دولت طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را که توسط سازمان برنامه و بودجه و با همکاری دستگاههای ذیربط ضمن مطالعه و آسیب شناسی سیاستهای اعمال شده در کشور در زمینه تأمین مسکن گروههای کم درآمد که غالباً بر تأمین مسکن دولتی و استفاده نکردن از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد و تکیه صرف بر ساخت مسکن ملکی بوده است و با استفاده از تجارب موفق جهانی اقدام به تهیه برنامه ای برای حرکت جدید در این حوزه نموده است را به تصویب رسانید.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، در جلسه ۱۳۹۵/۱۱/۲۷ طرح مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را که توسط سازمان برنامه و بودجه و با همکاری دستگاههای ذیربط ضمن مطالعه و آسیب شناسی سیاستهای اعمال شده در کشور در زمینه تأمین مسکن گروههای کم درآمد که غالباً بر تأمین مسکن دولتی و استفاده نکردن از ظرفیتهای سازمانهای مردم نهاد و تکیه صرف بر ساخت مسکن ملکی بوده است و با استفاده از تجارب موفق جهانی اقدام به تهیه برنامه ای برای حرکت جدید در این حوزه نموده است را به تصویب رسانید.
۱- مبانی طرح پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه برای تأمین مسکن گروه های کم درآمد بر سه اصل استوار است:
- نهادسازی و ایجاد سیاست پایدار
- استفاده از ظرفیتهای نهادهای مردم نهاد، خیرین و بخش خصوصی در ساخت و اداره مسکن برای گروه های کم درآمد
- حداقل سازی دخالت دولت در ساخت مسکن برای این گروهها
۲- بر پایه این سه اصل، تأمین مسکن گروههای کم درآمد در دو قالب «مسکن اجتماعی» و «مسکن حمایتی» از سوی سازمان پیشنهاد شده است.
- در مدل مسکن حمایتی دو روش برای کمک به تأمین مسکن اقشار کم درآمد پیشنهاد شده است:
o کمک به ساخت و خرید مسکن ملکی
o کمک بلاعوض به متقاضیان مسکن مهر فاقد متقاضی
- در مدل مسکن اجتماعی نیز سه روش برای تأمین مسکن اقشار کم درآمد در نظر گرفته شده است:
o کمک به ساخت مسکن استیجاری
از ویژگیهای بارز این مصوبه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- نهادسازی و ایجاد سیاست پایدار
- استفاده از ظرفیتهای نهادهای مردم نهاد، خیرین و بخش خصوصی در ساخت و اداره مسکن برای گروه های کم درآمد
- حداقل سازی دخالت دولت در ساخت مسکن برای این گروهها و پررنگ کردن بخش مسکن استیجاری
- در طرح پیشنهادی هدف این است که دو مشکل مسکن مهر که یکی جداسازی اجتماعی و دیگری مکانیابی نادرست بود تکرار نشود.
- با توجه به اینکه در این طرح صرفاً بسته های کمکی برای افراد درنظر گرفته شده و افراد با توجه به انتخاب خود می توانند در هر نقطه از شهرها که خود مصلحت می دانند تأمین مسکن کنند. از این رو، جداسازی اجتماعی نداریم و ترکیب جمعیتی نشاندار و دوقطبی شدن اجتماعی نخواهیم داشت.
- در خصوص شناسایی گروههای هدف با توجه به بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی و کمیته امداد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مشکلی جدی نخواهد بود.
- این طرح مشکلی با قوانین جاری کشور ندارد بلکه تسهیلگر قوانین و مقررات موضوعه در این حوزه است و تداخلی نیز با برنامه ششم پیشنهادی نخواهد داشت.
- بزرگترین مشکل مسکن مهر ابعاد و اندازه بزرگ این طرح بود که در حقیقت پاشنه آشیل همین طرح هم بود.
- این پیشنهاد ترکیبی از ۵ طرح است که می تواند گروههای هدف متنوعی را تحت پوشش قرار دهد.
- در حال حاضر حدود ۱ میلیون ۳۶۰ هزار خانوار کم درآمد در دهکهای ۱ و ۲ وجود دارند که در یک برش یکساله حدود ۵ درصد و در پایان برنامه ششم تا ۲۵ درصد از این خانوارها مسأله مسکنشان مرتفع خواهد شد.
- موضوع یارانه های حمایتی تسهیلات با توجه به اینکه حداقل دو سال زمان می برد تا موعد بازپرداخت آنها شروع شود قابل مدیریت و تامین است.