ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، مهندس هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه وشهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی با بیان اینکه خراسان رضوی تنها استانی است که برنامه اقدام مشترک مصوب دارد، گفت: خراسان رضوی در برنامه اقدام مشترک ستاد بازآفرینی شهری پیشرو است.

مهندس عشایری، با بیان اینکه مقام معظم رهبری به سران قوا تاکید کردند که به مسئله ساکنان محلات هدف شهری یعنی همان حاشیه شهرها و بافت های فرسوده توجه خاصی شود، گفت: به همین دلیل در قانون برنامه ششم توسعه کشور، مجلس شورای اسلامی در مواد 59، 61 و 62 این برنامه تاکید کرده، دولت و شهرداری ها برای بازآفرینی سالانه 270 محله ورود پیدا کنند که بر اساس مواد برنامه ششم توسعه، باید برنامه اقدام مشترک به تصویب ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران برسد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، همچنین در سخنانش با بیان اینکه برنامه بازآفرینی شهری ایران بر مبنای سه تجربه گذشته تدوین شده و به ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران ارائه شده است، بیان کرد: بعد از جنگ هشت ساله تحمیلی، برنامه بازآفرینی شهری سه روش توسعه شهری را در کشور پشت سر گذاشتیم که اولین آنها بهسازی و نوسازی بافت‏های فرسوده بود، که کالبدمحور بود و از تهران برای محلات پروژه تعریف می‏شد که به آنها منابع مالی اختصاص دهیم، تملک کنیم و تخریب کنیم، با این امید که کاری در آن زمین انجام دهیم.

مهندس عشایری ادامه داد: اما رویکرد بالا به پایین و کالبدمحور موجب نارضایتی مردم شد و این طرح موفقیت‏آمیز نشد.

او درباره تجربه دوم نیز توضیح داد: در اوایل دهه هشتاد، دولت به این فکر افتاد که به سمت بازآفرینی حاشیه شهرها برود که در این خصوص این برنامه بومی‏سازی شد و برنامه های ‏بهسازی و نوسازی کالبدی نیز به آن اضافه شدند، اما بانک جهانی که سرمایه‏گذار این طرح بود، به دلیل تحریم‏های ظالمانه اعمال شده علیه ایران، از ورود به آن عقب‏نشینی کرد و این تجربه هم ابتر ماند.

مهندس عشایری در ادامه این بخش از سخنانش با اشاره به تجربه سوم، گفت: مسکن مهر تجربه دیگری بود که اجرای مناسبی نداشت.

معاون وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم افزود: در این تجربه نشان داده شد که مداخله مستقیم دولت در مسکن ناموفق بوده و در نهایت این تجربیات باعث شد که برنامه بازآفرینی شهری ایران نوشته شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری پایدار با 6 فعالیت غیرکالبدی و نرم‏افزاری از جمله نهادینه سازی، ابزارسازی، جریان سازی، شبکه سازی و ... آغاز شد.

مهندس عشایری با بیان اینکه محور اصلی برنامه ما که در گذشته «پروژه محور» بود، به «محله محور» تبدیل شده است، توضیح داد: تفاوت دیگر در برنامه جدید این است که در گذشته در پایتخت یا مرکز استان برای استان‏ها و شهرستان‏ها تصمیم‏گیری می‏شد و رویکرد از بالا به پائین بود اما حالا رویکردمان از پائین به بالا است و برنامه‏ها بر همین اساس تهیه شده و می‏شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: در گذشته یارانه به صورت مستقیم وارد جریان مسکن می‏شد که این امر سوداگری را در پی داشت، یعنی فردی که نیاز به مسکن نداشت، خودش را متقاضی مسکن معرفی می‏کرد.

او ادامه داد: در برخی از موارد امتیاز مسکن مهر به فروش می‏رفت و دولت از 20 تا 60 میلیون تومان یارانه مستقیم پرداخت می‏کرد و تقاضا به سمت بازار مسکن نیز جنبه کاذب پیدا می‏کرد اما حالا در برنامه جدید مدل تقاضا مبتنی بر سرمایه‏گذاری پیش می‏رود و در روش مسکن یکم، با سود 6 درصد تسهیلات پرداخت می‏شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارکرد: در وضعیتی که سرمایه ها به سمت بازار طلا و سکه تمایل پیدا کرده، بالغ بر 400 هزار نفر در صندوق یکم کشور سرمایه‏گذاری کرده‏اند، که این موضوع نشان می دهد، این افراد نیازمند مسکن واقعی هستند و همچنین افرادی هم که به دنبال مسکن‏دار شدن هستند در این صندوق سرمایه‏گذاری می‏کنند.

مهندس هوشنگ عشایری، دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در پایان خاطرنشان کرد: به جای پرداخت یارانه مستقیم به نامناسب ترین شیوه ممکن، روش استفاده از وجوه اداره شده در دستور کار قرار گرفت است.