دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری گفت: تا پیش از این 19 دستگاه در حوزه خدمات شهری مداخله مستقیم داشتند که این پراکنده کاری بود. بنابراین تصمیم بر این شد تا همه دستگاه ها در قالب برنامه اقدام مشترک خدمات ارایه کنند.
به گزارش روابط عمومی شرکت بازآفرینی شهری ایران، مهندس هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست ستاد بازآفرینی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص رسیدگی به بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی اظهارداشت: حسب دستورات مقام معظم رهبری در سال 95 در خصوص رسیدگی به وضعیت ساکنین بافت های فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی به مفهوم آسیب های اجتماعی، دولت محترم لایحه قانون برنامه ششم توسعه را به مجلس محترم تقدیم کرد و در آن اصلاحاتی توسط مجلس ایجاد شد که نهایتا براساس ماده های 59، 61 و62 قانون برنامه ششم توسعه تکالیفی برای کنشگران اصلی مداخله گر در حوزه شهری تعیین شد. همچنین مقرر شد، سالانه 270 محله هدف بازآفرینی در دستور کار قرار گیرد.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری با بیان اینکه پس از نشست مقام معظم رهبری با سران سه قوه مقرر شد تا وزارت راه و شهرسازی، شهرداری و وزارت کشور نسبت به تبیین برنامه ملی بازآفرینی شهری اقدام کنند، اظهارداشت: رییس ستاد ملی بازآفرینی شهری رئیس جمهور محترم و دکتر آخوندی، وزیر محترم راه و شهرسازی هم نایب رییس آن است. همه دستگاههای وابسته به هیات دولت و چند نهاد عمومی مرتبط هم اعضای آن هستند و دبیری ستاد هم بر عهده اینجانب است.
وی افزود: ستاد بازآفرینی شهری استان در ذیل ستاد ملی بازآفرینی شهری تعریف شده که ریاست آن به عهده استاندار است. همه دستگاههای شهری استان هم در این ستاد عضویت دارند. مدیرکل راه و شهرسازی هم دبیر این ستاد است. ستاد بازآفرینی شهرستان هم در ذیل ستاد بازآفرینی شهری استان قرار دارد که فرماندار ریاست آن را به عهده دارد. دبیری این ستاد با شهردار است و اعضای حاضر در ستاد بازآفرینی شهری استان، در این ستاد هم عضویت دارند.
مهندس عشایری با بیان اینکه درسال 96 برنامه ملی بازآفرینی شهری تهیه و آماده شده است، گفت: این برنامه دارای سه ویژگی کلی نسبت به برنامه های گذشته است.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری افزود: اولین و اصلی ترین تفاوت برنامه ملی بازآفرینی شهری نسبت به برنامه های گذشته این است که این برنامه از پروژه محوری به محله محوری تغییر رویکرد یافته است.
وی افزود: تفاوت دوم برنامه فعلی با برنامه های قبلی این است که رویکرد فعلی از پایین به بالاست در حالیکه رویکرد برنامه های گذشته بالا به پایین بوده است. یعنی در گذشته خواسته عمومی مطرح نبوده و هر پروژه ای را که دستگاه ها می خواستند در محلات اجرا می کردند اما در برنامه فعلی این مردم محله هستند که تعیین می کنند چه پروژه ای برای آنها ساخته شود.
مهندس عشایری افزود: در گذشته شرکت عمران و بهسازی شهری ایران (شرکت بازآفرینی شهری ایران) به این دلیل که رویکرد بالا به پایین بود، فاجعه به بار می آمد، هرچند که نیت خیر بود.
مهندس عشایری گفت: رویکرد بالا به پایین علاوه بر فاجعه آمیز بودن، باعث شد تا مردم هر جا که رفتیم بسیار ظریف به ما بگویند، ای کاش دولت قدم به محله آنها نمی گذاشت.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری تصریح کرد: در ساختار تشکیلاتی ستادهای بازآفرینی شهرستان، شهردار به عنوان دبیر انتخاب می شود و مدیر کل راه و شهرسازی را از این سمت منع کردیم تا دغدغه ها از زبان مدیریت شهری تعریف و طرح آن تهیه شود و در مقابل شهردار در ستاد نقش مطالبه گر و پرسشگر را داشته باشد.
وی سومین ویژگی برنامه ملی بازآفرینی شهری نسبت به برنامه های قبلی را در تهیه برنامه اقدام مشترک دانست و اظهارداشت: در گذشته برنامه ها مبتنی بر پروژه بود یعنی ادبیات ما در محلات هدف، بسازیم و بسازیم بود اما در برنامه فعلی مقرر شده که برنامه بازآفرینی براساس برنامه اقدام مشترک تعریف شود.
به گفته وی، تا پیش از این 19 دستگاه در حوزه خدمات شهری مداخله مستقیم داشتند که این پراکنده کاری بود. بنابراین تصمیم بر این شد تا همه دستگاه ها در قالب برنامه اقدام مشترک خدمات ارایه کنند.
مهندس عشایری افزود: براساس برنامه ملی بازآفرینی شهری سالانه به 25 هزار میلیارد تومان منابع برای اجرای بازآفرینی شهری در270 محله هدف نیاز است. وقتی این عدد را اعلام کردیم برای برخی سکته عددی ایجاد شد که این میزان منابع از چه محلی تامین خواهد شد.
او در ادامه از محل تامین اعتبار 25 هزار میلیارد تومانی گفت: از 25 هزار میلیارد تومان، 10 هزار میلیارد تومان توسط بخش خصوصی، 7 هزار میلیارد تومان توسط شهرداری ها و 8 هزار میلیارد تومان توسط دولت تامین می شود. بودجه سال 96 شهرداری ها حدود 55 هزار میلیارد تومان است که اطلاعات جمع آوری شده از 109 شهرداری نشان می دهد، 8.1 هزار میلیارد تومان آن در بافت های ناکارآمد هزینه شده است. مجموعه وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه های دولتی 4.1 هزار میلیارد تومان در بافت های فرسوده هزینه می کنند. بنابراین کسری ما در سال 4 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تعریف تسهیلگران و توسعه گران و جایگاه و نقش آنان در برنامه ملی بازآفرینی شهری گفت: تسهیلگران از جنس جامعه شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی هستند که با کمک شهرسازان خواسته های اجتماعی را تبیین و تدوین و آن را به طرح اقدام مشترک تبدیل می کنند. توسعه گران نیز کسانی هستند که برنامه های ملی بازآفرینی شهری را اجرا و عملیاتی می کنند.
وی افزود: دولت ملی (دولت) و دولت محلی (شهرداری) نیز وظیفه دارند که خدمات روبنایی و زیربنایی را ارایه کنند.
مهندس عشایری با اشاره به آیین نامه اجرایی 21 ماده ای برنامه ملی بازآفرینی شهری مصوبه 30/2/97 هیات دولت که در خرداد ماه ابلاغ شد، گفت: هزینه تمام شده برای ساخت یک واحد مسکونی در بافت هدف بازآفرینی شهری 30درصد پایین از سایر مناطق شهر خواهد بود.