ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

محمد آیینی در گردهمایی روسای ادارات ارتباطات و اطلاع‌رسانی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها که با حضور وحید قربانی رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران و روسای ادارات ارتباطات و اطلاع‌رسانی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها برگزار شد، گفت: ما فعالیت‌های خود را بر اساس رهنمودهای مقام معظم رهبری که ابتکار، شجاعت و جرات را از مدیران انتظار دارند پیش می‌بریم و باید بدانیم که هر سه این واژه تفسیرهای خاص خودشان را دارند.

او با اشاره به این که انجام کار نرم رسانه‌ای و اطلاع رسانی 50 درصد فعالیت‌ها و اولویت شرکت را تشکیل می‌دهد، عنوان کرد: بازآفرینی شهری یک کار تدریجی است که نیاز به ممارست و پشتکار فراوان دارد، در هشتمین جلسه شورای عالی مسکن گزارشی از نوسازی 122 هزار واحد مسکونی  ارایه کردیم و این آمار در عرض سه ماه و در آخرین جلسه شورای عالی مسکن که هفته گذشته برگزار شد به ۱۴۱ هزار واحد افزایش یافت و این سرعت فزاینده نتیجه تلاش شما و همکارانتان در ادارات کل راه و شهرسازی در همکاری با شهرداری‌ها و مردم است.

آئینی از روسای ادارات ارتباطات و اطلاع رسانی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها خواست تا در راستای هماهنگی انجام شده با مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی در صدا و سیمای ملی و استان‌ها برنامه‌های گفتگو محور با موضوع بازآفرینی شهری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین پیشنهاد داد یک شورای اطلاع‌رسانی با حضور اعضای ستاد بازآفرینی استان‌ها تشکیل و موضوعات بازآفرینی شهری از سوی تمام دستگاه‌های عضو ستاد اطلاع‌رسانی شود. استفاده از ظرفیت تریبون امامان جمعه برای این منظور از دیگر موارد پیشنهادی او بود. او روابط عمومی شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهرها را شرکای روابط عمومی ادارات کل راه و شهرسازی دانست و خواستار تعامل و همکاری بیشتر با آنان شد.

آئینی با تاکید بر این که ظرفیت خبررسانی در حوزه بازآفرینی شهری بسیار بالاست، از تصمیم جدید شرکت بازآفرینی شهری در راستای افزایش بودجه ادارات ارتباطات و اطلاع‌رسانی خبر داد .

او با اشاره به افزایش تسهیلات در حوزه بافت‌های فرسوده تاریخی و ودیعه اسکان موقت مسکن، تصریح کرد: همان‌طور که مطلع هستید تسهیلات ودیعه اسکان موقت به ۱۲۰ میلیون تومان در تهران و کلانشهرها و ۹۰ میلیون تومان در سایر شهرها افزایش یافت و همچنین برای اولین بار سرفصل اعتباری ویژه‌ای جهت مقاوم‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده تاریخی تعریف شده است که معادل ۸۰ درصد وام ساخت است. این دو مورد بسیار مهم است و از انتظار می‌رود اطلاع‌رسانی‌های لازم در این زمینه را انجام دهند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در خصوص تسهیلات بافت‌های فرسوده نیز عنوان کرد: تسهیلاتی که برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده شامل نوسازی در بافت‌های فرسوده نیز می‌شود و در واقع ۱۵ درصد از تسهیلات نهضت ملی مسکن باید به بافت‌های فرسوده اختصاص یابد که وظیفه روابط عمومی‌هاست این موضوع را اطلاع‌رسانی کرده و شهروندان را از حقوق خود مطلع کنند.

او در ادامه با اشاره به اینکه معابر خاکی بدترین چهره محرومیت به شمار می‌رود، اظهار کرد: هدف این است طی دو سال آینده تمام معابر خاکی محلات هدف آسفالت شوند علاوه بر این در کل کشور ۳۰۰ پروژه ناتمام در حوزه بازآفرینی وجود دارد که به دنبال تامین اعتبار این ۳۰۰ پروژه و تکمیل این پروژه‌ها در سال جاری هستیم.

آیینی با یادآوری راه اندازی سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری آماری از این سامانه ارایه کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون نوسازی  ۱۹ هزار و ۳۷۷  واحد در این سامانه ثبت شده است که انتظار می‌رود تا پایان سال به ۱۵۰ هزار واحد برسد .

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ادامه با اشاره به تشکیل قرارگاه جهادی نوسازی مسکن در شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: انتظار می‌رود این قرارگاه در سایر استان‌ها نیز تشکیل شود و ادارات ارتباطات و اطلاع‌رسانی عضو فعال این قرارگاه باشند.

او در ادامه توضیحاتی در خصوص بسته تشویقی 19 بندی کالبدی ارایه و اظهار کرد: بسته تشویقی 19 بندی آخرین اصلاحیه طرح تفصیلی شهرهاست و اطلاع‌رسانی در خصوص این بسته بسیار مهم است، باید علاوه بر اطلاع‌رسانی با مطالبه‌گری نرم تعامل با شهرداری‌ها را پیش برد. اکنون ۶۰ شهر در حال تدوین بسته تشویقی متناسب با شهر خودشان هستند و محدودیتی در این خصوص وجود ندارد.

وحید قربانی رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی نیز پس از استماع نظر روسای حاضر با بیان این که در شرکت بازآفرینی شهری ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه اطلاع‌رسانی وجود دارد، اظهارکرد: همان‌طور که عنوان شد بازآفرینی نیاز به به ترویج و آگاهی‌بخشی دارد و عملکرد شرکت بازآفرینی شهری ایران زمانی نمود پیدا می‌کند که بتواند مشارکت مردم را جلب کند.

قربانی افزود: از آن جا که مدیران ادارات کل راه و شهرسازی در شورای هماهنگی استانداری‌ها نیز عضو هستند می‌توانند در این شورا صدای بازآفرینی شهری باشند.

او ضمن پیشنهاد از استقبال آیینی در خصوص تشکیل شورای هماهنگی اطلاع‌رسانی بازآفرینی شهری گفت: برای ماندگاری این شورا بهتر این است که وزارت کشور را نیز پای کار بیاوریم همچنین برگزاری جشنواره روابط عمومی‌ها در حوزه بازآفرینی شهری نیز می‌تواند به توسعه این امر کمک کند.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی ترویج بسته 19 بندی شهرسازانه را بسیار مناسب خواند و گفت: خوشبختانه بعد از ابلاغ این مصوبه توسط وزیر راه و شهرسازی فعالیت‌های خوبی از سوی شرکت بازآفرینی شهری در جهت آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی آن انجام شد و بازخورد آن در رسانه‌های جمعی منجر به مطالبه‌گری شهروندان شده است.

گفتنی است در این نشست روسای ادارات ارتباطات و اطلاع‌رسانی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها به بیان مشکلات و تجربیات خود در حوزه‌های اطلاع‌رسانی و ارتباطات پرداختند و در پایان از ادارات برتر در این حوزه تقدیر و قدردانی شد.