به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، در ابتدای این نشست حسین الماسی معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که دفاتر تسهیلگری و نهادهای توسعه محله با ابتکار و شركت بازآفرينى ایران و سازمان اجتماعی وزارت کشور در محدوده بافتهای ناکارآمد شهری راه اندازی شده است، اظهارکرد: دفاتر تسهیلگری و نهادهای توسعه محلهای باید اهداف دولت و خواسته های مردم را به هم نزدیک کنند و با حضور مستمر در محلات دارای اولویت نیازهای مردم را فراهم کنند و به عنوان بازوان اجرائی دولت محسوب شوند.
معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست با اشاره به تربیت و آموزش نیروهای تسهیلگر در سطح محلات هدف بازآفرینی شهری گفت: با توجه به اهمیت عوامل اجرایی دفاتر محلات هدف ضرورت دارد، سازمانهای ذیربط در راستای تربیت تسهیلگر یا مدیران محلی توسعه از طریق آموزش و مشاورههای حضوری و مجازی، برگزاری نمایشگاهها و رویدادهای ملی، استانی و تورهای آموزشی برنامهریزیهای لازم را انجام دهند.
در ادامه ماندانا ملک مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه اولویتبندی نیاز محلات با توجه به خصوصیات فرهنگی، اجتماعی نیازمند صبر و حوصله و خستگی ناپذیری فعالان دفاتر توسعه محله ای است، گفت: با توجه به دادههای میدانی بدست آمده از عملکرد این نهادها و دفاتر باید نسبت به آسیب شناسی آنها اقدام شود و راهکارهای بهبود و توسعه کمی و کیفی در حوزه احیاء منزلت شهری در بافتهای آسیب دیده مورد توجه و حمایت قرار گیرد.
در ادامه بهمن ادیبزاده و حدیثه عسگری از مدیران پروژه نهاد توسعه محله 17 شهریور بیرجند در سخنانی تجربیات بازآفرینی در محله 17 شهریور را تشریح کردند.
ادیبزاده با بیان اینکه نباید برای محلات هدف در شهرهای مختلف نسخه بازآفرینی یکسان در نظر گرفته شود، تصریح کرد: باید برای بازآفرینی یک برنامه دراز مدت با یک چشم انداز درست ببینیم و براساس آن چشم انداز کار را انجام دهیم، در واقع به هیچ وجه بدون سند توسعه کاری انجام نشود، دفاتر نوپای توسعه را طرد نکنیم، آنها را تا مرحله پایدار سازی حمایت کنیم و همیشه با پیشکسوتان بازآفرینی همراه باشیم.
استاد معماری دانشگاه شهید بهشتی افزود: بازآفرینی شهری فرآیندی است که به خلق فضاهای شهری جدید با حفظ ویژگیهای اصلی فضایی (کالبدی و فعالیتی) منجر میشود،برنامههای بازآفرینی پروژه مطالعاتی نیست بلکه فرآیندی مستمر جهت تحقق نیازها و برنامههای محله هدف به شمار می رود.
در این نشست فرنوش حمیدپور از مدیران دفاتر تسهیلگری محلات قمر بنی هاشم شهر کرمان با بیان اینکه هویت در محلات هدف بازآفرینی شهری بسیار مهم است، تصریح کرد: 61 درصد از ساکنان محله قمر بنی هاشم شهر کرمان تجربه سکونت شهرنشینی را داشتهاند اما پایین بودن قیمت زمین باعث ایجاد این محله حاشیه نشین شده است.
احسان شیخ الاسلامی مدیر دفتر تسهیلگری محله الهآباد شهر کرمان نیز ضمن تشریح بازآفرینی در این محله عنوان کرد: پس از سه دهه از شروع فرآیندجمعیتپذیری روستای الهآباد، امروز مشکلات متعددی بر کالبد فیزیکی، سیمای اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی این روستا سایه افکنده است.
مدیر دفتر تسهیلگری محله الهآباد شهر کرمان افزود: پایگاه داده دقیق و کاملی از محله ایجاد کرده ایم و در ادامه برقراری ارتباط، اعتمادسازی و جلب مشارکت مردم را آغاز کرده و توانستیم شبکهای از معتمدین محلی راه اندازی کنیم.
او گفت: فرایند تسهیلگری در محلات هدف نباید در میانه راه رها شود، بلکه باید تداوم داشته و پایدار شود، همچنین تسهیلگران باید مهارتهای تسهیلگری را به نحو احسن آموزش ببینند و به مردم آموزش دهند.
گفتنی است این نشست با همت دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شركت بازآفرينى شهری ایران، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و دبیرخانه جمعآوری و ترویج تجربیات برتر بازآفرینی شهری منطقه 5 کشور به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.