ابزارهای دسترسی

رهبر معظم انقلاب
ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.
ترمیم بافت های فرسوده شهرها و روستاها دراولویت کاری دستگاه های مسئول قرار گیرد.
مراد از برقراری نظام مقدس جمهوری اسلامی، همانا فقرزدایی و محرومیت زدایی است.
با سیاست گذاری توأمان با ابتکار و شجاعت و جرات، وارد میدان شوید.

 

منوچهر یوسفی شهردار بروجرد با تاکید بر اینکه خدمت‌رسانی بهینه به شهروندان بروجردی به دلیل سرانه درآمدی پایین سخت‌ شده‌است، گفت: ساماندهی بافت‌های فرسوده شهر به غیر از تخصیص اعتبار ، نیازمند مصوبات جدید است.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، منوچهر یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه با اشاره به اهمیت بروجرد به عنوان شهر دوم لرستان به لحاظ جمعیتی و سابقه شهرنشینی، افزود: اگر بخواهیم در منصفانه وضعیت بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر‌رسمی بروجرد را در ۲سال گذشته با زمان‌ حال مقایسه کنیم، باید بپذیریم شهر بروجرد نسبت به گذشته بسیار تغییر و پیشرفت کرده‌است. اما تا رسیدن به ایران‌شهر بروجرد راه زیادی در پیش است.

شهردار بروجرد با پرداختن به موضوع ساماندهی بافت‌های فرسوده شهر و ارائه پیشنهادهایی در این‌باره به ستاد بازآفرینی استان گفت: خوشبختانه با همکاری وزارت راه وشهرسازی، استانداری و شهرداری‌های لرستان شاهد تغییرات خوبی در بافت‌های ناکارآمد استان هستیم. اگرچه شهرداری بروجرد طرح‌های بسیاری برای بهسازی و نوسازی این مناطق به ستاد بازآفرینی ارائه کرد، اما پرسش اینجاست که دست شهرداری‌ها برای اجرای  این طرح‌ها تا چه اندازه‌ باز است تا این طر ح‌ها تنها روی کاغذ نماند و اجرایی شود.

وی سپس با تاکید بر اینکه برخی از شهرداری‌های استان در  پرداخت حقوق پرسنل خود با مشکلاتی مواجه هستند، افزود: همه نوع آمادگی از سوی شهرداری برای اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی در بافت‌های فرسوده شهر وجود دارد اما مشکل اینجاست که تخصیص اعتباری برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته نشد‌ه‌ و هیچ پروژه شهری نیز بدون پول به سرانجام نمی‌رسد. برای همین تنها چاره باز‌گذاشتن دست بخش‌خصوصی برای دخالت بیشتر در اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی در بافت‌های ناکارآمد شهری، تاریخی و سکونتگا‌ه‌های غیر‌رسمی است؛ موضوعی که قطعا مورد استقبال شهروندان نیز  قرار خواهد‌گرفت، زیرا سود آن هم عاید بخش‌خصوصی می‌شود، هم شهروندان از مزایای اجرای چنین طرح‌هایی بهره‌مند می‌شوند.

البته شهردار بروجرد تخصیص اعتبار را هم به تنهایی کافی ندانست و گفت: معتقدم هیچ کار عمرانی بدون تامین منابع مالی امکان‌پذیر نیست، اما اگر بخواهیم پای بخش‌خصوصی را در این میدان باز کنیم باید اهرم‌های تشویقی نیز برای آن ایجاد کنیم. این اهرم‌های تشویقی چیزی نیست جز تصویب قوانین جدید و مصوباتی که راه را برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهر هموار کند، زیرا برخی از این مصوبات دست بخش‌خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در این بافت‌ها بسته است. تنها در این صورت است که بافت‌های فرسوده شهر نه تنها مکانی برای انبار کالا و تجمع افراد آسیب دیده جامعه نمی‌شود که محلی برای استفاده بهتر شهرنشینان از فضای شهری، رونق گردشگری شهری و درآمدزایی بیشتر شهرداری‌ها می‌شود.

یوسفی در پایان از وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های مسئول خواست کمک و مساعدت خود را برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی لرستان به خصوص بروجرود دریغ نکنند.

بروجرد شهری با  ۲۶۴ هکتار بافت فرسوده  و ۲۱۱هکتار سکونتگاه غیررسمی، دارای جمعیت شهری حدود ۲۴۰ هزار نفر  است.