ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: به منظور توزیع عادلانه اعتبارات بین استان‌ها یک دستورالعمل و شیوه‌نامه توزیع اعتبارات را تهیه کرده‌ایم که به زودی به تصویب هیات مدیره می‌رسد و بر اساس شاخص‌های مطرح شده توزیع اعتبارت صورت می گیرد.

به گزارش خبرنگار شرکت بازآفرینی شهری ایران این جلسه با حضور سیدمسلم الحسینی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران،حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری، زهرا اسکندری مدیرکل دفتر ستاد بازآفرینی شهری پایدار و  دبیران ستاد بازآفرینی استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، کرمان و جنوب کرمان برگزار شد.

در این جلسه حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: با توجه به این که یکی از رویکردهای شرکت بازآفرینی شهری اقدام مشترک دستگاه‌هایی است که در این حوزه فعال هستند، بنابراین از دبیران ستاد بازآفرینی شهری درخواست داریم حتما این رویکرد را مد نظر قرار دهند و بر این اساس فعالیت‌ها را پیش برده و اقدام به اخذ گزارش از دستگاه‌ها کنند.

 او با بیان این که بر اساس سند ملی باید گزارش فعالیت‌های خود را به هیات دولت ارایه دهیم، تصریح کرد: متاسفانه این امر تاکنون انجام نشده و از استان‌ها می خواهیم تا گزارش فعالیت‌های خود را از دستگاه‌های مختلف اخذ کرده و به شرکت ارایه کنند تا بتوانیم در زمان تعیین شده گزارش نهایی را به هیات دولت ارایه کنیم.

خراسانی با اشاره به تغییراتی که در روند اجرای فعالیت‌های ستادهای بازآفرینی ایجاد شده است، توضیح داد: در روند جدید این اختیار به هیات‌های عامل داده شده تا مستقیما به موضوع برنامه ریزی ورود پیدا کنند. علاوه بر این روند تدوین برنامه‌ها از سطوح پایین به بالاست و قرار است در محله، شهرستان و استان نیازسنجی شده و بر اساس آن برنامه‌ها را تدوین و آنها را در سطح ملی تصویب کنیم. در واقع هیات‌های عامل در سطح استان با استفاده از اختیارات شرکت بازآفرینی شهری برنامه تعریف می‌کنند و این برنامه توسط شرکت در سطح ملی نهادینه می شود که منطبق با برنامه بازآفرینی شهری است.

تصویب پیشنهادات شرکت بازآفرینی شهری در شورای اجتماعی کشور

او با اشاره به این که بر اساس سرشماری سال 95 بیش از 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بنابراین به منظور حل این معضل در شورای اجتماعی کشور مسایل بسیاری را در خصوص حاشیه‌نشینی مطرح کردیم و علاوه بر ارایه معضلات، راهکارهای آن را نیز با هماهنگی دستگاه‌های مختلف ارایه کردیم که درنهایت پیشنهادات شرکت در این زمینه به تصویب شورای اجتماعی کشور رسید.

معاون نظارت و ساماندهی شرکت بازآفرینی شهری افزود: علاوه بر این، پیشنهاد دو طرح دیگر نیز در شورای اجتماعی کشور مصوب شد، اول این که طرح ملی ساماندهی حاشیه‌نشینی با همکاری کمیسیون‌های مختلف مجلس تهیه و تصویب شود. دیگر این که قرار شد ساماندهی جریان‌های مهاجرتی و رصد آن به عنوان یک طرح توسط وزارت کشور پیگیری و تصویب شود تا روند مهاجرت از مبدا تا مقصد مورد رصد قرار گیرد.

در ادامه جلسه سید مسلم سیدالحسینی، عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که حدود یک سوم بافت‌های فرسوده شهری را بافت‌های ناکارآمد و فرسوده تشکیل می دهند، گفت: بنابراین معضل بافت‌های ناکارآمد جریانی است که متوقف نمی‌شود و همواره وجود خواهد داشت و این یک برنامه مستمر و پایدار است.

او با اشاره به این که موضوع حاشیه‌نشینی بسیار پیچیده است، تصریح کرد: بحث اقدام مشترک یک موضوع بین بخشی است و همه دستگاه‌ها، شهرداری‌ها، بخش خصوصی و مردم درآن مسوولیت دارند. در همه حوزه‌ها اقدام‌ها باید جامع باشد، ما نیاز به اصلاح قوانین و مقررات و ایجاد رویه‌های جدیدکاری داریم حتی خود برنامه که یک برنامه جامع است نیاز به رصد دارد.

 عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری با بیان این که باید متناسب با نیاز هر محله و شهرستان تصمیم‌گیری شود، افزود: این که گفته می شود رویکرد ما باید محله محور باشد به این معناست که باید در تصمیم‌گیری‌ها اجتماعات انسانی جای خود را به کالبد فیزیکی بدهد.

سیدالحسینی با اشاره به این که یکی از شاخص‌های اندازه گیری میزان موفقیت استان‌ها در اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری، شاخص مشارکت است، عنوان کرد: یعنی هر استانی بتواند مشارکت بیشتری را جذب کند موفق‌تر است، مشارکت هم ابزار و هم هدف توسعه به شمار می‌رود .

به گفته او نگاه پروژه محور و اعتبارمحور نه تنها باعث موفقیت نمی شود بلکه آسیب‌زا نیز هست، او اظهار کرد: باید بر اجرای برنامه، حل مسایل و مشکلات تمرکز کنیم و متناسب با بافت و نیازهای هر شهر و محله سیاست‌های راهبردی متناسب با آن را اتخاذ کنیم.

او با اشاره به این که شاخص دیگر موفقیت، یکپارچگی است، تصریح کرد: باید در استان‌ها همگرایی بین تمام دستگاه‌ها شکل بگیرد، از سوی دیگر باید از تجربیات گذشته درس بگیریم، همچنین باید توان رقابتی بافت‌ها را افزایش دهیم تا بتوانند به سطحی از رقابت با بافت‌های شهری برسند.

سیدالحسینی با اشاره به واگذاری اختیارات هیات‌های اجرایی به هیات‌های‌عامل گفت: این امر به معنای واگذاری اختیارات بیشتر به استان‌هاست و آن‌ها باید در زمینه اقدام مشترک، پروژه 145 هزار واحدی طرح اقدام ملی مسکن  و نیز تقویت فعالیت‌های بنگاهداری شرکت بازآفرینی شهری ایران پر رنگ‌تر از قبل فعال شوند.

او افزود: باید تا جایی که امکان دارد شهرداری‌ها را پای کار بیاوریم زیرا این امر به اجرای موفق برنامه‌ها کمک می کند و در ماده 59 نیز این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص انتقاد دبیران ستاد بازآفرینی استان‌های حاضر در جلسه به کمبود اعتبارات گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کمبود اعتبار وجود دارد اما سیاست برنامه اقدام مشترک این است که با همین اعتبارات محدود کار را دنبال کنند و مدیریت با همین منابع محدود انجام شود.

او ادامه داد: همچنین به منظور توزیع عادلانه اعتبارات بین استان‌ها یک دستورالعمل و شیوه‌نامه توزیع اعتبارات راتهیه کرده‌ایم که به زودی به تصویب هیات مدیره می‌رسد و بر اساس شاخص‌های مطرح شده توزیع اعتبارت صورت می‌گیرد. رویکرد شاخص‌ها در جهت کاهش نابرابری‌ها در سطح شهر و استان‌هاست.

همچنین در این جلسه دبیران ستاد بازآفرینی شهری استان‎های حاضر، به ارایه عملکرد و موانع و مشکلات پیش رو پرداختند. ابتدا زابلی زاده معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به این که جلسه ستاد بازآفرینی با استاندار به دلیل کرونا برگزار نشده است، گفت: میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای پروژه‌های استان کرمان 7 میلیارد تومان بوده است اما با توجه به میزان پروژه‌ها کمبود اعتبار داریم و دستگاه‌های دیگر نیز دلیل عدم همکاری خود را کمبود بودجه عنوان می‌کنند.

تجدید نظر در تخصیص اعتبار تبصره 18

توکلی نماینده جنوب استان کرمان نیز عنوان کرد: تخصیص اعتبار تبصره 18 بین شمال و جنوب کرمان 70 به 30 است که با توجه به نیاز جنوب کرمان  این نوع تخصیص ناعادلانه است و انتظار داریم در این امر تجدید نظر صورت گیرد. از سوی دیگر نحوه تخصیص اعتبارات نیز مورد انتقاد است زیرا بسیار دیر ابلاغ می شود و با توجه به نوسانات قیمت چنانچه نتوانیم پول پیمانکار را نقد کنیم، پیمانکار از ماده 48 استفاده می‌کند که این به معنای ضرر است.

عدم همخوانی اعتبارات تخصیصی با میزان آسیب‌ها

معاون بازآفرینی استان خوزستان نیز با بیان این که بر اساس برنامه ششم توسعه از سال 97 کار را شروع کردیم، گفت: در خوزستان دو موضوع اصلی وجود دارد، وسعت و پیشینه استان . اکثر شهرهای خوزستان مانند اهواز که جنگ را تجربه کردند اکنون به نقطه قبل از جنگ هم نرسیده‌اند به خصوص اهواز، شادگان و آبادان .سکونتگاه‌های غیررسمی بسیاری نیز در حاشیه این شهرها شکل گرفته است. با توجه به میزان آسیب‌ها که از گذشته بر شهر تحمیل شده اعتبارات تخصیصی با میزان این آسیب‌ها همخوانی ندارد.

عدم کارایی ردیف‌های تخصیصی

در ادامه فلاح نماینده ستاد بازآفرینی اداره کل استان تهران نیز توضیحاتی در خصوص فعالیت‌های این اداره کل در خصوص بازآفرینی شهری عنوان کرد و گفت: برنامه اقدام مشترک در تهران نسبت به سایر استان‌ها دیرتر آغاز شد اما با برگزاری جلسات ستاد استانی در دی ماه 98 موفق به تصویب برنامه اقدام مشترک تهران شدیم. در این مصوبه 620 اقدام مشترک تعریف شد.

به گفته فلاح در شهر تهران حدود 14 هزار هکتار بافت فرسوده داریم و بیش از 4.5 میلیون نفر دراین بافت‌ها زندگی می کنند و تراکم جمیعتی در این بافت‌ها بسیار زیاد است.