عضو هیاتمدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با تاکید بر اهمیت نقش شهرداری کلانشهرها در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار اعلام کرد: بـدون شـك شـهرداریها به عنوان محور اقدامات اجرایی در سطح شهر و به عنوان عالیترین و عمدهترین مرجع مدیریت شهری، دارای گستردهترين و متنوعترين وظايف و مسئوليتها در موضوع بهسازی شهری هستند.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهندس مجید روستا در بیست و سومین نشست مدیران بافت فرسوده کلانشهرها درباره نقش شهرداری این شهرها در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار اعلام کرد: طبق مطالعات صورت گرفته و با توجه به گسترش بافتهای ناکارآمد شهری در کشور، این مسئله پدیدهای گذرا و ناپدید شدنی نیست و در سطح شهرهای کشور در حال گسترش است. از آنجا که این سکونتگاهها با مسائل پیچیدهای روبهرو هستند اين مشكلات قابليت سرايت به باقی شهر را دارند و عدم رفع آنها، قشر فقير شهری را در چرخهای از فقر و عدم ارتقاء اجتماعی گرفتار خواهد كرد. مديريت شهری نيز به علت غيرقانونی بودن مالكيت زمينها، عدم پرداخت عوارض از طرف ساكنان این گونه سکونتگاهها و فقدان برنامهریزیهای فراگیر در خدماترسانی دچار تردید و نارسایی زياد شدهاند. از سوی دیگر عملکرد سنتی نظام مدیریت شهری ایران ابعاد مسائل شهری را گسترش داده و پاسخگوی چالشهای فراروی شهرنشینی کشور نیست. مطالعات نشان میدهد مسئله فقر شهری در شهرهای کشورهای درحال توسعه مانند ایران صرفاً نه درماهیت رشد شهرنشینی بلکه ناشی از ضعف برنامهریزی و مدیریت شهری در اقدام یکپارچه در جهت کنترل و بهبود این نوع از سکونتگزینی است.
وی در این خصوص خاطرنشان کرد: علیرغم مداخلات صورت گرفته در قالب طرحهای بهسازی، نوسازی و ساماندهی و توانمندسازی در شهرهای مختلف، نه تنها منجر به حل مساله نشده است بلکه روز به روز ابعاد مساله را گستردهتر و مشکلات شهری را افزونتر کرده است. بـدون شـك شـهرداریها به عنوان محور اقدامات اجرایی در سطح شهر و به عنوان عالیترین و عمدهترین مرجع مدیریت شهری دارای گستردهترين و متنوعترين وظايف و مسئوليتها در موضوع بهسازی شهری هستند. ايـن وظـايف و مسـئوليتهـا ابعـاد مختلـف بهسازی شهری شامل برنامهريزی، نهادسازی، تأمين مالي و اجرا را در بر میگيرند. از آنجاکه مدیریت شهری به عنوان نهاد سیاستگذار و برنامهریز و هدایتگر شهرها نقش مهمی ایفا میکند مداخله در این سکونتگاهها لزوماً مستلزم حرکت به سمت الگوهای نوین از مدیریت شهری است که بتواند بصورت هم افزا و یکپارچه با نهادهای مختلف مدیریت شهری(عمومی،خصوصی،دولتی،مردمی) نسبت به بهبود وضعیت زیستی محدودههای هدف بازآفرینی اقدام نماید.
عضو هیاتمدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در ادامه با بیان این مطلب که جمع کل مساحت بافتهای ناکارآمد در کلانشهرهای کشور برابر با ۲۶ هزار و ۵۸۰ متر مربع گزارش شده است گفت: بدون شک شهرداریها در فرآیند بازآفرینی، توانمندسازی، بهسازی و نوسازی شهری نقش بسیار پررنگی خواهند داشت که ظرفیتسازی مدیریت شهری، برنامهریزی و هماهنگی، توسعه و جلب مشارکتها، ایجاد ترتیبات نهادی، تأمین مالی و ... نمونهای از این موارد به شمار میرود.
مهندس روستا در ادامه سخنانش در تشریح بیشتر فعالیت ظرفیتسازی مدیریت شهری در سطح کلانشهرها بیان کرد: دراین ارتباط به برخی از اهداف مرتبط با ظرفیتسازی مدیریت شهری مخصوصاً شهرداریها با تمرکز بر فرآیند بازآفرینی پایدار محدودهها و محلات هدف نوسازی و بهسازی شهری (بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی و...) میتوان به موارد زیر اشاره کرد: پشتیبانی از ایجاد محیطی توانمند برای تمرکززدایی و تشکیل مدیریت شهری کارآمد در راستای توسعه محلی، توانمند کردن شهرداریها برای پذیرفتن مسئولیت اصلی، توانمند کردن شهرداریها برای بررسی و اجرای طرحهای ویژه، پاسخگو و حسابپذیر کردن مدیریت شهری نسبت به شهروندان محلی و رأی دهندگان، خصوصاً گروههای محروم و برقرار کردن ارتباط بین محققین و دانشگاهیان، نمایندگان شهرداری و سایر دستگاههای ذیربط، تصمیمگیران و سیاستگذاران حول موضوع ظرفیت سازی شهری.
این مقام مسئول همچنین باور دستگاه بهرهبردار به اجرای طرح و ایجاد ظرفیتهای لازم در جلب حمایت ساکنان، تعهد و الزام دستگاههای بهرهبردار در تسهیلگری برای جلب مشارکت مردم و اجرای پروژهها، تامین منابع مالی با روش جدید و ابتکاری و نهادسازی و تقویت نهادهای موجود محلی به خصوص درمناطق هدف را شروط اولیه اجرای برنامههای بازآفرینی شهری توسط شهرداریها اعلام کرد و گفت: تشکیل ستاد بازآفرینی شهری کلانشهر، دبیرخانهها و کارگروههای مربوطه، تهیه اسناد توسعه در سطح شهر و محله در راستای بازآفرینی شهری، توجه به مبادی ورودی شهرها و همچنین استفاده از ظرفیت رود شهرها، توسعه حمل ونقل حومهای و ریلی (یکپارچه شهری)، تأمین منابع مورد نیاز و توسعه سرانههای خدماتی در محدودههای هدف، مدیریت توسعه روستاهای پیرامون کلانشهرها در راستای پیشنگری و پیشگیری از گسترش سکونتگاههای غیر رسمی، توجه به نهادسازی محلی در محدودههای هدف، بهرهگیری از سازمانهای غیردولتی و سازمانهای مردم نهاد در ستادها و اجرای پروژهها و راهاندازی دفاتر تسهیلگیری و خانههای محلات در محدودههای هدف چکیدهای از مصوبات ستاد ملی بازآفرینی کلانشهرها در وزارت راه و شهرسازی بوده که به جد از سوی این نهاد و سایر دستگاهها در حال پیگیری است.