ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

حبیب قاسمی نماینده مردم شهرستان‌های شهرضا و دهاقان و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به همراه فرمانداران، شهرداران و اعضای شورای شهر شهرهای دهاقان و گلشن با حضور در دفتر محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی با او دیدار و گفت و کردند.

حبیب قاسمی در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: شهرضا هزار و 89 هکتار بافت فرسوده و 364 هکتار بافت ناکارآمد مصوب دارد و شهر منظریه که سال 84  از تجمیع پنج روستا شکل گرفت نیز  حدود 90 هکتار بافت فرسوده دارد. خوشبختانه شرکت بازآفرینی شهری ایران همواره همکاری خوبی با مجموعه مدیریت شهری این شهر داشته و مساعدت‌های خوبی در زمینه مرمت، بهسازی و زیرسازی آسفالت معابر و نوسازی بافت‌های فرسوده داشته‌اند و در این جلسه نیز دستورات خوبی در خصوص تامین قیر و تسهیلات بافت فرسوده به هر دو شهر صادر شد.

او ادامه داد:  در شهرضا 23 واحد مسکونی به دلیل اصلاح هندسی در جزیره‌ای از جاده‌های کمربندی گیر افتاده اند که سالانه خسارات زیادی به ساکنان این جزیره وارد می‌کند . قدمت این واحدهای مسکونی  به حدود50 سال پیش بر می گردد  و بهترین راهکار برای ساکنان، جا به جایی آن‌هاست. زیرا هم جانشان در خطر است و هم دسترسی مناسبی برای تردد ندارند.  این موضوع را در این جلسه با مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران مطرح کردیم و قرار شد در یک جلسه مشترک با حضور شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان ملی زمین و مسکن و شهرداری شهرضا درباره جا به جایی این واحدها تصمیم‌گیری شود.

 نماینده مردم شهرضا ادامه داد: در شهر دهاقان نیز 193 واحد مسکونی قدیمی بر روی شش رشته قنات واقع شده‌اند که باید جا به جا شوند؛ برای این منظور مقرر شد در جلسه‌ای با حضور نمایندگان شرکت بازآفرینی شهری ایران، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان آب منطقه، سازمان ملی زمین و مسکن و فرماندار و شهردار دهاقان، در خصوص جا به جایی ساکنان و اعطای زمین و مجوز  در قالب طرح مسکن ملی شهرستان دهاقان تصمیمات لازم اتخاذ شود تا قبل از این که خسارات جبران ناپذیری بر ساکنین وارد شود، جا به جایی صورت گیرد.

او افزود: در این دیدار برای بهسازی، نوسازی و مرمت آسفالت معابر محلات هدف بازآفرینی شهرگلشن و دهاقان نیز دستورات لازم از سوی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران صادر شد.

قاسمی یکی از مشکلات بافت‌های فرسوده را آسیب‌های اجتماعی برشمرد و گفت: ساکنان بافت‌های فرسوده ترجیح می دهند از این محلات مهاجرت کنند و باید تدبیری برای این موضوع اندیشیده شود. البته اکنون تسهیلاتی برای نوسازی واحدهای فرسوده وجود دارد اما کافی نیست و مشوق‌هایی نظیر اعطای وام‌های بلندمدت با بهره کم و تخفیفات حداکثری در ارایه مجوزها می‌تواند در تشویق مردم به نوسازی تاثیرگذار باشد.

قاسمی ادامه داد: از سوی دیگر به دلیل وجود معابر باریک و پیچ در پیچ در این بافت‌ها، تخلیه نخاله‌های زباله‌های ساختمانی هزینه سنگینی بر مالکان وارد می‌کند در این خصوص شهرداری می‌تواند با ارایه راهکارهایی به کاهش این هزینه کمک کند، در این صورت مالکان راغب می‌شوند به جای اجاره خانه‌های خود به مهاجران نسبت به نوسازی واحدهای فرسوده اقدام کنند که در نهایت سرزندگی فضای شهری را در پی دارد.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس در خصوص اجرای بسته‌های تشویقی اظهار کرد: همزمانی سیاست‌های تشویقی از سوی دستگاه‌های متعدد باعث شده تا اجرای این مشوق‌ها چندان موفقیت آمیز نباشد؛ بهترین راهکار این است که کار نوسازی بافت‌های فرسوده تحت مدیریت یکپارچه انجام شود.