ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

شرکت بازآفرینی شهری ایران با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در راستای افزایش همکاری دو جانبه در خصوص افزایش کیفیت بهسازی آسفالت معابر خاکی در محلات هدف بازآفرینی به تفاهم رسیدند.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران این تفاهمنامه در دیدار  محمدمهدی حیدری سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی  وزارت راه و شهرسازی با محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به امضا رسید.  

در این دیدارآئینی با اشاره به این که بدترین چهره محرومیت وجود معابر خاکی در سکونتگاه‌های غیررسمی است، گفت: در کشور 167 هزار هکتار بافت ناکارآمد شامل سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت فرسوده و بافت تاریخی فرسوده  وجود دارد که آسفالت معابر این محلات نیاز به 750 هزار تن قیر دارد .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در دو سال گذشته در 490 شهر قیر توزیع شده است، عنوان کرد: برای کاهش معابر خاکی محلات هدف با سازمان شهرداری‌های وزارت کشور به این تفاهم رسیدیم که بر اساس آن سازمان شهرداری‌ها حداقل25 درصد قیر در اختیار خود را به محلات هدف بازآفرینی شهری تخصیص دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید بر این که هدف این است تا پایان دولت سیزدهم کار بهسازی و آسفالت معابر خاکی این محلات به اتمام برسد، اظهارکرد: موضوع مهم در این زمینه کیفیت آسفالت است، استفاده از آسفالت بی کیفیت بی فایده است زیرا پس از مدتی نیاز به آسفالت ریزی مجدد ایجاد می‌شود و هزینه ها را نیز افزایش می‌دهد. موضوع مهم در این زمینه کنترل و نظارت از کارخانه تا معبر مورد نظر است که مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی  در این  خصوص می‌تواند شرکت را یاری دهد.

در ادامه مسلم سیدالحسینی عضو هیات مدیره و راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز پیشنهاد داد به جای آسفالت از شیوه‌های جدید و مواد جایگزین آن نظیر تایل (کفپوش بتنی) استفاده شود. او در این باره توضیح داد: یکی از معضلات بافت فرسوده این است که شرکت‌های خدماتی دایما در حال کندن خیابان و انجام کار هستند بنابراین بهترین گزینه برای پوشش معابر این محلات استفاده از تایل است که قابلیت اصلاح مجدد را دارد. البته تایل مزایای بسیاری نسبت به آسفالت دارد و یکی از آن‌ها این است که آب از درون آن رد شده و در مواقع بارندگی منجر به آب گرفتگی معابر نمی‌شود.

گفتنی است در این جلسه مقرر شد، شرکت بازآفرینی شهری ایران در کارگروه‌های مرتبط با آسفالت مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نماینده داشته باشد تا دغدغه‌های خود را در این زمینه مطرح کند. همچنین مقرر شد یکسری الزامات در خصوص نظارت بر کیفیت آسفالت تدوین شود. اتخاذ رویکرد نوین به پوشش معابر و استفاده از مواد جایگزین به جای آسفالت و نیز برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص آشنایی با مفاهیم مرتبط با قیر و آسفالت از دیگر مفاد تفاهمنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران با مرکز تحقیقات وزارت راه وشهرسازی بود.