ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

 

وظیفه اصلی دفتر تامین و تجهیز منابع برای شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری در جهت تحقق اهداف و برنامه های سالیانه و بلندمدت شرکت مادر است .

در ارتباط با منابع اقداماتی که دفتر تاکنون انجام داده تامین منابع داخلی و تامین منابع از طریق سایر روشها و منابع سایرین و یا منابع دولتی است .

منابع داخلی ما بیشتر منوط به املاک و اراضی ،ومستحدثات شرکت مادر که در برنامه فروش سالیانه درج شده و ما هم موظفیم هستیم بر اساس برنامه سالیانه نسبت به انجام ، فروش از طریق روش های مندرج در آئین نامۀ معاملات انجام دهیم .

ولی روش های تأمین منابع دیگری هم وجود دارند از جمله ردیف های بودجه های اعتباری مثل ردیف های 46 ، 38  که در بخش های مختلف  از جمله تملک، اجراء، بسترسازی و تهیه طرح و بخشی هم در تسهیلات هزینه خواهند شد .

یکی از روشهای تامین در بهسازی و نوسازی تسهیلات می باشد. به عبارتی وقتی قرار است سالانه 300 هزار تسهیلات در بافت فرسوده بدهیم اگر این محقق بشود منابع بسیار عظیمی وارد جریان بهسازی و نوسازی خواهد شد و این جریان را پیش می برد .

در ارتباط با تسهیلات از سنوات گذشته از سال 1384 تسهیلات در قالب تسهیلات یارانه ای ، تسهیلات اعتباری از محل خط اعتبازی بانکها ، تسهیلات از محل خط اعتباری مسکن مهر داده شده که تقریبا از سال 1384 تا 1392 حدود 270 هزار واحد تسهیلات داده شده که هر چند این بخش کوچکی از تعهداتی است که بانکها بر عهده گرفته بودند اما اقدام مهمی که در سال 1393 انجام شد مصوبه ای بودکه از هیئت وزیران در مورخه 8/9/93 توانستیم بگیریم در این مصوبه به مدت شش سال ( یک سال قبل از برنامه ششم و پنج سال طول برنامه ششم ) مقرر شد سالی سیصد هزار واحد تسهیلات داده شود یعنی در مجموع یک میلیون 800 هزار واحد تسهیلات طی شش سال اعطا خواهد شد .

در همین راستا در سال 93 از طریق بانک مرکزی مکاتباتی با بانکها شد و در همین راستا نیز شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری توزیع استانی را انجام داد و بانک مرکزی نیز بر همین اساس سهمیه هر بانک را بر اساس سهمیه هر استان به میزان 300 هزار واحد تخصیص داد .

بر اساس هماهنگی صورت گرفته با بانک های عامل و اعلام آمادگی بانکها  ، پنج بانک عامل : ملت ، رفاه ، ملی ، سپه ، تجارت در سال 93 اعلام آمادگی کردند.که بانک ملت  از 15هزار واحد مسکونی سهمیه سال 93 جهت پرداخت 5000 هزار واحد تسهیلات اعلام آمادگی کرد ، بانک سپه 5000 واحد مسکونی از5000 واحد ، بانک ملی 15 هزار از 15 هزار واحد ، بانک رفاه از 5000 واحد مسکونی سهمیه ابلاغی 2550 واحد و بانک تجارت هم از 13 هزار واحد سهمیه تخصیصی ، برای برداشت 1500 واحد اعلام آمادگی کرده اند . که متعاقب این اقدام یکسری پرونده که از سالهای گذشته یعنی سال های 90-92 تشکیل شده بودند بر اساس اولویتهای خود مصوبه از جمله : املاک تجمیعی ، زنان بی سرپرست ، تعاونی ها ، زوج های جوان وآمارهای ارسالی از استانها و بر اساس این الویتها در مرحله اول به بانک ها اعلام شد . متعاقب آن بعد از این که این جریان راه افتاد و ساختار مرجع صدور رسیدگی معرفی با استانها هماهنگ شد پروسه معرفی توسط ادارات عمران وبهسازی شهری دو استان انجام شد واین جریان را به خود استانها واگذار کردیم . یعنی فرآیند تشکیل پرونده و معرفی در سال 93 و 94 توسط ادارات استانی انجام شد .در  سال 94 هم پنج بانک عامل اعلام آمادگی کردند بانک مسکن از 5000 سهمیه تخصصی  عینا5000 واحد را ابلاغ کرد ، بانک رفاه از 5000 واحد 1900 واحد ، بانک ملی هم از 15000 واحد سهمیه سال 94 هم 15000 واحد ، 5000 واحد و بانک سپه از 5000 واحد ، 1000 واحد را اعلام آمادگی کرد اخیرا بانک توسعه تعاون از سهمیه 1000 واحدیش 500 واحد را اعلام کرد .بعد از ابلاغ سهمیه ها چه در سال 93 و 94 بانکها در مجموع پرداخت 56 هزار واحد تسهیلات را تعطیل کردند و بسیاری از  بانکها نیز به همین تعهداتشان عمل نکردند علیرغم اینکه این سهمیه را خودشان اعلام کردند ( برای مثال: در برخی استانها بانک ملی خوب عمل می کرد ولی در بعضی از استانها بانک ملی اعتبار نمی داد ) مشکل ما در اینجا این بود که در ابلاغیه نوشته بودند  به شرط رعایت منابع و مصارف که همین بهانه ای شد که بانکها خیلی با ما همکاری نکنند که ما از این 56 هزار واحد  سهمیه ابلاغی در سال 93 و 94  که خود بانکها اعلام آمادگی کردند ، 37 هزار واحد تاکنون پذیرش شده که عملکرد خوبی نیست شاید ما تا الان انعقاد قرار دادمان طبق آمار اولیه که گرفتیم و هنوز قطعی نیست چیزی در حدود 10تا12 هزاز انعقاد قرار داشته باشیم . در حال حاضر در حال پیگیری هستیم که انشالله بانکها بتوانند همکاری کنند بیشترین بهانه بانکها هم رجوع به آن عبارت منابع و مصارف است ما در حدی که منابع داشته باشیم بتوانیم این تسهیلات را بدهیم . متعاقب آن اقداماتی هم مجددا انجام شد در همین راستا یکی از سیاستهای وزارت راه و شهرسازی رعایت حقوق شهروندی است با توجه به مشکلاتی که از قبل برای متقاضیان بوجود آمده بود که بر آن شدیم در جهت رفع مشکل سامانه ای را راه اندازی کنیم که شهروندان خیلی نگران این نباشند که نوبتشان چه می شود تقدم ، تاخر و یا اینکه این تسهیلات چیست ؟ اولویت و شرایط آن چیست؟

ما از سال گذشته بنا به تأکید مقام عالی وزارت و جناب آقای دکتر ایزدی معاون محترم وزیر و مدیر عامل محترم شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران ، این سامانه را  در دستور کاریمان قرار دادیم که سامانه از تقریبا شهریور ماه نهایی شد از مهر ماه اقدامات اولیه تست سامانه انجام شد . بر این اساس کسانی که ثبت نام اولیه کرده اند یعنی ثبت نام اولیه را در ادارات بافت انجام داده اند وارد این سامانه شود و بر اساس اولویتها به بانکاه معرفی شوند در واقع این یک آزمون و خطا برای خودمان است .

یعنی همین افرادی که در سامانه ثبت نام کرده اند وقتی اطلاعاتشان در سامانه وارد شود مسائل و مشکلاتی را که سامانه دارد معلوم می شود . در این ارتباط دو استان سمنان و مازندران به عنوان پایلوت انتخاب شدند که  بازخورد هایی نیز داشتیم و اصلاحات انجام شده است.

سامانه یکبار ویرایش شد مجددا استانها به فرا خور خودشان هر اشکالی را که سامانه داشته باشد را اعلام می کنند و ما سامانه را اصلاح می کنیم . در حال حاضر نیز سامانه اعلان عمومی شده و متقاضیان خودشان می توانند در سامانه ثبت نام کنند به این صورت که هر کس می تواند خود یا وکیل قانونی وی بر اساس شرایطی که سامانه اعلام می کند بتواند در سامانه ثبت نام کند سپس ادارات استانی ما نیز مدارک را نهایی می کنند و در نهایت یک کد رهگیری به فرد متقاضی داده می شود برای آنکه بداند  پرونده اش در چه مرحله ای است .

این سامانه فعلا در قالب فاز یک اجرایی شده است تا مرحله معرفی به بانک در فاز دو نیز مقرر است این سامانه به بانکها لینک شود و ما بتوانیم اطلاعات انعقاد قرارداد و در مرحله ای که مشارکت  مدنی و فروش اقساطی خواهد شد را داشته باشیم. در این راستا اقدامات دیگری هم انجام شده است از جمله تخصیص یارانه ها ، اخیرا دولت بودجه ای به میزان 2000 میلیارد ریال اختصاص داده اند که تقریبا چیزی در حدود 50 هزار واحد تسهیلات را در دوره مشارکت  پوشش می دهد که عاملیت آن به بانک مسکن واگذار شده است . که در مقابل بانک مسکن هم تعهد پرداخت 50 هزار واحد تسهیلات را داده است که طی هفته های آتی اجرایی خواهد شد .

ما به پروانه ساختمانتی وام می دهیم لذا یک متقاضی و یا چند نفر می تواند10 پروانه ساختمانی و خانه را نوسازی کند.

در دوران مشارکت مدنی کل واحدهای احداثی مشمول یارانه خواهند بود. اما در فروش اقساطی مالک یک واحد را می تواند از تسهیلات استفاده کند و مابقی در صورتی که به گروه های هدف بفروشد ( گروه هایی مانند : زنان سرپرست خانوار ، زوج های جوان ، کم درآمدها) مشمول یارانه خواهد شد در این ارتباط هم برنامه داریم که ما با سازمان بهزیستی و با مراجع دست اندرکار تفاهم نامه هایی هم منعقد شده که آنها بتوانند این گونه افراد را به ما معرفی کنند.

یعنی اولویتهای ما یعنی زوج های جوان و زنان بی سرپرست و ... هم می توانند در پروسه ساخت از یارانه استفاده کنند و هم در صورت خرید.

یعنی پلان برنامه اعطای تسهیلات ما برای شش سال مشخص و روشن است . منتهی این برنامه باید با رایزنی با بانکها ، با کمک بانکها و بانک مرکزی و دولت که بتواند یارانه را تامین کند . یکی از مشکلات موجود سود فروش اقساطی در پایان دو سال گرفته شود که با رایزنی ها یی که با بانک مرکزی داشتیم پذیرفتند که سود این دوران نیز در دوران فروش اقساطی تقسیط شود .

همچنین سود تسهیلات 9 درصد به 10 در درصد افزایش یافته و برای کسانی که فن آوری نوین ساخت انجام بدهند 12 درصد محاسبه می شود.