به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتوگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از ارایه بستههای تشویقی شهرسازانه به زودی و با تصویب در جلسه شورایعالی شهرسازی و معماری و ابلاغ آن خبر داد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر اینکه برنامه و دستور کار شرکت بازآفرینی تقویت مشارکت مردم در بافتهای هدف است، گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران به منظور ارتقای مشارکت مردم در جهت رفع موانع موجود بر سر راه نوسازی بافتهای فرسوده گام برمیدارد. بنابراین در صدد هستیم تا با ارایه بستههای تشویقی اقتصادی برای مالکان و ساکنان بافتهای فرسوده ساکنان و سرمایه گذاران را به نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده ترغیب کنیم.
آئینی با اشاره به اینکه در بافتهای فرسوده زمین از مردم است، یادآور شد: دولت و قانون، شهرداریها را مکلف کرده است تا در صدور پروانه ساختمانی در بافتهای فرسوده حداقل تا ۵۰ درصد تخفیف را به سازندگان و مالکان ارایه بدهند. آمارها حاکی است که بیش از ۸۰ درصد تخفیف در صدور پروانه ساختمانی از سوی شهرداریها به سازندگانی که در بافتهای فرسوده متقاضی نوسازی هستند تعلق میگیرد.
ترغیب سازندگان به نوسازی در محلات کمتر برخوردار
وی تصریح کرد: در صدد هستیم تا با ارایه بسته جدید شهرسازانه، سازندگان در بافتهای فرسوده را برای احداث واحدهای مسکونی در مناطق کمتر برخودار ترغیب کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ارایه بستههای تشویقی شهرسازانه در کنار وامی که به سازندگان تعلق میگیرد سازندگان و مالکان را در بافتهای فرسوده به نوسازی ترغیب خواهد کرد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: چنانچه بستههای شهرسازانه مصوب و ابلاغ شود بسیاری از سازندگان نیاز به وام نیز نخواهند داشت و با یک تا دو طبقه تراکم تشویقی و سطح اشغال بیشتر، نوسازی بافتها سرعت میگیرد.
آئینی در خصوص اولویتبندی نوسازی بافتهای فرسوده و ارایه مشوقهای شهرسازانه در این بافتها، اعلام کرد: اولویت نخست با سازندگانی است که در قالب نوسازی محلهای اقدام می کنند که این سازندگان بیش از یک بلوک شهری را نوسازی خواهند کرد. اولویت دوم با سازندگانی است که در بازگشایی معابر بافت فرسوده و اصلاح نظام حرکتی در بافت و گره گشایی در این بافتها اقدام می کنند. اولویت سوم نیز با سازندگانی است که به شکل تجمیعی و بیش از یک پلاک اقدام به نوسازی میکنند و در نهایت اولویت چهارم با سازندگانی است که تک پلاک به نوسازی اقدام خواهند کرد.
وی ادامه داد: عمده تشویقهای شهرسازانه برای نوسازی محلهای، در مرحله بعد محورها و بعد تجمیع و در نهایت تک پلاکیهاست.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: به شهرداریها اجازه دادهایم تا متناسب با هر شهر بسته تشویقی خود را با این اصول طراحی کنند و به کمیسیون ماده ۵ استان ببرند. کمااینکه هم اکنون در شهرداریهای اصفهان و تهران این کار در حال انجام است.
وی در خصوص چرایی کاهش آمار صدور پروانه در شهر تهران توضیح داد: حذف مشوقهای شهرسازی و کالبدی و دربرخی از مناطق به دلیل میراثی بودن امکان بهسازی را نیافتند.