به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمدآئینی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه بررسی پیش نویس نهایی سند توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی گفت: در سند ملی باید همه سیاستهای مربوط به نوسازی، مقاومسازی و بهسازی بافتهای ناکارآمد لحاظ شود.
او یکی از ایرادات وارده به پیشنویس این سند را دست اندازی به اراضی ملی برشمرد و اظهارکرد : سند بر اساس دو موضوع مهم پیشگیری و پیشنگری تعریف شده و واقعیت این است که برخی سکونتگاههای غیررسمی که بیش از 40 سال قدمت دارند، باید ساماندهی شوند و نمیتوان ساکنان آنها را به حال خود رها کرد، در این سند بر ساماندهی سکونتگاههایی که مانعی برای زیست انسانی ندارند، تاکید شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بازدید اخیرش از دو سکونتگاه غیررسمی پیچ آشوری و کارخانه نمک در ایلام گفت: هر چند این دو محله هنوز به عنوان سکونتگاه غیررسمی مصوب نشدهاند اما خدمات آب و برق و گاز دریافت کرده بودند و در نتیجه باید خدمات دیگر مانند مدرسه و درمانگاه نیز به آنها ارایه شود.
در ادامه این جلسه حمید رمضانی نماینده پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و مسوول تدوین پیشنویس سند توضیحاتی در خصوص سوالات پیش آمده در پیشنویس نهایی سند توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی ارایه کرد و با اشاره به این که ساختار این سند برآمده از اسناد راهبردی کشور است، توضیح داد: وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران تجربه تصویب دو سند ملی را راهبردی را دارد و در 9 جلسه در کمیسیونهای تخصصی امور زیربنایی خط به خط این موضوعات مورد بررسی قرار گرفتهاند.
او ادامه داد: سند مذکور رویکرد مساله شناسانه دارد و بعد از دو دهه تجربه نظاممند با بررسی عمیق و طی مشورت با چهار گروه شامل مدیران و کارشناسان، دانشگاهیان و صاحبنظران، حرفه ورزان و مشاوران و تسهیلگران و کنشگران محلی پیش، حین و بعد از تهیه سند تدوین شده است. از نمایندگان نهادهای حاضر در جلسه میخواهم ما را یاری کنند تا هر چه زودتر این سند به تصویب برسد.
به گفته رمضانی برای تدوین این سند بیش از 3 هزار و 500 دقیقه مصاحبه عمیق با نمایندگان دستگاهها در ارتباط با چرایی عملیاتی نشدن سندهای قبلی انجام شده است که مهمترین دلایل نبود مدیریت یکپارچه و ضمانت اجرایی مصوبات بود، در نهایت به یک الگوی نهادی رسیدیم و بر اساس آن نقش دستگاهها در چهارچوب یک اقدام مشترک تعریف شده است و شاید بتوان گفت برای اولین بار در یک سند راهبردی تا سطح برنامه پیش رفته و نقش دستگاهها مشخص شده است.
او افزود: موضوع پیشگیری و پیشنگری در این سند بسیار پررنگ شده زیرا تاکنون راهبرد و سیاست خاصی برای این امر در نظر گرفته نشده یا به نتیجه مطلوب نرسیده است.
در ادامه جلسه بندهای مصوبه قرائت و حاضران درباره این بندها بحث و تبادل نظر کردند و بعد از رای گیری تغییراتی در مصوبه صورت گرفت.
گفتنی است در این جلسه سیدالمسلم سید الحسینی عضو هیات مدیره و راهبر فنی و نظارت شرکت، حمید رمضانی نماینده پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی و مسوول تدوین پیشنویس سند، نماینده وزارت نیرو، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان صنایع کوچک و معاون اجرایی نهاد ریاست جمهوی و جمعی از مدیران شرکت بازآفرینی شهری ایران حضور داشتند.