ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

چند روز پس از برگزاری نخستین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، فریدون بابایی اقدم، عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، با اشاره به نابسامانی در فرآیندهای ساخت‌وساز شهری، از شناسایی صد محله در وضعیت بحرانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران، پنجاه و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با پیگیری مسئولان شرکت بازآفرینی شهری ایران شنبه ۱۲ مهرماه ۱۴۰۴ پس از چهار سال وقفه به ریاست فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی و با حضور سید رضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سید مرتضی میرباقری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و زهرا بهروز آذر، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور و نمایندگان ۲۱ دستگاه عضو این ستاد برگزار شد.

فریدون بابایی اقدم، عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری در توضیح دلایل این وقفه طولانی در برگزاری جلسات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گفت: با گذشت بیش از یک سال از آغاز به کار دولت چهاردهم، پنجاه و هفتمین جلسه این ستاد به علت طولانی شدن پروسه هماهنگی با دستگاه‌های عضو و به تبع آن تغییر ترکیب اعضا با این میزان تاخیر مواجه شد و با توجه به تاخیر پیش آمده، در این جلسه گزارش کاملی از آخرین وضعیت بافت‌های هدف، اقدامات انجام شده و آسیب‌شناسی از وضع موجود ارائه گردید.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با ابراز تأسف از اینکه در اکثر نظام ساخت و ساز شهرها شاهد نابسامانی نسبی هستیم، اظهار کرد: یکی از ارکان مهم سیاست بازآفرینی شهری موضوع پیش‌نگری و پیشگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و جلوگیری از گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی‌ست.

او با اعلام این‌که در این جلسه مطرح کردیم صد محله شهری در کشور در وضعیت حاد و بحرانی قرار دارند، خاطر نشان کرد: شرکت بازآفرینی شهری طی چند ماه گذشته سعی کرده جلساتی با حضور ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و ادارات آب و فاضلاب شهری و استانی برگزار و مشخص شود چه محلاتی به لحاظ بهداشت محیط و مسائل زیست محیطی دارای وضعیت بغرنج هستند و نهایتا طبق جمع‌بندی‌های حاصل از این جلسات یکصد محله با وضعیت خیلی وخیم شناسایی شدند که حتی بعضا فاضلاب‌های انسانی هم درون معابر سرازیر می‌شوند و امکان اجرای شبکه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب‌های خانگی تا به امروز در آن‌ها محقق نشده و این معضل به نوعی حیثیت اجتماعی شهروندان ساکن در این محلات را خدشه‌دار می‌کند.

بابایی اقدم افزود: به عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دستور پنجاه و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، منابع مالی مورد نیاز برای این کار را مبلغی در حدود ببش از ۴ همت اعلام کردیم که خوشبختانه مورد استقبال و تصویب ستاد قرار گرفت و مقرر شد برنامه اجرایی آن برای صد محله مذکور احصا شده و در جلسه آتی که قرار است یک ماه دیگر برگزار شود ارائه گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز با بیان این‌که موضوع دوم جلسه مذکور به عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شرکت بازآفرینی شهری مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۱۴۰۰ با عنوان گونه‌شناسی محلات هدف بازآفرینی شهری‌ست، ابراز کرد: در این مصوبه یکی از این گونه‌های مزبور مناطق و پهنه‌های پرخطر تعریف شده که شامل مخاطرات طبیعی و مخاطرات انسان‌ساخت با شاخص‌های معین قید شده و شرکت بازآفرینی شهری مکلف به شناسایی آنها شده است.

او در ادامه تصریح کرد: طبق برآوردهای شرکت بازآفرینی شهری ایران، ۴۶۰۰۰ خانوار در مناطق پرخطر ساکن هستند و جان این شهروندان در معرض خطر بوده که می‌بایست فوراً تدابیری در این خصوص اتخاذ و عملیاتی شود؛ به گونه‌ای که واحدهای مسکونی مورد نیاز برای این خانوارها در مکان دیگری ساخته شده و این مناطق به فضاهای عمومی شهری تبدیل شود که این موضوع نیازمند تامین منابع مالی حدودا ۷۰ هزار میلیارد تومانی در بازه زمانی ده ساله است.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این‌که چالش‌ها و مسائل موجود در محدوده‌های هدف در جلسات بعدی ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به صورت موضوعی و عملیاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت، خاطر نشان کرد: این ستاد ملی به عنوان یک ظرفیت بسیار بزرگ است که باید بتوانیم از ظرفیت همه نهادهای عضو حداکثر بهره را ببریم؛ چرا که فلسفه و ماهیت بازآفرینی شهری یک کار بین‌بخشی و فرابخشی‌ست و ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به عنوان نماد عینی آن محسوب می‌شود که دستگاه‌های مختلف با مأموریت‌های متنوع عضو آن هستند.

بابایی اقدم پیگیری جهت تسریع در تصویب لایحه ساماندهی اراضی تصرفی در دولت را یکی از موضوعات بسیار مهم این جلسه دانست که می‌تواند در توانمندسازی و نوسازی سکونت‌گاه‌های غیررسمی بسیار موثر باشد.

او همچنین تعیین تکلیف بدهی‌های دولت به شهرداری‌ها در ازای تخفیف عوارض ساخت در صدور پروانه واحدهای مسکونی در محلات هدف را از دیگر موضوعات مطرح شده در این جلسه برشمرد و گفت: از سال ۱۳۸۷ تا کنون طبق ماده ۱۹ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن شهرداری‌ها مکلف شده‌اند در عوارض صدور پروانه در بافت‌های فرسوده بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف بدهند و دولت این مبلغ را به آنها بپردازد، اما این تخفیف‌ها تا امروز جمع و به عدد قابل توجهی تبدیل شده و هنوز توسط دولت پرداخت نشده است؛ این موضوع منجر به سلب اعتماد از دولت شده و شهرداری‌ها از این بابت گله‌مند هستند. لازم است این معضل سریعا برطرف شود، چرا که نقش شهرداری‌ها از همه دستگاه‌های عضو این ستاد پررنگ‌تر است و به شرط همراهی آنها می‌توانیم در قالب اقدام مشترک کارهای بسیار مفیدی انجام دهیم.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری با اعلام این‌که موضوع اقدام مشترک و لزوم مشارکت جدی‌تر استانداران و فرمانداران در پروسه بازآفرینی شهری از دیگر مباحث پنجاه و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بود، اظهار کرد: تخصیص ۲۵ درصدی تسهیلات نظام بانکی به نوسازی در بافت‌های فرسوده نیز در این جلسه مورد بحث قرار گرفت.

بابایی اقدم در پایان با بیان این‌که استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دفاتر تسهیل‌گری و توسعه محله و راه‌اندازی سامانه یکپارچه اطلاعات از دیگر موضوعات پنجاه و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار بود، افزود: یکی دیگر از مصوبات این جلسه این بود که جلسات آتی به صورت ماهانه برگزار شود.