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی غلبه و خانواده‌ها را به ضرورت آموزش و تحصیل کودکان کار مجاب کنیم.

این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد که ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار که به صورت منظم در وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود بتواند در رفع مشکلات فرهنگی به عنوان زیربنای مسائل آموزشی حواشی کلان‌شهرها گام‌های بلندی بردارد و گفت: تا زمانی که مسائل فرهنگی و آموزشی حواشی کلان‌شهرها برطرف نشود این مناطق به عنوان کانون‌های بحران اجتماعی مطرح خواهند بود.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش تمام توان خود را به کار بسته و می‌برد که در حواشی کلان‌شهرها خدمات آموزشی موردنیاز ارائه شود که در این راه برای افزایش ظرفیت آموزش و تحصیل گام‌هایی در راه توسعه فضاهای آموزشی با کمک خیرین و اعتبارات وزارت آموزش و پرورش برداشته شده است.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش درعین حال تصریح کرد: به دلیل جوان شدن جمعیت ازجمله افزایش سالانه ۱.۸ درصدی دانش‌آموزان ابتدایی، فضاهای آموزشی موجود کافی نیست و باید اعتبارات در سطح ملی هم‌افزایی شود. امیدواریم ستاد در ساخت فضاهای آموزشی در این مناطق و نیز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و ظرفیت‌سازی‌های اجتماعی لازم اقدامات اساسی انجام دهد و وزارت آموزش و پرورش نیز با شرایط موجود ازجمله وجود مدارس کم‌جمعیت در حاشیه تهران می‌تواند درصورت تامین زیرساخت‌های فرهنگی ظرفیت‌ها را فراهم کند.