ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

مدیرکل نظارت بر امور اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران از تخصیص کامل سهمیه قیر رایگان به استان‌ها در سال گذشته خبر داد و گفت: رویکرد امسال شرکت، احصای دقیق نیاز واقعی شهرداری‌ها برای بهسازی و آسفالت معابر محلات هدف به عنوان گام نخست عدالت در عمران شهری است.

به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، رافع ناصری‌فر با اعلام این خبر گفت:  سال گذشته، سهمیه ابلاغی قیر رایگان از سوی وزارت راه و شهرسازی به طور کامل در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفت و هیچ برگشتی نداشت.

او با اشاره به عملکرد شرکت در چهار سال گذشته در حوزه تامین و تحویل قیر رایگان برای بهسازی معابر افزود: در سال ۱۴۰۰ بر اساس بند (ز) تبصره یک قانون بودجه، ۶۴ هزار تن قیر به ۳۷۵ شهر اختصاص یافت و یک‌هزار و ۲۰۸ کیلومتر از معابر خاکی محلات هدف آسفالت شد. در سال ۱۴۰۱ نیز ۴۹ هزار تن قیر برای ۲۶۹ شهر تخصیص یافت و ۸۴۵ کیلومتر معبر بهسازی شد. سال ۱۴۰۲ این رقم به ۸۶ هزار و ۱۱۴ تن در ۳۱۱ شهر رسید و یک‌هزار و ۳۹۰ کیلومتر از معابر بهسازی شد. در سال مالی گذشته نیز ۷۴ هزار و ۲۱۱ تن قیر در ۲۶۰ شهر مصرف شد که منجر به بهسازی یک‌هزار و ۲۷۳ کیلومتر از معابر خواهد شد.

ناصری‌فر در جمع‌بندی گفت: در مجموع طی چهار سال اخیر، ۲۷۳ هزار و ۲۳۵ تن قیر رایگان در سطح شهرهای کشور توزیع شده است.

مدیرکل نظارت بر امور اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این‌که در سال جاری رویکردی مبتنی بر نیاز واقعی شهرداری‌ها در پیش گرفته شده، اظهار کرد: در گذشته معابر بحرانی در اولویت قرار داشتند اما اکنون مقرر شده میزان قیر موردنیاز برای بهسازی و آسفالت همه معابر محلات هدف به‌صورت دقیق احصا و در سامانه سبا وزارت راه و شهرسازی ثبت شود.

او ادامه داد: بر همین اساس با ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها مکاتبه شده تا با همکاری شهرداری‌ها، تمام معابر خاکی محلات هدف در سامانه بارگذاری و برآورد دقیقی از میزان قیر موردنیاز سراسر کشور تهیه شود تا طی یک برنامه دو یا سه‌ساله در چند مرحله، بهسازی کامل این معابر انجام شود.

ناصری‌فر تصریح کرد: به‌محض تکمیل اطلاعات از سوی استان‌ها، برنامه‌ریزی برای تخصیص انجام خواهد شد. وزارت راه و شهرسازی نیز در این زمینه محدودیتی ندارد و در صورت وجود تقاضا، امکان افزایش سهمیه نیز وجود خواهد داشت.

او تاکید کرد: شهرداری‌ها باید قیر دریافتی را با فوریت مصرف و صورت‌جلسات مصرف را در اسرع وقت ارایه کنند، در غیر این صورت در تخصیص‌های بعدی مشمول محرومیت خواهند شد و موضوع توسط دستگاه‌های نظارتی پیگیری می‌شود.

به گفته ناصری‌فر، کارگروه توزیع و مصرف قیر در استان‌ها به ریاست معاون عمرانی استاندار و دبیری اداره کل راه و شهرسازی فعال است و شهرداری‌ها باید اطلاعات خود را حداکثر تا پایان آبان در سامانه سبا ثبت کنند.

او در پایان خاطرنشان کرد: اولویت تخصیص قیر در سال جاری با شهرداری‌هایی است که صورت‌جلسات مصرف سال‌های گذشته را در سامانه بارگذاری کرده باشند؛ در غیر این صورت سهمیه جدیدی به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت.