ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

اولین نشست آموزشی دبیرخانه انتقال تجربیات بازآفرینی منطقه دو کشور با هدف ارائه اقدام‌های شهرداری اصفهان در حوزه بازآفرینی شهری به شکل ویدئو کنفرانس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران در این نشست حسین الماسی معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران، اسماعیل زیارتی نصرآبادی رییس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی شهرداری‌های استان‌های منطقه دو کشور، ماندانا ملک مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران، سید احمد حسینی‌نیا دبیر دبیرخانه منطقه دو کشور و سایر کنشگران در عرصه بازآفرینی حضور داشتند.

 در ابتدای جلسه حسین الماسی معاون فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران، راه‌اندازی دبیرخانه‌های انتقال تجربیات برتر بازآفرینی منطقه دو با هدف توانمندسازی، ارتقا دانش تخصصی و تبادل تجارب موفق در حوزه بازآفرینی ویژه مدیران شهری، اعضای شوراهای شهر و کنشگران در عرصه بازآفرینی شهری را مثبت ارزیابی کرد و گفت: دبیرخانه‌های انتقال تجربیات بازآفرینی در مناطق 5 گانه کشور با هدف بهره‌مندی از تجربیات موفق بازآفرینی شهری و الگوبرداری از مناسب‌ترین مدل‌ها و روش‏‌های مدیریت، دانش و انسجام سازمانی و همکاری‌های بین بخشی در جهت اجرای ماموریت‌های محوله تشکیل و راه‌اندازی شده است.

در ادامه حسینی‌نیا دبیر دبیرخانه منطقه دو کشور گزارشی در خصوص اقدام‌های انجام شده در حوزه بازآفرینی بافت ناکارآمد شهر اصفهان ارایه کرد و گفت: شهر اصفهان 26 هزار و 34 هکتار مساحت دارد و جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 957 هزار نفر در آن زندگی می‌کنند. همچنین مساحت بافت فرسوده اصفهان دو هزار و 380 هکتار است و 449 هزار و 931 نفر در این بافت ساکن هستند.

او با بیان این که در مجموع 23 درصد از جمعیت اصفهان در بافت‌های ناکارآمد زندگی می ‌کنند، اظهار کرد: شهر اصفهان دارای 4 نوع بافت فرسوده تاریخی، میانی، پیشینه روستایی و پیشینه اسکان غیررسمی است و برای این 4 نوع بافت ناکارآمد 18 راهبرد دارای الویت و 103 سیاست اجرایی تدوین شده است.

به گفته او برندسازی، توانایی بسیج منابع، حداکثر بهره‌وری، تاثیر پیرامونی، بهبود محیط و بازآفرینی شهری از ویژگی‌های مهم پروژه‌های تعریف شده بازآفرینی شهری اصفهان به شمار می‌رود.

اسماعیل زیارتی نصرآبادی رییس مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری و روستایی نیز با اشاره به اقدام‌های شاخص شهرداری اصفهان در پیشگیری و رسیدگی به علل و عوامل پدیده حاشیه‌نشینی تصریح کرد: به نظر می‌رسد حل پدیده حاشیه‌نشینی نیازمند یک وحدت و انسجام مدیریتی با هدف ارتقا و توانمندسازی مردم ساکن در این مناطق  است، این امر با اجرای برنامه‌های مرتبط با زیرساخت‌های شهری، مسائل فرهنگی- اجتماعی، ارتقا زیرساخت‌های آموزشی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تشویق به مهاجرت معکوس امکان‌پذیر خواهد بود.

ماندانا ملک مدیرکل دفتر مطالعات کاربردی و امور ترویجی شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن این دوره آموزشی، اظهار کرد: باید تجربیات موفق در حوزه بازآفرینی در بین مدیران شهری و دست اندکاران در سراسر کشور ترویج و اشاعه پیدا کند.

در پایان، سید احمد حسینی‌نیا طی حکمی از سوی حسین الماسی مفیدی و حسین رجب صلاحی (معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور) به عنوان دبیر دبیرخانه جمع آوری و ترویج تجربیات برتر بازآفرینی شهری منطقه دو کشور شامل استان‌های اصفهان، فارس، جنوب فارس، بوشهر، چهارمحال وبختیاری،کهکیلویه و بویراحمد و هرمزگان منصوب شد.