وزیر راه و شهرسازی در جلسه امضای قرارداد خرید مجموعه کارخانه ریسباف اصفهان، با نقد نگاه پروژهمحور و تجاری در بارگذاری بیرویه شهرها و فرآیند توسعه شهری، این روند را مانع دستیابی به ارتقای کیفیت زندگی مردم دانست و اظهار داشت: نتیجه خرید مجموعه تاریخی «ریسباف» اصفهان و حفظ هویت تاریخی این کارخانه، مفهوم «ایجاد زندگی بهتر برای مردم» را تداعی میکند.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، دکتر عباس آخوندی در آغاز سخنانش ضمن تسلیت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی، اظهار داشت: آیتالله هاشمی رفسنجانی، عزتمندانه و سرافرازانه و با مظلومیت، ما را ترک کردند. کاش همه ما مانند ایشان به اندازه سهم خودمان برای ایران تلاش کنیم چرا که آنچه که در توان داشت برای ایران انجام داد.
وزیر راه و شهر سازی در ادامه، خرید مجموعه تاریخی کارخانه " ریسباف" را بیش از حد یک پروژه و در سطح یک انتخاب تاریخی دانست و اذعان داشت : در صورت غلبهیافتن نگاه اقتصادی و پروژهمحور بر انگیزههایی که منجر به اتفاقی نظیر کارخانه ریسباف اصفهان میشود، باید برای این اتفاق، سود و ضرر متصور باشیم. ولی در صورتی که نگاه ملی و تاریخی داشته باشیم، موضوع فراتراز یک پروژه خواهد بود.
وی تصریح کرد: با خرید مجموعه ریسباف، به دنبال ساخت یک موزه هنری نیستیم بلکه به اصفهان به عنوان کانون تمدن ایرانشهری و فرهنگ ایران شهر نگاه میکنیم. نتیجه خرید مجموعه «ریسباف» اصفهان و حفظ هویت تاریخی این کارخانه نیز مفهوم «ایجاد زندگی بهتر برای مردم» را تداعی میکند.
وزیر راه و شهرسازی با نقد نگاه پروژهمحور در عرصه توسعه شهری، خاطرنشان کرد: اگر در سرزمینی بارگذاری نامحدود داشته باشیم یعنی بهدنبال منافع کوتاهمدت و سود و تجارت هستیم. با بارگذاری این تعداد جمعیت در شهرها، در واقع به فروش ظرفیتهای زیستی شهر مانند آب و هوا در مقابل ساخت چند خیابان و پل روی آوردهایم. این در حالی است که نیاز است شهرهای ایران را با یک انتخاب تاریخی همزمان با افزایش کیفیت زندگی مردم، ارتقا دهیم. که در این نگاه، پروژه در درجه دوم اهمیت قرار میگیرد.
دکتر آخوندی با تاکید بر بازگشت آگاهانه به ظرفیتهای طبیعی شهرها، اظهارداشت : همگان برای اقداماتی که انجام می دهند، در قبال جامعه مسئولیت اجتماعی دارند. اعتقاد داریم بافتهای تاریخی نباید تخریب شود. سیاست وزارت راه و شهرسازی نیز جلوگیری از ادامه تخریب بافتهای تاریخی و حفاظت از ظرفیتهای زیست محیطی است. مگر توان طبیعی کلانشهرهای تهران، مشهد، اهواز و اصفهان چقدر است که چند میلیون شهروند از ظرفیت آب و هوای آن بتوانند استفاده کنند و مشکلات زیستی محیطی، کمبود آب و آلودگی هوا نیز به وجود نیاید.
وی در تبیین آنچه که طی سالهای اخیر تحت عنوان «مسئولیت اجتماعی» از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح میشود، اظهار داشت: سیستم کار باید قانونی، عقلایی و اقتصادی به همراه مسئولیت اجتماعی باشد و نباید به طرحها به عنوان یک پروژه صرف نگاه کرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: نکته بعدی که در احداث پروژهها و سازهها اهمیت دارد این است که ضمن داشتن حال و هوای ایرانی، متعلق به دوران معاصر باشند؛ همچنین گویای زمان ساخت خود بوده و معرف تفاوت توسعه در زمانهای مختلف نیز باشد و تفاوت قدید، معاصر و جدید در اثر دیده شود.
دکتر آخوندی در اینباره تاکید کرد: وقتی از معماری شهرهای ایرانی صحبت میشود، لازم است معاصر بودن آن آشکار باشد. شایسته است اکثر سازههایی که در کشور ساخته میشود، نه به صورت فعلی ، بلکه طرحی جدید داشته باشند.