ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

عبدالرحمن روحی رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان اردبیل با تشریح وظایف و عملکرد اداره متبوع خود از تعریف ۱۰۶ پروژه برای توانمند سازی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی شهر اردبیل خبر داد و گفت: در همین رابطه تفاهم‌نامه‌ای با سازمان‌ملی زمین ومسکن نیز منعقد شد که پیرو آن مشکل سند ملکی این سکونت‌گاه‌ها نیز رفع می‌شود.

 به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی ،عبدالرحمان روحی  با اشاره به وظایف اداره عمران و بهسازی شهری استان‌ اردبیل گفت: ابتدا بگویم که ادارات عمران و بهسازی قبلا به ادارات بافت فرسوده مشهور بودند که بیشتر در ۲ حوزه فعالیت می‌کردند؛ بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی. براساس مصوبه بازآفرینی شهری سال ۹۳ هیأت دولت، ضمن تغییر نام این ادارات به عمران و بهسازی شهری، علاوه بر ۲ بافت مذکور ۳ بافت دیگر هم به وظایف آنها اضافه شد؛ روستاهای ملحق شده به شهرها، بافت‌ها ناهمگون و بافت‌های تاریخی.

وی افزود: تا پیش از این مصوبه تنها ادارات راه و شهرسازی متولی این امر بودند اما با این مصوبه دیگر نهادهای مرتبط در قالب ستاد بازآفرینی شهری گردهم آمدند تا با همکاری همه دستگاه‌های مسئول از نیروی انتظامی و بهزیستی تا نهادهای خدماتی مثل ادارات آب و برق و شهرداری و شورای شهر در زمینه بارآفرینی محله‌های هدف و بافت‌های ناهمگون اقدام کنند.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان اردبیل در خصوص عملکرد این اداره گفت: ما در استان اردبیل ۱۵۲۲ هکتار بافت فرسوده شهری در ۱۰ شهر داریم که ۹۶۳ هکتار در مرکز استان است. مسئولیت ما برای شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت است و در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر مسئولیت با بنیاد مسکن است و تاکنون در ۴ شهر اردبیل، پارس آباد، مشکین شهر و خلخال که بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت دارند مطالعات‌مان را در بحث بافت فرسوده انجام داده و ضوابط مورد نظر را به شهرداری‌های این ۴ شهر ابلاغ کرده‌ایم.

وی افزود: در مورد سکونت‌گاه‌های غیر رسمی هم مطالعات ۳ شهرستان انجام شده و نتیجه بعد از بررسی در ستاد استان توسط استاندار برای اجرا به شهرداری ها ابلاغ شده‌است. بر اساس این مطالعات پروژ‌ه‌هایی تعریف شده و برای اجرای این پروژه‌ها تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده‌است.

روحی ادامه داد: مثلا در شهر اردبیل یک خانه ارزشمند تاریخی شناسایی شده‌ و در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم آن را خریداری کنیم. بعد از خرید آن در راستای دستور وزیر محترم راه و شهرسازی که ادارات عمران و بهسازی در داخل بافت های ناهمگون قرار بگیرند، بنا داریم اداره عمران و بهسازی شهری استان اردبیل را به این خانه منتقل کنیم.

وی با اشاره به این‌که این اداره در حال تدارک و اجرای یک دروره آموزشی برای مدیران شهری است، گفت: دنبال تهیه یک بانک اطلاعاتی از ۵ محله هدفی که قرار است پروژه های بازآفرینی در آنها اجرا شود هستیم تا هرکدام از دستگاه‌های عضو ستاد که بخواهد پروژه‌ای را در آنجا اجرا کند بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را از این بانک اطلاعاتی تهیه کند.

اجرای طرح اجتماع محور در استان

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان اردبیل با اشاره به اینکه طرح اجنماع محور در استان اردبیل بطور پایلوت در حال  اجرا است افزود: در این طرح افرادی از محلات هدف انتخاب می‌شوند هزینه‌ای در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، آن‌ها مشکلات موجود در این محل ها را به ما منعکس می‌کنند و ما این مشکلات را در ستاد مطرح می‌کنیم تا برای حل آنها پروژه تعریف شود.

وی افزود: ما این طرح را در ۳ محله مطالعه کردیم و الان در محله میراشرف در حال اجراست. در این محله از طریق هیأت‌های امنای محل افرادی را انتخاب کرده و جلسه‌ای نیز با حضور آنان برگزار کردیم. از بین آنان ۲۱ نفر  انتخاب و در نهایت ۶ نفر به عنوان تیم اجرایی انتخاب شدند. برای این ۶ نفر کلاس آموزشی برگزار کردیم تا آنان توانمند شوند. سعی کرده‌ایم در این تیم هم از نظر سن و هم از نظر جنس و صنف افراد متفاوتی انتخاب شوند تا دید تک بعدی نباشد. اعتقاد ما این است که اگر همکاری و همدلی ساکنان محلات هدف نباشد ما نمی توانیم در این مناطق کاری بکنیم.

تلاش برای حل مشکل اسناد ملکی

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان اردبیل اخذ تسهیلات بانکی برای تشویق ساکنان به نوسازی سکونتگاه خود را از دیگر وظایف این اداره کل برشمرد و اظهار کرد: البته وظیفه ما معرفی متقا‌ضیان به بانک است و تاکنون ۱۹۴۳ نفر در استان برای اخذ تسهیلات به بانک‌های ملت، ملی، سپه، رفاه کارگران، تجارت و مسکن  افراد معرفی شده‌اند.

وی افزود: البته یکی از شروط لازم برای اخذ تسهیلات بانکی، داشتن سند ملکی است در حالی‌که اغلب ساکنان این سکونت‌گاه‌ها برای داشتن سند ملکی با مشکل روبرو هستند.روحی گفت: برای حل این مشکل تفاهم نامه‌ای بین سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت مادر تخصصی امضا شده تا مشکل کسانی که در زمین‌های دولتی سکونت دارند حل شود اما کسانی که در زمین‌های بخش خصوص هستند باید سیر طبیعی مربوط به صدور سند را طی کنند.

وی اضافه کرد: برای تشویق مردم به بهسازی سکونت‌گاهشان پیشنهاد کرده‌ایم که تحویل سند ملکی به شرط ساخت باشد یعنی کمیته‌ای تشکیل شود و کسانی که قصد ساخت دارند به این کمیته مراجعه کنند. این کمیته بر اساس اختیارات خودشان بدون نیاز به سند آنان را جهت اخذ تسهیلات به بانک معرفی کنند و اگر ساخت بعد به او سند بدهند.روحی تأکید کرد: البته این پیشنهاد برای گنجاندن در برنامه ششم ارائه شده است.

تعریف ۱۰۶ پروژه برای شهر اردبیل

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان اردبیل گفت: سکونت‌گاه‌های غیر رسمی در شهر اردبیل  ۳۹۶ هکتار است که برای به استاندارد رساندن این مناطق ما ۱۰۶ پروژه را تعریف کرده‌ایم؛ ۱۸ پروژه برای محله پناه‌آباد، ۲۰ پروژه برای محله ایران آباد، ۱۲ پروژه برای محله گلمغان.

وی به برخی از این پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: فاز یک بوستان برای محله ایران آباد که اجرای آن به عهده شهرداری است، ساخت مجموعه ورزشی میراشرف در همان محله که خودمان در حال اجرای آن هستیم، احداث زمین ورزشی در محله گلمغان که به عهده استانداری و فرمانداری است و احداث بوستان در محله سرپناه‌آباد که به عهده شهرداری است، نمونه‌هایی از این پروژه‌ها هستند.

وی افزود: همچنین برای پارس‌آباد که سکونت‌گاه‌های غیر رسمی آن ۹۸ هکتار است، ۸۳ پروژه اجتماعی، ۲۹ پروژه اقتصادی، ۷۲ پروژه کالبدی و ۴۲ پروژه زیست محیطی تعریف شده‌است.

روحی ادامه داد: ساخت یک درمانگاه برای محله عابدیان، تاسیس مدرسه ۱۲ کلاسه برای محله زیرکشتارگاه،احداث و اصلاح شبکه فاضلاب شهری برای محله زیر نهر تراب و تعریض معابر آسفالت و هدایت آب‌های سطحی برای ۳ محله عابدیان، زیر نهر تراب و زیر کشتارگاه، از جمله این پروژه‌ها است.

وی تأکید کرد: وظیفه ما مطالعه و تعریف پروژه‌های مورد نیاز است اما اجرای پروژه‌ها با شهرداری‌ها و سایر نهادهای اجرایی عضو ستاد است هرچند ممکن است به‌عنوان الگو یکی از این پروژه‌ها را در هر محله اجرا کنیم.

روحی اضافه کرد: به اعتقاد من این محلات بیشتر از این‌که نیاز به پروژه‌های کالبدی داشته باشند، محتاج ارائه امکاناتی از قبیل اشتغالزایی هستند. اگر بتوانیم از طریق آموزش یا مراجعه به درب منازل آنان را از لحاظ اقتصادی و اجتماعی توانمند کرده و با وظایف و مسئولیت‌هایشان آشنا سازیم کمک بهتری به استاندارد سازی این محلات کرده‌ایم.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری استان اردبیل در پاسخ به این سؤال که چنین اقداماتی تشویق سایر روستاییان به مهاجرت بیشتر به شهر نیست؟ گفت: کاملا درست است. به همین خاطر علاوه بر ضرورت مشخص کردن حریم شهرها و جلوگیری از هرگونه ساخت و ساز در خارج این حریم، اعتقاد شخصی من این است تا زمانی که روستاییان را توانمند نکنیم به نتیجه نمی‌رسیم. ما به مسئله سکونت‌گاههای غیر رسمی نباید تک بعدی نگاه کنیم. اگر می خواهیم ریشه ای با این معضل برخورد کنیم باید کاری کنیم که روستاییان به ماندن در روستا ترغیب شوند. مسلما در این صورت می‌توانیم جلوی مهاجرت بیشتر از روستا به شهر را بگیریم و حتی ممکن است،مهاجرت معکوس صورت گیرد.