به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، عبدالرضا گلپایگانی در این همایش با اشاره به این که یک میلیون خانوار و سه میلیون نفر از جمعیت تهران در بافتهای ناکارآمد شهری ساکن هستند، عنوان کرد: پرداختن به آمار کمی نباید ما را از این مهم غافل کند که یک جان یک میلیون نفر در پایتخت در معرض آسیب و ناامنی است. از سوی دیگر نسلهای آینده در محیطی زندگی می کنند که فاقد سرانههای شهرسازانه است؛ بدون فضای فرهنگی، بدون فضای بازی مناسب و بدون جا برای بالندگی کودکانی که در این مناطق رشد میکنند قادر به استفاده از ظرفیتهای بالقوه خود نخواهند بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که شهرداریها در خط مقدم مداخله در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری قرار دارند، تصریح کرد: همواره از بافتهای فرسوده به عنوان فرصت و سرمایهای برای توسعه کالبدی شهر و تولید مسکن یاد می شود اما سرمایه دیگری در این بافتها وجود دارد و آن سرمایه اجتماعی است. زمانی که یک شهر جدید ساخته می شود ممکن است چند نسل طول بکشد تا ساختار اجتماعی آن شکل بگیرد.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه زیر ساختهای زیربنایی و روبنایی در بافتهای فرسوده وجود دارد، گفت: محلات هدف بازآفرینی دارای هویت تاریخی هستند و بازآفرینی و احیای این محلات به معنای این است که دوباره زندگی به این محلات برگردد و استفاده بهینهتری از این بافتها شود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به نشست اخیر شورای عالی مسکن با حضور ریاست جمهوری، گفت: در این جلسه افزایش کیفیت زندگی و ارتقای کیفیت بناهای ناپایدار در محلات هدف بافتهای ناکارآمد شهری مورد تاکید قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که بسته تشویقی 19 بندی تا حدودی میتواند در نوسازی مسکن در بافتهای فرسوده تاثیر گذار باشد، اظهار کرد: برای دستیابی به هدف اصلی، یعنی کاهش بافتهای فرسوده و ارتقای کیفیت زندگی در محلات هدف بازآفرینی باید مدل فکری خود را تغییر دهیم.
او با اشاره به اینکه در بازآفرینی شهری با مسایل پیچیده روبرو هستیم، گفت: حل مسایل پیچیده نیاز به راه حل پیچیده دارد؛ معتقدم بهترین روش دستیابی به راه حل مناسب در محلات هدف بازآفرینی شهری استفاده از ظرفیت دفاتر تسهیگری است که رابطه مستقیم با ساکنان دارند.
گلپایگانی با طرح این سوال که آیا تحمیل زندگی آپارتمان نشینی در محلات هدف بازآفرینی شهری شیوه درستی است یا خیر عنوان کرد: مدلی که طی سالهای گذشته برای کاهش بافتهای فرسوده به کار رفته، تخریب و بازسازی است اما اکنون شاهدیم که این مدل جواب نداده و باید برای همه اقشار جامعه با توجه شرایط مالی، فرهنگی، اجتماعی و غیره راه حل مناسب اندیشیده شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شهرداریها باید بدانند رشد فضای شهر و ایجاد جاذبه جمعیتی در استان تهران سرانجام خوبی نخواهد داشت، عنوان کرد: دفاتر تسهیلگری در کنار شهرداریها میتوانند افق روشنی برای بازآفرینی شهری ترسیم کنند، دراین شرایط نگاه به بازآفرینی شهری از بالا به پایین نخواهد بود.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با انتقاد از افزایش ساخت و سازهای غیر مجاز در استان تهران، گفت: شهرداریها باید نظارت بر ساخت و سازها را افزایش داده و از ساخت و ساز غیر مجاز جلوگیری کنند. واقعیت این است که درآمد ناشی از تراکم فروشی در بلندمدت پایدار نبوده و در آینده شهرداریها برای تامین سرانههای خدماتی ناشی از افزایش تراکم با مشکل مواجه خواهند شد.