به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، آئینی با بیان این که با شتاب بخشی به نوسازی بافتهای فرسوده سه هدف محقق خواهد شد، اظهارکرد: اکنون تعدادی از هموطنان ما در زیر سقفهای لرزان زندگی میکنند و جان آنها در خطر قرار دارد؛ با نوسازی بافتهای فرسوده جان این هموطنان از خطر بلایای طبیعی به خصوص زلزله در امان میماند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به گستردگی میزان بافتهای فرسوده در سراسر کشور گفت: بیش از 20 درصد سطح شهرها را بافت های فرسوده و سکونتگاههای غیر رسمی تشکیل میدهد و البته یک بخش هم بافتهای تاریخی فرسوده هستند؛ در این بافتها حدود 2 میلیون و700 هزار بنای ناپایدار وجود دارد که فاقد هرگونه سازهای هستند و در صورت زلزله با ریشتر پایین هم ممکن است بر سر ساکنان آوار شوند.
او ادامه داد: همچنین این بافتها از ظرفیت خوبی برای تولید مسکن برخوردارند و با تخریب هر پلاک فرسوده در محلات هدف بازآفرینی شهری در سطح کشور به میزان متوسط سه واحد مسکن تولید میشود.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار هدف سوم را بهبود فضای شهری این بافتها برشمرد و گفت: با نوسازی این بافتها معابر عریض شده و تردد وسایل نقلیه امدادی و نیز عبور و مرور تسهیل می شود.در مجموع خدمات هفتگانه روبنایی و زیربنایی در این محلات تغییر کرده و در نهایت منجر به افزایش کیفیت زندگی ساکنان این بافتها می شود. خوشبختانه دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز با هوشمندی این موضوع را مد نظر قرار داده و نوسازی در بافتهای فرسوده را از راهبردهای اصلی فعالیت خود عنوان کردهاند تا از این راهبرد جهت سرعت بخشی به تولید مسکن و نیز حفظ جان هموطنانمان استفاده کنیم.
آئینی با بیان اینکه در شتاب بخشی به نوسازی بافتهای فرسوده با دو مانع اصلی مواجه هستیم، تصریح کرد: توان مالی پایین ساکنان از مهمترین موانع است و این افراد به تنهایی توان نوسازی واحدهای فرسوده را ندارند و حتی در صورت پرداخت وام قادر به پرداخت اقساط نیستند. از سوی دیگر سازندهها، توسعهگران وانبوهسازان تمایل دارند در مناطقی که بازده اقتصادی بیشتری برای آنها دارد سرمایه گذاری کنند.
او افزود: برای رفع این معضل بستههای تشویقی تدوین کردهایم که این دو مانع برطرف شود یعنی از یک سو سهم مالکان را در مشارکت بالا برده و از سوی دیگر سازندگان در کنار امتیازاتی که به آنها تعلق میگیرد به انجام مسوولیت اجتماعی که بر عهده آنهاست تشویق شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مشارکت مردم فقط با اطلاع رسانی گسترده اتفاق میافتد و آگاهی بخشی و به باور رساندن مردم برای نوسازی کار بزرگی است که در حال انجام آن هستیم. در این مسیر رسانه ملی همکاری خوبی با ما دارد.
او یکی از فعالیتهای انجام شده در این راستا را برگزاری رویداد بزرگ «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» برشمرد که همزمان با سالگرد زلزله بم برگزار شد و گفت: در این رویداد مدیران و اساتید ساکن در بم به عنوان سفیر نوسازی در 100 شهر بزرگ با ما همراه شدند و پیام بم را در سراسر کشور به مردم، سازندگان و مدیران شهری منتقل کردند، همکاران من نیز در این رویداد بسته تشویقی جامع را برای مردم تشریح کردند.