چهارمين دوره تقدير از سرآمدان روابط عمومي ايران برگزار و تنديس زرين سرآمدي در روابط عمومي ايران به وزارت راه و شهرسازي اعطا شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، چهارمين دوره تقدير از سرآمدان روابط عمومي ايران عصر رو چهارشنبه 31 تيرماه 94 در سالن همايشهاي كتابخانه ملي ايران برگزار شد و در اين آيين تنديس زرين سرآمدي روابط عمومي ايران به سيد قاسم بي نياز رئيس مركز روابط عمومي و اطلاعرساني وزارت راه و شهرسازي اعطا شد.
اين تنديس به دليل تعهد به سرآمدي و طي مسير سرآمدي بر اساس مدل تخصصيشده EFQM در روابط عمومي و كسب امتياز عالي طبق آراي مميزان و ارزيابان در چهارمين دوره آيين تقدير از سرآمدان ايران به مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه و شهرسازي اهدا شد.
علي فروزفر دبير هيات داوران چهارمين دوره آيين تقدير از سرآمدان روابط عمومي ايران در ابتداي اين همايش بيانيه هيات داوران را قرائت كرد و از روابط عموميهايي كه تعهد به سرآمدي سپردهاند يا آثار خود را در معرض داوري يا مميزي قرار دادند تشكر كرد.
محمدمهدي فرقاني عصر چهارشنبه در چهارمين آيين تجليل از سرآمدان روابط عمومي هاي كشور در سازمان اسناد و كتابخانه ملي، افزود: روابط عمومي ها امروز با چالش هايي روبرو هستند كه هيچگاه در عمرشان با آن روبرو نبوده اند و آن علتش رسانه اي شدن جهان است.
به گفته وي امروز بايد يكي از معيارهاي انتخاب مديران در دستگاه هاي اجرايي اين باشد كه آن شخص چقدر چهره رسانه اي و تعامل با اصحاب رسانه دارد.
رئيس نخستين دانشكده علوم ارتباطات كشور گفت: مديري كه نتواند امروز با رسانه ها تعامل داشته باشد دير يا زود قافيه را باخته و هيچگاه حتي روابط عمومي سازمانش نيز هر چقدر قوي باشد نمي تواند اين خلاء را پر كند.
اين استاد دانشگاه گفت: با وجود اين همه سايت، شبكه هاي اجتماعي و رسانه ها امروز بايد مديران و روابط عمومي روزآمد و توليد محتوا كنند و چنانچه با رسانه ها به عنوان منابع خبري تعامل نداشته باشند رسانه ها به ناچار به منابع غير خبري و ساير شبكه ها مراجعه و اخبار را آنگونه كه خواستند منتشر مي كنند.
فرقاني تصريح كرد: امروز در يك سپهر رسانه اي زندگي مي كنيم كه صدها و هزاران شبكه ارتباطي همزمان فعاليت داشته و سخنان مخالفان و موافقان را كار مي كنند لذا روابط عمومي ها بايد با رصد رسانه ها در جريان ريز اخبار روز بوده و بتوانند به موقع پاسخگو و موارد را اطلاع رساني كنند.
به گفته وي اگر چه روابط عمومي ها بايد در درون سازمان ها نيز پاسخگوي مديران خود باشند ولي اگر يك رصدگر خوب تحولات در برون سازمان باشند به مراتب يك روابط عمومي قوي و يك گام به جلو خواهند بود.
استاد دانشگاه ارتباطات و روزنامه نگاري تصريح كرد : اگر يك رسانه امروز به نادرست و غير واقع به تبليغ عملكرد سازماني بپردازد كه آن سازمان عملكرد خوبي نداشته ، نه تنها اين رسانه به اصول اخلاق حرفه اي رسانه اي عمل نكرده بلكه زماني دستش رو خواهد شد و آنگاه جايگاه خود را از نظر سرمايه مخاطب از دست خواهد داد.
به گفته رئيس نخستين دانشكده علوم ارتباطات كشور روابط عموي زماني ارزش واقعي خودش را به دست مي آورد كه به اصول حرفه اي و اخلاق حرفه اي پايبند و عمل گرا باشد ، اگر روابط عمومي ها پايبند اين اصول نباشند حتما به انحطاط كشيده خواهند شد.
عضو هيات علمي دانشكده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي اظهار داشت: روابط عمومي امروز شغل و حرفه اي سخت و وظيفه و رسالت آنها سنگين است لذا روابط عمومي ها بايد با ديد آسيب شناسي وارد عمل شده و بتوانند نقاط ضعف را به نقطه قوت تبديل و گام هاي موثري در جهت اهداف سازمان و برون سازماني بردارند.
پاسخگويي به نياز افكار عمومي و حل مسائل ارتباطي سازمانها
در ادامه اين همايش هوشمند سفيدي دبير آيين تقدير از سرآمدان روابط عمومي ايران با اشاره به اينكه جامعه درحالتوسعه براي پاسخگويي به نياز افكار عمومي و حل مسائل ارتباطي سازمانها به «روابط عمومي سرآمد» نياز دارد، گفت: ساختار و عملكرد روابط عمومي سنتي پاسخگوي نيازهاي جامعه، سازمان و مخاطب امروزي نيست و براي اصلاح اين مسئله نيازمند الگويي از روابط عمومي هستيم كه جامع، متوازن و داراي ويژگيهاي برتري باشد كه آن را از روابط عمومي عادي و معمولي متمايز ميسازد.
دبير چهارمين دوره آيين سرآمدان روابط عمومي «مدل سرآمدي روابط عمومي» را ابزار پايش روابط عمومي و عاملي براي تكوين آن دانست و گفت: در اين مدل از طريق 9 معيار بنيادين و 81 معيار فردي كيفيت ساختاري و عملكردي روابط عمومي بين صفر تا هزار امتياز تعريف شده و با يك عدد مشخص نمايش داده شده است و بر اين اساس نسبت به آسيبشناسي روابط عمومي و ارائه راهكارهاي بهبود اقدام ميشود.
وي تعهد به سرآمدي را آغاز ورود به مسير سرآمدي دانست و گفت: روابط عموميهايي كه متعهد به سرآمدي ميشوند «تقديرنامه تعهد به سرآمدي» ميگيرند، روابط عموميهايي كه موفق به عبور از ميانه مسير سرآمدي شوند «نشان يا تقديرنامه تعالي روابط عمومي» اخذ ميكنند و روابط عموميهايي كه به مرحله انتهاي سرآمدي برسند با توجه به امتياز دريافتي، تنديس بلورين، سيمين يا زرين ميگيرند.
هوشمند سفيدي خاطرنشان كرد: در آيين امروز 18 روابط عمومي سرآمد كه امتيازي بين 70 تا 85 درصد از امتياز سقف را كسب كردهاند معرفي ميشوند.
وي به نقش مديران ارشد در سرآمدي روابط عموميها اشاره كرد و گفت: انتخاب مدير متخصص كارآمد نقطه كليدي حركت روابط عمومي به سمت سرآمدي است و ما مديران ارشدي را كه انتخاب عقلايي در مديريت ارتباطات تحت امر خود داشته باشند و از سرآمدي روابط عمومي حمايت كنند بهعنوان «مدير ارشد تعالي گر ارتباطي» انتخاب ميكنيم.
مركز روابط عمومي و اطلاعرساني وزارت راه وشهرسازي در اين مراسم از سوي هيئتداوران كه از استادان و متخصصان روابط عمومي ايران تشكيل شده بود مورد تقدير قرار گرفت.
اين تنديس به دليل تعهد به سرآمدي و طي مسير سرآمدي بر اساس مدل تخصصيشده EFQM در روابط عمومي و كسب امتياز لازم طبق آراي مميزان و ارزيابان در چهارمين دوره آيين تقدير از سرآمدان ايران و دريافت امتياز لازم به مركز روابط عمومي و اطلاعرساني وزارت راه وشهرسازي اهدا شد.
در اين مراسم ، ضمن اعطاي"گواهينامه تعهد به سرآمدي" به روابط عمومي هايي كه اخيراً متعهد به سرآمدي شده اند ، به روابط عمومي هايي كه بتوانند به ميانه مسير سرآمدي برسند و 500 امتياز كسب كردهاند ، "نشان تعالي روابط عمومي" و به روابط عمومي هايي كه از 550 امتياز عبور كرده و تا 900 امتياز ( از 1000 امتياز ممكن ) را كسب كردهاند به ترتيب از رتبه پايين به بالا يكي از تنديس هاي بلورين، سيمين و زرين اعطاء شد.
در چهارمين دوره آيين تقدير از سرآمدان روابط عمومي هاي ايران كه با حضور بيش از 500 نفر از اساتيد و كارشناسان روابط عمومي هاي كشور در مركز همايش سازمان اسناد و كتابخانه ملي برگزار شد، 'آبي بل سانچر دي والتر' رئيس انجمن بين المللي روابط عمومي در پيامي انتشار جهاني مدل سرآمدي روابط عمومي را خواستار شد.
در بخشي از اين پيام آمده است: براي من جالب توجه است در جمهوري اسلامي ايران با بهره گيري از چارچوب مدل تعالي سازماني EFQM و دانش انباشته صاحبنظران روابط عمومي در سطح جهان، مدلي به نام ' سرآمدي روابط عمومي' ارائه شده است.
سانچر دي والتر افزود: اين مدل داراي 9 معيار بنيادين و 81 معيار فرعي است و با استفاده از آن مي توان كيفيت عملكردي، ساختاري، توانمندي هاي فني، انساني، مادي و لجستيكي آن را با يك عدد مشخص كه نمايانگر وضعيت كلي روابط عمومي در يك سازمان است را مشخص كرد.
مركز روابط عمومي و اطلاع رساني پيش از اين نيز با دريافت تنديس و لوح تقدير مورد تجليل قرار گرفته است