وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قربانیان حادثه سانچی و همچنین پلاسکو، گفت: اساسا زندگی شهری در ایران هیچ چارهای جز توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی ندارد و این دستآوردی جهانیست که همراهی همگان از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی را میطلبد.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی دکتر عباس آخوندی اظهار داشت : انتظار داریم همچنان که نمایندگان مجلس به بودجه جاری، آموزش و پرورش، یارانهها و انواع بودجهها حساسیت نشان میدهند به این موضوع نیز حساسیت نشان داده و موضوع را در مجلس پیگیری کنند، در عین حال فکر میکنم اگر امروز راجع به حمل و نقل عمومی و شهرسازی ریلپایه در دولت و مجلس صحبت کنیم همراهی در حدود ۵ درصدی را با این موضوع مهم خواهیم داشت.
وزیر راه و شهر سازی همچنین یادآور شد: در جامعه مهندسان مشاور و همچنین دفاتر مهندسان مشاور شهرسازی شاهد هستیم که موضوع توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی موضوعی نا آشناست بنابراین ما در آغاز یک تحول جدی به سر میبریم.
وی تصریح کرد: سیاستگذاری یعنی هزینه – منفعت، بدین معنا نمیتوانیم بگوییم می خواهیم صدها میلیارد تومان سرمایهگذاری کنیم و همزمان شعار شهرسازی ریلپایه بدهیم، درواقع ما نیاز به یک هزینه – منفعت داریم.
مفهوم شهرسازی ریلپایه به معنای شهرفروشی نیست
آخوندی ضمن نقد سخنان مهندس هاشمی رئیس شورای شهر تهران در همایش فوق تأکید کرد: مفهوم شهرسازی ریلپایه و نهادینه کردن آن به معنای شهرفروشی نیست بلکه شهرسازی ریلپایه به دنبال آن است که پیرامون مراکز حمل و نقل عمومی تمرکز جمعیت و اسکان مردم را داشته باشد و این موضوع با تغییر نگرش ایجاد خواهد شد.
وی گفت: تغییر نگرش نیاز به یک نظریه، اندیشه و برنامهای دارد که علاوه بر سازگاری درونی منجر به تولید محصول شود و در این راه حتما نیازمند یک رسانه میباشد.
این مقام مسئول تأکید کرد: مدتهاست رسانه ملی اساسا کاری به مسائل زندگی مردم ندارد و بحثهای عمدهای همچون توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی را در آن نشنیدهایم.
وی به برگزاری سمیناری توسط صدا و سیما در سال ۹۶ با موضوع چگونه صدا و سیما در خط توسعه به سیاستگذاران کمک کند اظهار امیدواری کرد: امیدوارم سال ۹۷ سمیناری داشته باشیم در رابطه با موضوع چگونه صدا و سیما در خط توسعه بیاید و به سیاستگذاران کمک کند و در عین حال امیدوارم رسانه ملی مسئله موجود را با واقعیات زندگی شهری مطابقت دهد.
وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در ایجاد ادبیات توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی ما همراهی جامعه، حرفهورزان در حوزه معماری، شهرسازی، ساختمان، حمل و نقل و شبکه تجاری ایران را نیاز داریم زیرا معتقدیم این کار اساسا زندگی شهری را تعریف می کند به همین دلیل از طراحی معبر تا محصول نهایی نیازمند تجدید نظر و تغییر نگرش هستیم.
وی در ادامه سخنان خود ضمن اظهار خرسندی از اینکه شهرداری، وزارت کشور، راهآهن، حرفه و کارشناسان از مجامع مختلف گرد هم آمدهاند گفت: مایه خرسندی است که در موضوع تغییر نگرش بنیادین همراهی سازمانها و حرفهمندان را داریم.
این مقام مسئول تصریح کرد: مدعی نیستیم وزارت راه و شهرسازی به تنهایی میتواند چنین کار بزرگی را به سرانجام برساند بلکه معتقدیم این کار نیازمند اجماع ملی است.
پیرامون کلانشهر تهران کانونهای فقر به شدت گسترش یافت
وی همچنین به بحث فقر اشاره کرد و یادآور شد: تجربه نشان میدهد در بسیاری از مکانهایی که شبکه ریل ایجاد شد و بعدها شهرها شکل گرفتند اساسا کانون فقر تشکیل نشد که نمونه بارز آن کشور ژاپن است.
دکتر آخوندی ادامه داد: متأسفانه در ایران و پیرامون کلانشهر تهران کانونهای فقر به شدت گسترش یافتند و این کار یکی از اثرات مهماش این است که دسترسی ارزان، آسان و برابر برای گروههای کمدرآمد به خدمات شهری در حد قابل قبولی انجام نشده است، خدماتی که در نهایت موجب ارتقا منزلت اجتماعی خواهند بود.
وی گفت: در حال حاضر وقتی طرحهای مبارزه با فقر را در دولت و مجلس بررسی میکنیم شاهد هستیم که عموما بر توزیع پول متمرکز است، درحالی که معتقدیم راههای کاهش فقر توسعه حمل و نقل همگانی و یکپارچه کردن آن است.
وی تصریح کرد: اگر میخواهیم در دوران مدرن خوب زندگی کنیم نیاز به حمل و نقل ریلی سالم، ایمن و ارزان داریم.
دکتر آخوندی با طرح این پرسش که آیا اساسا توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در ادبیات مبارزه با فقر مطرح شده است یا خیر گفت: بررسیها نشان میدهد همچنان در مبارزه با فقر نظام توزیع مطرح میشود درحالیکه واقعیت چیزی فرای آن است.
حل مسئله شهرها به تنهایی با همت یک وزیر به سرانجام نمیرسد
وی گفت : اینکه گفته میشود شهروندان امکان دسترسی پیاده از محل سکونتشان به اولین ایستگاه را داشته باشند یک جمله ساده خبری نیست بلکه این جمله تمام جانمایه شهروند مداری است، اینکه چگونه انسان در شهرها به موضوع مهم تبدیل شود.
دکتر آخوندی همچنین گفت: اگر از حقوق شهروندی صحبت میکنیم بدین معناست که شهر مجموعه انسانی است قبل از آنکه مجموعه کالبدی باشد و اگر از شهرسازی صحبت میکنیم باید شهروند محوری در همه جا تجلی یابد.
وزیر راه و شهر سازی ادامه داد: حل مسئله شهرها به تنهایی با همت یک وزیر به سرانجام نمیرسد بلکه نیازمند همگرایی، نظام مدیریت شهری و ملی را دارد که امیدوارم این کار با همراهی همگان به پیش برود.
وی در پایان تصریح کرد: مهم باور عمومی است زیرا معتقدیم به محض آنکه باور عمومی ایجاد شود تغییر وضعیت موجود کار دشواری نخواهد بود.