
نخستین جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی حوزه مسکن با محوریت پروژههای ابلاغی حوزه مسکن با رویکرد اقتصاد مقاومتی در حالی برگزار شد که دو برنامه ابلاغی از سوی دولت با عناوین رونق بخش مسکن و بهسازی حاشیه کلانشهرها مورد تاکید قرار گرفتند.
به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نخستین جلسه کارگروه اقتصاد مقاومتی حوزه مسکن که صبح امروز یکشنبه ۲۹ فروردین ماه با حضور نمایندگان بخشهای مختلف وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن برگزار شد به معرفی پروژههای حوزه مسکن با رویکرد اقتصاد مقاومتی اختصاص داشت. در این نشست ضمن ارائه پیشنهادهایی در این زمینه، راهکارهای پیادهسازی دیدگاه اقتصاد مقاومتی در بخش مسکن شامل رونق بخش مسکن و بهسازی حاشیه کلانشهرها مورد بررسی قرار گرفتند.
این نشست با حضور رامین یعقوبی مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، علی قائدی و بهروز ملکی نمایندگان دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، پرویز ریاضی نماینده دفتر برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل، مسعود هاشمی، نادر عربی و داود صفدری نمایندگان شرکت عمران شهرهای جدید، مهناز آقاجانی نماینده سازمان مجری ساختمانها و تاسیسات دولتی و عمومی، محمدعلی حسنزاده نماینده سازمان بنادر و دریانوردی و سعید متمول نماینده شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.
معرفی پروژههای ابلاغی حوزه حملونقل و مسکن با رویکرد اقتصاد مقاومتی
یعقوبی مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در ابتدای این نشست با بیان اینکه ۱۱ برنامه ملی توسط ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی تدوین شده است گفت: در برنامه ملی پیشبرد برونگرایی اقتصاد، پروژههای مختلفی مانند توسعه و تکمیل کریدورهای شمال جنوب و شرق به غرب در بخشهای ریلی، جادهای، بزرگراهی و آزادراهی، توسعه بنادر مهم در سواحل دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر در جهت ترانزیت و تبدیل فرودگاه امام خمینی به هاب منطقه تعریف شده است که پروژههای برنامههای ملی اقتصاد مقاومتی در حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی محسوب میشود.
وی درباره جزئیات پروژههای مصوب سال ۹۵ با محوریت اقتصاد مقاومتی نیز توضیح داد: تکمیل و بهرهبرداری از ۵۹۱ کیلومتر راهآهن در کریدورهای شمالی جنوبی، تکمیل و بهرهبرداری از ۱۲۰ کیلومتر آزادراه در کریدورهای شمالی جنوبی، تکمیل و بهرهبرداری از ۱۰۷۰ کیلومتر بزرگراه در کریدورهای شمالی جنوبی و تکمیل و بهرهبرداری از ۴۵ کیلومتر راه اصلی در کریدورهای شمالی جنوبی در سال جاری مصوب شده است ضمن اینکه دو موضوع رونق بخش مسکن و بهسازی حاشیه کلانشهرها نیز به این برنامهها اضافه شدهاند تا هر دو حوزه راه و مسکن در برنامههای اقتصاد مقاومتی لحاظ شود.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این برنامهها به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شدهاند افزود: باید برنامههای ۵ تا ۱۰ ساله برای عملیاتی کردن پروژهها داشته باشیم تا در پایان سال پیشرفت پروژهها محسوس باشد.
وی همچنین به برنامههای وزارت راه و شهرسازی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ساختمانها اشاره کرد و گفت: چند برنامه اجرایی در جهت اقتصاد مقاومتی تا افق ۱۴۰۰ در نظر گرفتهایم که یکی از آنها شامل بهسازی پنجرهها مطابق مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و دیگری هوشمندسازی و استفاده از تجهیزات مناسب کنترل گرمایش، سرمایش، روشنایی و استفاده از لامپهای کممصرف است. ضمن اینکه در ساختمانهای دولتی نیز برنامههایی مانند بازسازی موتورخانه و آموزش و فرهنگسازی کارکنان پیشنهاد شده است که اجرایی شدن آن گامی در جهت اقتصاد مقاومتی است.
تاکید بر جریانسازی در بهسازی حاشیهنشینی به جای پروژهسازی
متمول معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به تعیین «بهسازی حاشیه کلانشهرها» به عنوان یکی از برنامههای وزارت راه و شهرسازی در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: در بافتهای نابسامان شهری فعالیتهای مختلفی صورت گرفته است. آنچه در حوزه ساماندهی بافتهای نابسامان شهری اهمیت بسزایی دارد جریانسازی است نه پروژهسازی. ما در صدد هستیم از فرایند ساماندهی حمایت کنیم، در راه تسهیل پرداخت وام بهسازی گام برداریم و شرایطی را فراهم آوریم تا مردم نسبت به ساماندهی این مناطق از خود اشتیاق نشان دهند.
وی افزود: از آنجا که اکثر سازمانها با توجه به بودجه، پروژههایی را تعریف کردهاند برای گام برداشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی باید به اولویتبندی اجرای پروژهها بپردازیم.
معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران درباره عنوان انتخابی «بهسازی حاشیه کلانشهرها» نیز گفت: این بهسازی نباید الزاما به حاشیه کلانشهرها محدود شود. گاه ساماندهی در شهرهای میانی میتواند تاثیر به مراتب بیشتری از پرداختن به این معضل در کلانشهرها داشته باشد.
تاکید آخوندی بر نوسازی ناوگان و ارتقای بهرهوری در برنامههای وزارت راه و شهرسازی
ریاضی نماینده دفتر برنامهریزی و اقتصاد حمل و نقل نیز با اشاره به اینکه ۲۰۹ پروژه در سطح دستگاههای مختلف در حوزه اقتصاد مقاومتی تعرفی شده است گفت: علاوه بر برنامههای ابلاغ شده از سوی دولت به وزارت راه و شهرسازی، دکتر آخوندی نیز پیشنهادهایی در زمینه نوسازی ناوگان، کاهش مصرف انرژی در ساختمانها، مدیریت دارایی و ارتقای بهرهوری ارائه دادهاند تا در برنامههای وزارت راه و شهرسازی گنجانده شود.
وی و با اشاره به این که طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی به جز برنامههای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وزارت راه و شهرسازی باید برنامههای اختصاصی نیز در این حوزه داشته باشد، افزود: تا اسفند ماه سال ۹۴، بحث اقتصاد مقاومتی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مربوط به حملونقل و ترانزیت بود اما در پایان سال بخش مسکن نیز مورد بررسی قرار گرفت و در فروردین ماه سال جاری دو برنامه به برنامههای وزارت راه و شهرسازی افزوده شد. اینها پروژههای اولویتدار برنامههای ملی هستند که البته در بخش حملونقل پروژهها و منابع تعیین شدهاند اما در بخش مسکن باید هر چه سریعتر جزئیات پروژهها ارائه شود.