ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بالغ بر ۹۵۰۰ هکتار (بافت فرسوده – بافت تاریخی و سکونتگاه غیررسمی) مصوب در استان یزد شناسایی شده است، گفت: روند نوسازی محلات هدف بازآفرینی شهری، مورد رضایت نیست و باید شتاب بیشتری بگیرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان یزد با بیان اینکه سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران باید نقش فعال‌تر و پر رنگ‌تری در محدوده های هدف بازآفرینی شهری در استان یزد داشته باشند، اظهارکرد: از سازندگانی که در بافت‌های ناکارآمد شهری (بافت فرسوده – بافت تاریخی و سکونتگاه غیررسمی)دارای تجربیات خوبی هستند، همچنین از مجموعه انبوه‌سازان استان دعوت می‌شود تا به کمک مردم و ساکنین که در زیر سقف‌‌های لرزان زندگی می‌کنند، بشتابند و فرآیند نوسازی به صورت مشارکتی را در اولویت قرار دهند.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: با توجه به شرایط ویژه بافت تاریخی شهر یزد و دستور حضرت آیت ا... دکتر رئیسی پرداخت تسهیلات ویژه احیای بافت تاریخی در دستور کار قرار می گیرد‌

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها مدت زمان صدور پروانه ساختمان به متقاضیان را تسریع کنند، گفت: زمان صدور پروانه ساختمانی اگر به دو هفته کاهش یابد باعث انگیزش و تشویق برای سرمایه‌گذاران و توسعه‌گران در این مناطق خواهد بود.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اعلام اینکه شهرداری‌ها تا ۵۰ درصد در عوارض صدور پروانه و تراکم ساخت در بافت‌ها‌ی فرسوده شهری تخفیف می دهند که این میزان می‌تواند تا ۱۰۰ درصد نیز باشد، گفت: استاندار یزد در نشست ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان خواستار حداکثر تخفیف در عوارض صدور پروانه و تراکم ساخت در محلات هدف بازآفرینی شهری توسط شهرداری‌ها شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه مالکان واحدهای مسکونی در محلات هدف بازآفرینی به منظور تهیه مسکن موقت در طول زمان نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی خویش می‌توانند به دریافت تسهیلات اسکان موقت (وام ودیعه مسکن) اقدام کنند، افزود: برای هر واحد مسکونی در شهر یزد ۴۵ میلیون تومان توسط صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون  وام ودیعه مسکن پرداخت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در شهر یزد برای هر واحد فرسوده ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ویژه نوسازی از طرف بانک مسکن به متقاضیان پرداخت می‌شود، گفت: ۱۵۰ میلیون تومان از مبلغ وام با نرخ سود صفر درصد  محاسبه می‌شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ایران با اشاره اینکه متقاضیان نوسازی در محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهری می‌توانند به انتخاب خودشان از تسهیلات ویژه نوسازی و یا نهضت ملی مسکن استفاده کنند، تصریح کرد؛ سازندگان و توسعه‌گرانی که نسبت به نوسازی محله ای و یا از روش تجمیع پلاک ها استفاده می‌کنند  از امتیازات و مشوق های  بیشتری از جمله در زمینه تراکم، پارکینگ و ...  بهره مند می‌شوند.

آئینی در پایان از خیرین و واقفین استان یزد برای مشارکت در ساخت پروژه های زیر ساختی در بافت های ناکارآمد شهری نظیر درمانگاه، مدرسه، پروژه های خدماتی، ورزشی و حتی مرمت بناهای تاریخی و بهره مندی از معافیت‌های مالیاتی دعوت کرد و گفت: بر اساس ماده ۱۲ قانون حمايت از احياء، بهسازي و نوسازي بافت‌هاي فرسوده و ناكارآمد شهري انجام چنین پروژه‌‌های جـزء هزينه‌‌هاي قابل قبول مالياتي مؤديان شمار می آید.