به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، در این جلسه منصور استادی معاون دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که پیشبینی میشود سال آینده اعتبارات خاصی برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شود، تصریح کرد: سال آتی با افزایش اعتبارات میتوانیم نگاه ویژه به استانهای مرزی با رویکرد خروج محلات از بافت فرسوده داشته باشیم.
استادی با اشاره به اینکه طرحها بر اساس شاخصهای عمومی، زمینهای و فنی و تخصصی سنجیده میشوند، اظهار کرد: این بدان معناست که دست استانها را برای تعریف پروژههای متناسب با نیاز استان باز گذاشتهایم، قطعا نیاز استانها با توجه به شرایط و وضعیت آنها متفاوت است و استانها میتوانند در قالب چارچوبهای تعیین شده اقدام به برنامهریزی بر اساس نیازهای خود کنند.
او پیشنهادهایی برای برنامهریزی طرحهای سال آینده ارایه کرد و گفت: ابتدا گزارشهای تحلیلی درباره محلات هدف سال جاری تهیه کرده و برآورد کنید کدام محلات و به چه دلیل تحت پوشش قرار نگرفتهاند و این محلات را در اولویت قرار دهید. همچنین بر اجرای یک پروژه تمرکز کنید، استراتژی خروج از محله در اولویت برنامهها قرار گیرد، در زمینه پیشگیری و پیشنگری پیشنهادهای خود را به ستادهای استانی ارسال کرده و انتظارات خود را از شرکت بازآفرینی شهری اعلام کنید.
امیرحسام رحمانی کارشناس دفتر دبیرخانه ستادملی بازآفرینی شهری ایران نیز با مروری بر مصوبات جلسه گذسته با استانهای تحت رهبری، گزارشی از وضعیت تحقق مصوبات جلسه پیشین و همچنین عملکرد دریافت شده در خصوص برنامه اقدام مشترک استانها و نیز آمار جلسات ستادهای استانی ارایه کرد.
در ادامه نماینده اداره کل آذربایجان غربی به بیان توضیحاتی در خصوص اقدامهای انجام شده در سال جاری پرداخت و گفت: شناسایی محدودههای هدف بازآفرینی شهری در برخی شهرهای استان از جمله سلماس بر اساس شاخصهای شورای عالی معماری و شهرسازی انجام شده است. با توجه به شیوع کرونا جلسات ستاد استانی با ملاحظات خاص برگزار میشود و تعداد جلسات نسبت به سال قبل کاهش داشته است و امیدواریم در سال آینده با رفع این معضل بتوانیم جلسات را پر رنگتر برگزار کنیم.
او با اشاره به این که در دو شهر سلماس و نقده پروژهها بر اساس شاخصهای قبلی دنبال میشوند، اظهارکرد: در دو شهر سردشت و پیرانشهر نیز کار شناسایی و تهیه طرح محدودههای بافت فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی از سالهای قبل انجام شده است و اکنون برای بازنگری این طرحها نیازمند تامین اعتبار هستیم.
او از عدم همکاری برخی دستگاهها در اجرای برنامههای اقدام مشترک گلایه کرد و گفت: متاسفانه برخی دستگاهها به دلیل عدم اشراف کامل به اهمیت موضوع یا وجود مشکلات مالی توجهی به اجرای مصوبات ستاد استانی ندارند که این امر باعث تاخیر در اجرای پروژهها میشود.
نماینده چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص مشکلات و موانع موجود در این استان توضیحاتی ارایه کرد و گفت: مهمترین مشکل در چهارمحال و بختیاری این است که در زمان تدوین برنامه، سهمی برای شهرداریها و سایر دستگاهها دیده نشده و این سهم صفر یا حداقلی در نظر گرفته شده است. با این وجود دستگاههای مرتبط بعد از سال 97 بنا به درخواست ما و با بودجه خود پژوژههایی را تعریف و عملیاتی کردند.
نماینده استان کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه دفاتر تسهیلگری در کل محلات هدف فعال هستند و مسایل و مشکلات را احصا و سپس در جلسات مطرح میکنند، عنوان کرد: بعد از شیوع کرونا سعی کردیم جلسات را به سمت بازدید از محلات هدف سوق داده و از نزدیک مشکلات محلات را مورد بررسی قرار دهیم.
به گفته نماینده کرمانشاه مبالغ پیشبینی شده برای مناقصات اندک است و پاسخگوی 20 تا 30 درصد پروژهها هم نیست و در نتیجه نیاز به افزایش قیمتها احساس می شود.
او با بیان این که یکی ازمشکلات همه استانها تاخیر در ابلاغ موافقتنامههاست، در خصوص برنامههای سال آینده توضیح داد: سال آینده برنامههای سال جاری را ادامه خواهیم داد، فیضآباد یکی از محلات مهم است که بافت بسیار ناکارآمدی دارد و اکنون در آن یک سرای محله در دست احداث است، در محله شاطرآباد نیز یک مرکز درمانی در حال ساخت است و تکمیل آن به 10 تا 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
در ادامه نیز نماینده استان همدان با اشاره به این که سالها قبل در خواست ارسال دستورالعمل نحوه پرداخت ردیف بودجه تبصره 18 به استانها را داشتهاند، به ثبت پروژههای اجرایی در سامانه سام و مشکلات نحوه پرداخت و همکاری سایر نهادهای همکار در این زمینه اشاره کرد.
حسینیان کارشناس دفتر برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز با اشاره به ردیفهای اعتباری در اختیار شرکت و نحوه هزینه کرد آنها توضیحاتی در خصوص تدوین برنامه سال آینده از ردیف محلهای در اختیار شرکت ارایه کرد.
در پایان مقرر شد استانهای حاضر در جلسه گزارش تحلیلی در خصوص برنامه اقدام مشترک مصوب از عملکرد شهرداریها و سایر دستگاهها با استراتژی خروج از محله تنظیم و نسبت به تدوین برنامه سال آینده اقدام کنند. همچنین مقرر شد استانها در حوزه پیشگیری و پیشنگری از گسترش سکونتگاههای غیر رسمی برنامه و پیشنهادها خود را به دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ارسال کنند.
با اشاره به این که پیشبینی میشود سال آینده اعتبارات خاصی برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شود، تصریح کرد: سال آتی با افزایش اعتبارات میتوانیم نگاه ویژه به استانهای مرزی با رویکرد خروج محلات از بافت فرسوده داشته باشیم.
استادی با اشاره به اینکه طرحها بر اساس شاخصهای عمومی، زمینهای و فنی و تخصصی سنجیده میشوند، اظهار کرد: این بدان معناست که دست استانها را برای تعریف پروژههای متناسب با نیاز استان باز گذاشتهایم، قطعا نیاز استانها با توجه به شرایط و وضعیت آنها متفاوت است و استانها میتوانند در قالب چارچوبهای تعیین شده اقدام به برنامهریزی بر اساس نیازهای خود کنند.
او پیشنهادهایی برای برنامهریزی طرحهای سال آینده ارایه کرد و گفت: ابتدا گزارشهای تحلیلی درباره محلات هدف سال جاری تهیه کرده و برآورد کنید کدام محلات و به چه دلیل تحت پوشش قرار نگرفتهاند و این محلات را در اولویت قرار دهید. همچنین بر اجرای یک پروژه تمرکز کنید، استراتژی خروج از محله در اولویت برنامهها قرار گیرد، در زمینه پیشگیری و پیشنگری پیشنهادهای خود را به ستادهای استانی ارسال کرده و انتظارات خود را از شرکت بازآفرینی شهری اعلام کنید.
امیرحسام رحمانی کارشناس دفتر دبیرخانه ستادملی بازآفرینی شهری ایران نیز با مروری بر مصوبات جلسه گذسته با استانهای تحت رهبری، گزارشی از وضعیت تحقق مصوبات جلسه پیشین و همچنین عملکرد دریافت شده در خصوص برنامه اقدام مشترک استانها و نیز آمار جلسات ستادهای استانی ارایه کرد.
در ادامه نماینده اداره کل آذربایجان غربی به بیان توضیحاتی در خصوص اقدامهای انجام شده در سال جاری پرداخت و گفت: شناسایی محدودههای هدف بازآفرینی شهری در برخی شهرهای استان از جمله سلماس بر اساس شاخصهای شورای عالی معماری و شهرسازی انجام شده است. با توجه به شیوع کرونا جلسات ستاد استانی با ملاحظات خاص برگزار میشود و تعداد جلسات نسبت به سال قبل کاهش داشته است و امیدواریم در سال آینده با رفع این معضل بتوانیم جلسات را پر رنگتر برگزار کنیم.
او با اشاره به این که در دو شهر سلماس و نقده پروژهها بر اساس شاخصهای قبلی دنبال میشوند، اظهارکرد: در دو شهر سردشت و پیرانشهر نیز کار شناسایی و تهیه طرح محدودههای بافت فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی از سالهای قبل انجام شده است و اکنون برای بازنگری این طرحها نیازمند تامین اعتبار هستیم.
او از عدم همکاری برخی دستگاهها در اجرای برنامههای اقدام مشترک گلایه کرد و گفت: متاسفانه برخی دستگاهها به دلیل عدم اشراف کامل به اهمیت موضوع یا وجود مشکلات مالی توجهی به اجرای مصوبات ستاد استانی ندارند که این امر باعث تاخیر در اجرای پروژهها میشود.
نماینده چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص مشکلات و موانع موجود در این استان توضیحاتی ارایه کرد و گفت: مهمترین مشکل در چهارمحال و بختیاری این است که در زمان تدوین برنامه، سهمی برای شهرداریها و سایر دستگاهها دیده نشده و این سهم صفر یا حداقلی در نظر گرفته شده است. با این وجود دستگاههای مرتبط بعد از سال 97 بنا به درخواست ما و با بودجه خود پژوژههایی را تعریف و عملیاتی کردند.
نماینده استان کرمانشاه نیز با اشاره به اینکه دفاتر تسهیلگری در کل محلات هدف فعال هستند و مسایل و مشکلات را احصا و سپس در جلسات مطرح میکنند، عنوان کرد: بعد از شیوع کرونا سعی کردیم جلسات را به سمت بازدید از محلات هدف سوق داده و از نزدیک مشکلات محلات را مورد بررسی قرار دهیم.
به گفته نماینده کرمانشاه مبالغ پیشبینی شده برای مناقصات اندک است و پاسخگوی 20 تا 30 درصد پروژهها هم نیست و در نتیجه نیاز به افزایش قیمتها احساس می شود.
او با بیان این که یکی ازمشکلات همه استانها تاخیر در ابلاغ موافقتنامههاست، در خصوص برنامههای سال آینده توضیح داد: سال آینده برنامههای سال جاری را ادامه خواهیم داد، فیضآباد یکی از محلات مهم است که بافت بسیار ناکارآمدی دارد و اکنون در آن یک سرای محله در دست احداث است، در محله شاطرآباد نیز یک مرکز درمانی در حال ساخت است و تکمیل آن به 10 تا 15 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
در ادامه نیز نماینده استان همدان با اشاره به این که سالها قبل در خواست ارسال دستورالعمل نحوه پرداخت ردیف بودجه تبصره 18 به استانها را داشتهاند، به ثبت پروژههای اجرایی در سامانه سام و مشکلات نحوه پرداخت و همکاری سایر نهادهای همکار در این زمینه اشاره کرد.
حسینیان کارشناس دفتر برنامه و بودجه شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز با اشاره به ردیفهای اعتباری در اختیار شرکت و نحوه هزینهکرد آنها توضیحاتی در خصوص تدوین برنامه سال آینده از ردیف محلهای در اختیار شرکت ارایه کرد.
در پایان مقرر شد استانهای حاضر در جلسه گزارش تحلیلی در خصوص برنامه اقدام مشترک مصوب از عملکرد شهرداریها و سایر دستگاهها با استراتژی خروج از محله تنظیم و نسبت به تدوین برنامه سال آینده اقدام کنند. همچنین مقرر شد استانها در حوزه پیشگیری و پیشنگری از گسترش سکونتگاههای غیر رسمی برنامه و پیشنهادهای خود را به دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ارسال کنند.