ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

 به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، عبدالرضا گلپایگانی معاون وزیر راه و شهرسازی  و مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره دلایل کُندی نوسازی بافت فرسوده در کشور و عدم تمایل مردم ساکن در بافت فرسوده به نوسازی علیرغم عرضه بسته‌های تشویقی و تخفیفات، اظهار داشت: سال ١۴٠١ شورای عالی معماری و شهرسازی بسته تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده مصوب کرده که این بسته تا حدودی ساخت و ساز را تسهیل کرده و مشوق‌ها را افزایش داده‌است. البته علاوه بر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در  کمیسیون  ماده ۵ استان‌ها هم اختیاراتی داده شده بسته‌های تشویقی بومی که مطابق با شرایط هر شهری است به مردم ارایه شود تا رغبت بیشتری به تخریب و نوسازی در بافت‌ها داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: طبق تحلیلی که بر پایه بررسی و مطالعات همکارانمان داشتیم، به نظر می‌رسد متاسفانه مشکل اصلی نوسازی بافت‌های فرسوده در طرف تقاضا هم دیده می‌شود چراکه به دلیل کاهش قدرت خرید مردم ساختمانی که نوسازی شده‌اند خریدار ندارند یا خریدار آنها کاهش پیدا کرده است.

مدیرعامل بازآفرینی شهری تاکید کرد: نکته دیگر این است که هزینه‌های مورد نیاز برای صدور پروانه روز به روز بیشتر می‌شود و دست و بال سازندگان را می بندد و کار را دشوارتر می‌کند. نهادهایی مانند شهرداری‌ها، وزارت نیرو در بحث تامین انشعابات و تامین اجتماعی در بحث دریافت ٢۵ درصد عوارض ساختمانی به عنوان بیمه کارگران در ابتدای کار ، موانعی ایجاد می‌کنند.

گلپایگانی افزود: در سازو کاری که در حال حاضر در بافت فرسوده در اجرا است به ویژه در تهران و کلانشهرها ، نوسازی عمدتا از محل مشارکت انجام می‌شود، یعنی سازنده با مالک زمین مشارکت می‌کنند و واحدهایی تولید می‌شود. حال اینکه در کلانشهر ها و تهران تمام عوارض صدور پروانه رایگان است در قانون آمده شهرداری این تخفیفات را ارایه دهند و سپس هزینه آن را از دولت بگیرند اما درحالیکه شهرداری‌ها که این تخفیفات را قائل شدند متاسفانه نتوانستند پول خود را بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بنابراین برخی از شهرداری‌ها در انجام این تکلیف دیگر رغبتی ندارند و عوارضی را به بهانه مختلف دریافت می‌کنند.